van der Horst

Montalegre Portugal: Michaël De Keersmaecker verlaat Portugal met gemengde gevoelens

Michaël De Keersmaecker - Peugeot 208
Michaël De Keersmaecker - Peugeot 208
Michaël De Keersmaecker is er afgelopen weekend niet in geslaagd om de halve finales te halen tijdens de tweede afspraak van het FIA ERC of RallycrossRX in het Portugese Montalegre. Onze landgenoot zat gepakt en gezakt klaar in zijn Peugeot 208 gezien de Noor Petter Solberg met pech op de prégrid van de halve finale stond. Al dan niet volgens de letter van het reglement is de Noorse sterrijder dan toch nog op de startgrid gesukkeld, waardoor De Keersmaecker, op dat moment als eerste reserve, dan toch niet aan de aftrap kwam.
Michaël De Keersmaecker kijkt met gemengde gevoelens terug op zijn eerste weekend met de nagelnieuwe 600 pk-sterke Peugeot 208 en het Team van Albatec Racing. Na een uitgebreide en geslaagde testsessie op donderdag in Frankrijk vertrok het gezelschap zeer gemotiveerd richting Portugal.

Michaël De Keersmaecker - Peugeot 208
Michaël De Keersmaecker - Peugeot 208
Tijdens de eerste van de vier heats was de JDK-rijder goed onderweg, maar verremde zich in de eerste bocht en moest hierdoor tweemaal door de jokerlap met een pak tijdverlies als gevolg. Tijdens de start van de tweede heat op zaterdag lukte hij een kopstart, maar kreeg in de eerste bocht een tik verkocht en hij belandde in de zandbak. Meteen moest er reeds een half mirakel gebeuren op zondag indien de kersverse Peugeot-piloot nog aanspraak kon maken op een plaats binnen de top 12 die doorstootten richting halve finales. Tijdens de derde run op zondagmorgen was hij in een fel gevecht verwikkeld met de Fransman Pailler, maar deze sloot alle deuren. De JDK rijder was sneller, maar kon niet voorbij waardoor beiden geen knaltijd op de tabellen konden zetten. De vierde run was de beste met een kopstart waardoor Michaël via een vrije baan richting een 7de chrono kon rijden.

Michaël werd als 14de geklasseerd en was dus een van de mogelijk invallers indien er eentje met problemen kreeg af te rekenen. En bijna kon hij invallen voor Solberg die uiteindelijk dan toch op de startgrid mocht plaats nemen.

Michaël De Keersmaecker - Peugeot 208
Michaël De Keersmaecker - Peugeot 208
“Laat ons duidelijk zijn; over het team niets dan goed”, aldus een teleurgestelde Michaël De Keersmaecker. “De remfout in de eerste reeks moet ik op mijn conto plaatsen, maar de tik die ik verkocht kreeg en de daaraan verbonden 20ste kwalificatie was de uiteindelijke streep door de rekening. Op zondag ging het vrij goed en ik kon een plaats in de halve finales veroveren. Anderzijds is het nog wennen aan het weggedrag van de Peugeot die heel fijn staat afgesteld. De wagen plakt aan het asfalt, maar ik mis naar mijn mening nog wat power. Het team heeft in ijltempo twee wagens opgebouwd en deze zijn geboren onder een goed gesternte, maar er is nog wat werk aan de winkel. Het verschil met de absolute toppers is met één seconde per ronde nog te groot. En die zevende chrono heb ik gezet zonder dat de Citroëns DS3 van Solberg en Hansen aan de aftrap stonden. We zijn momenteel nog wat te traag, maar ik ben er zeker van dat we nog veel progressie kunnen boeken. Het potentieel is aanwezig. We gaan nog een testsessie inlassen voor we richting Hongarije trekken voor de derde manche van het kampioenschap”.

“Ik ben er nog altijd van overtuigd dat ik de juiste keuze maakte. Het Europees kampioenschap is nog nooit zo zwaar en zo populair geweest bij de piloten. De komst van Petter Solberg is daar niet vreemd aan en blijkbaar heeft ook Carlos Sainz interesse in rallycross. Hij heeft trouwens de VW Polo MK4 van Marklund Motorsport gestest in Montalegre met het oog om mogelijk de Polo te bemannen tijdens de komende Global X Games op 19 mei in Barcelona. En de stap van X Games naar Rallycross is bijzonder klein,” besluit Michaël De Keersmaecker.



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA European Rallycross Championship op dinsdag 30 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Montalegre.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons