van der Horst

Shanghai: Nabeschouwing Citroën Racing

Met een fantastische een-twee-drie-vier heeft Citroën zondag in Shanghai de wereldkampioenschapstitel veroverd in pas zijn eerste jaar in het WK Toerwagens (WTCC). Daarmee pakte Citroën de eerste internationale racetitel, na eerder al vijf Cross Country Rally World Cups en acht titels in het Wereldkampioenschap Rally (WRC). Bovendien is José María López in het kampioenschap voor de rijders eveneens dichtbij de wereldtitel, die hij de volgende ronde, op 26 oktober in Suzuka, veilig kan stellen."

Met vier posities binnen de top vijf maakte Citroën Total in de kwalificatie van het WTCC in Shanghai al grote indruk. Race 1 ging vandaag van start onder grote belangstelling van het Chinese publiek, dat in grote getalen naar het circuit was gekomen om de lokale held Ma Qing Hua aan te moedigen, die van de eerste startrij vertrok. Toen de lichten uit gingen, pakte José María López de leiding vóór zijn Chinese teamgenoot en Yvan Muller. Sébastien Loeb timede zijn start niet goed en kwam na de eerste ronde als zevende door. Ma Qing Hua zette Pechito López op zijn thuiscircuit behoorlijk onder druk en die slaagde er dan ook niet in om van de rest van het veld weg te rijden. Halverwege de race was Loeb opgeklommen naar een vierde plaats, waarmee Citroën afstevende op een een-twee-drie-vier zege. Net vóór het vallen van het zwart-wit geblokt hergroepeerden de vier Citroëns zich om gezamenlijk dit historische moment voor Citroën te vieren. Met dit resultaat bezorgden José María López, Ma Qing Hua, Yvan Muller en Sébastien Loeb Citroën de eerste constructeurstitel in het WTCC.

Tijd om te vieren was er nauwelijks, want enkele minute later al ging de tweede race van de dag van start. Door de omgekeerde startgrid was Loeb de best gepositioneerde Citroën-coureur, startend vanaf de derde rij. Na enkele bochten werd hij echter gepasseerd door zijn teamgenoot Yvan Muller en in een poging die plek terug te winnen, raakte Loeb Muller per ongeluk, waardoor die laatste het strijdtoneel vroegtijdig moest verlaten. Ondertussen kroop José María López zoals gebruikelijk soepel en snel door het veld, om uiteindelijk beslag te leggen op de derde podiumplek, waarmee hij opnieuw belangrijke punten scoorde voor het rijderskampioenschap. Loeb volgde als vierde, maar kreeg uiteindelijk een straf van 30 seconden vanwege zijn contact met Muller, waardoor hij uit de top tien verdween. Ma Qing Hua finishte als vijfde, na een mooi gevecht met Norbert Michelisz en Tom Coronel.

Julien Montarnal, Marketing, Communications & Motorsport Director van Citroën: "Citroën is zeer trots op deze zege en het winnen van de wereldtitel. De professionaliteit, energie en passie van Citroën Racing hebben er voor gezorgd dat we deze resultaten konden boeken. Waarmee we onze stoutste dromen hebben overtroffen. We hadden er een jaar voor uit getrokken om te leren in dit kampioenschap, maar uiteindelijk hadden we maar een jaar nodig om te winnen! Ik wil het gehele team graag bedanken, en eenieder die eraan toe heeft bijgedragen dat Citroën dit wereldkampioenschap heeft gewonnen. Hier winnen vormt voor ons het perfecte scenario. China is onze belangrijkste markt, omdat één op de vier Citroëns hier wordt verkocht."

Yves Matton, Citroën Racing Team Principal: "Het seizoen is nog niet voorbij, maar ik denk dat ik nu al kan zeggen dat het een fantastisch jaar is geweest. Een jaar dat 18 maanden geleden zijn oorsprong kreeg, toen we aan dit project begonnen. Of het nu in ons technisch centrum in Versailles was of op de circuits, het gehele team heeft alles op alles gezet om er zeker van te zijn dat we klaar waren voor de start van dit kampioenschap. Met een goed ontworpen auto en een aantal fantastische coureurs hebben we uitzonderlijke resultaten geboekt. Ik wil met name Yvan Muller bedanken voor zijn aandeel in dit project. De 1-2-3-4 in China en Ma Qing Hua op het podium zorgden voor behoorlijk wat emotionele momenten".




Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 14 oktober 2014.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons