van der Horst

Spa Six Hours: Voorbeschouwing organisatoren

Het was de wedstrijd van zes uur die zijn naam schonk aan de meeting de Spa Six Hours Endurance, maar ondertussen is de organisator Roadbook erin geslaagd om op het mooiste circuit van de wereld werkelijk een soort ‘best of’ van de internationale historische autosport te verzamelen. Op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 september is het weer zover en net als de voorbije jaren is de affiche ronduit schitterend.
  • Hamofa Performance
Zeldzaam zijn de internationale competities waar werkelijk uit alle disciplines het beste aan bod komt. Of het nu gaat om eenzitters uit de Grand Prix-wedstrijden, prototypes, GT’s en toerwagens, alles is er: van de Tyrrell 010 F1 met V8 Cosworth tot de Mini Cooper S uit U2TC, meer dan 650 wagens maken de verplaatsing naar de Ardennen!

De bekende 6 uursrace start zaterdag om 16.00u en wordt rond de klok van 22.00u afgevlagd. Meer dan honderd wagens worden er verwacht voor de race, die openstaat voor GT’s en toerwagens van voor 1965. Ook niet te missen is de wedstrijd van het FIA Masters Historic Formula One Championship, de officiële competitie voor F1-bolides uit de jaren ’70 en ’80! Dit jaar strijdt een landgenoot bovendien om de titel, met Loïc Deman, aan het stuur van de Tyrrell 010 Candy ex-Jarier en ex-Daly. Meer dan dertig F1-wagens worden verwacht in de Ardennen, met onder meer Ligier, Arrows, Williams, Surtees, Ensign, March, Hesketh, McLaren, Alfa Romeo, Theodore, Trojan, Lotus, Shadow of Fittipaldi. Naast Loïc Deman, zijn ook Jean-Michel Martin (Tyrrell 09), Christophe D’Ansembourg (Williams FW07/C), Marc Devis (Arrows A3/3) en Paul Grant (Marc 761) van de partij.

De liefhebbers van wagens uit de Grands Prix-wedstrijden worden erg verwend, want er is ook de Historic Grand Prix Cars Association met machines zoals de Talbot Lago T26SS 1937 van voor de geboorte van het WK Formule 1 of de Scarab Offenhauser uit de 500 Miles van Indianapolis 1960, en verder Ferrari, Maserati, Lister Jaguar, Cooper, Lotus, Brabham, Aston Martin, BRM, Lola, enz.

Voor de fans van Le Mans het WK Endurance is er de FIA Masters Historic Sports Car Championship met onder meer Lola T70 en McLaren M1 A en B die er de referenties blijven.

Vergeten we ook de vele wedstrijden voor GT-wagens niet, met de Masters Gentlemen Drivers Pre-66 GT (AC Cobra, Jaguar E-Type, Bizzarrini, TVR, Lotus Elan et Elite...), de Historic Motor Racing News Pre-’63 GT (Ferrari 250 SWB, Aston Martin DB2 en DB4...), maar ook de prestigieuze Woodcote Trophy en Stirling Moss Trophy, waarin sport en GT-wagens van tussen 1946 en 1961 rijden, met onder meer Jaguar C-Type en D-Type, Lotus XI en 17, Cooper-Bristol, Lister Knobbly, Mercedes 300 SL Coupé en 300M Gullwing, Aston Martin DB2 en DB3, Maserati 300 S, Ferrari 246 S…).

Als kers op de taart zijn er twee competities voorbehouden aan toerismewagens, met de Masters Pre-66 Touring Car Championship (van de Mini Cooper S tot de Ford Galaxie) en de Historic Motor Racing News U2TC (met een dertigtal Ford Cortina, BMW 1800 TISA, Alfa Romeo Giulia Sprint GTA...). de British Sports- GT & Saloon Challenge en Historic Sports Car Club zijn dan weer een mix van genres.

De BFOV als zeer actieve partner!

Dit schitterend weekend dat de tijd van weleer weer tot leven wekt, is er al enkele jaren in nauwe samenwerking met de Belgische federatie voor oude voertuigen. Die organisatie heeft van de Spa Six Hours zijn vaste jaarlijkse afspraak gemaakt met heel wat clubs en verzamelaars die de uitstap naar de Ardennen in de agenda hebben staan. Zo is er onder meer het huis van de BFOV aan de Eau Rouge, heel wat initiatieven en andere activiteiten en het grote publiek zal zich met het stevige programma niet vervelen tussen de races door.

Zo is er de Shopping Street in de paddock endurance, waar heel wat leuke souvenirs liggen te wachten. Boeken, kleding, miniatuurmodellen en veel andere leuke zaken van toen en nu. De ambiance is echt die van de grote meetings.

Vermelden we nog dat de toegang tot de Spa Six Hours 20 euro kost op vrijdag, 30 op zaterdag en 20 op zondag. Een ticket voor de drie dagen is er ook aan de prijs van 40 euro, terwijl kinderen van minder dan 12 jaar gratis toegang hebben. Wat de parking betreft, de auto’s van meer dan 25 jaar oud hoeven daarvoor geen euro uit te geven.

Op dus naar Francorchamps op 18, 19 en 20 september voor het historische evenement van het jaar…  
Roadbook Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit op vrijdag 18 september 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons