van der Horst

Zolder: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
De voorlaatste afspraak van 2019 in de Hundred Series by BGDC was van erg hoog niveau en dat op Circuit Zolder. 200 minuten lang zorgden bijna 40 wagens voor de show, met heel wat koersfeiten en dat in alle reeksen. Vooraan in het peloton was de strijd tussen de wagens van de Divisions 2, 3 en 4 erg intens. Het bewijs dat deze competitie heel wat in zijn mars heeft…
  • De Swert Opticiens
De Zolder 200 starten nogal heftig onder de herfstzon, met de Audi RS 3 LMS #7 van Eric Dewaelheyns, die van op de eerste lijn vertrok en het aan de stok kreeg met de Seat Leon Cup #444 van Manfred Verbeke in de eerste linkse! De Duitse bolide verliet het strijdperk met een beschadigde radiator en een kapotte achtertrein. Maar er waren nog contacten, zoals het contact dat de opgave veroorzaakte van de Peugeot RCZ Cup #288 van Hortulanus-Hayot-Tricoche-Heine en de Honda Civic 2.0 Turbo #99 van de Brit Mark Simmons. De Ginetta G55 #55 van Fred Bouvy en Denis Van Pol kende dan weer problemen met de remmen en gaf ook op, wat tekenend was voor een stevig eerste deel van de race.

De erg snelle Mercedes-AMG GT4 van Leipert Motorsport met startnummer #22, in de handen van Youri Wagner en Kenneth Heyer, stak er bovenuit, tot de zoon van Hans Heyer de muur inging in de Bianchi, met nog een brandje als slechte verrassing erbij! De wagen met de ster was dus verdwenen en dat maakte de zaak van de beide MARC Focus V8 #57 en #58 van VDS Racing Adventures. Zij sloten de race winnend af en nadat Hary Putz ziek werd in de #57, was de zege voor Thierry en Alex de Latre du Bosqueau. De jonge Alex de Latre du Bosqueau reed aan de zijde van zijn vader een prachtige dubbele relais en liet zijn kunnen zien. De beide MARC Focus V8 behaalden ook de dubbel in Division 3 en de Klasse S+.

De nieuwe Audi RS 3 LMS #97 van Damien Dussoul en Doriano Marcucci, reed naar de overblijvende plaats in de top-3, met winst in de Division 2 en de Klasse F voor de regelmatige Peugeot 308 Racing Cup #308 van Benoît Altruy et Charles Deknudt en de BMW Z4 #94 van Guillaume en André Patze, samen met Simon Aillaud. Zij bleven ook uit de problemen. De top-3 van de Division 2 had ook de Peugeot 308 Racing Cup #381 van Nicolas Delencre en Benoît Semoulin kunnen zien, maar zij kregen een zwarte vlag na een niet-vrijwillige uitstap in de grindbak, nadat de Ford Mustang #9 van Olivier en Nicolas Hermans olie spoot op de piste na een motorbreuk. Hierdoor volgde een van de twee wedstrijdneutralisaties.

Een andere nieuwkomer, maar dan uit Division 4, de Porsche Cayman GT #72 van Gaël Frère en rookie Rolph Lietart werd vijfde en win de Klasse G+. In Klasse X deed de BMW M235i Racing Cup #235 van Gunther Van den Hove en Wim Bradt hetzelfde.

De Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers deed het naar goede gewoonte in de Division 1 en de Klasse B, althans in de aanvangsfase, maar verloor later tijd door verschillende pitstops als gevolg van vermogensverlies. Ook de Honda Civic #6 van Navric De Laet en Patrick Van Billoen kende datzelfde probleem. De Renault Clio Cup #37 van Hervé Deger, Olivier Debroux en François Jeukenne maakte geen fouten en won voor twee andere Clio Cup, de #659 van Philippe Raemakers, Romain Pasteels en Bruno Raas enerzijds, en de #510 van Eric Duthoit, Jérôme Vernaillen en Patrick Asnong anderzijds. De Honda #6 werd vierde, voor de Renault Clio Cup #81 van Christophe Ryheul en Rudy Vankeirsbilck en de MX-5 Cup #60 van Patrick Dubois en Cédric Wauters, die in het begin remproblemen kenden.

We zagen ook een leuke strijd tussen de BMW 325i in Klasse D (2,5 liter) van de Division 1, met de #71 van Jo Lammens, Gilles Puelings en Vincent Convents voor de #90 van Aaron Duville, Stijn Devleeschauwer en Kristof De Neef en de #50 van Céline Convents, beste vrouw, Davy Convents en Dirk Groen.

Honda nam revanche op Renault in de Klasse A (1600cc) van de D1, met de Civic #48 van Jef Van Mechelen, Julien Schein en Bart Ooms die de meerdere bleven van de Renault Clio #69 van Rogier Van Kuijk en Thomas Leten, laureaten in Francorchamps, terwijl de Honda Integra #38 van Philippe Lannaux en Martin Businaro de top 3 compleet maakte.

Na Zolder, gaan de Hundred Series by BGDC nu richting de grote finale, over minder dan twee weken op Circuit Spa-Francorchamps, voor de 24 Heures 2CV. Een populaire laatste afspraak, die heel wat auto’s zal aantrekken…   

Persbericht BGDC



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 14 oktober 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Fun Festival.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons