van der Horst

Virtual 24H Zolder: Reacties na de race

Circuit Zolder by Simtag - Audi RS3 LMS
Circuit Zolder by Simtag - Audi RS3 LMS
Het eerste seizoen van de Virtual Belcar zit erop nadat gisteren de vlag viel over de Virtual 24 Hours of Zolder. Vijf wedstrijden lang werd er gestreden om de titel, waarbij de beslissing voor de titel in alle klassen pas dit weekend viel. Autosport.be klopte bij enkele teams aan voor een reactie waarbij er één van hen onthulde dat het een extra motivatie bleek te hebben tijdens de etmaalrace.
  • Prospeed Competition
Simtag Racing - Radical SR8
Simtag Racing - Radical SR8
Fabrice Cornelis (Simtag Racing; winnaar Virtual 24H Zolder & kampioen Belcar 1): "Tijdens de kwalificaties op zaterdag kon ik de wagen op de eerste startpositie zetten. Vertrekkende van daaruit was het doel om van de rest weg te rijden om zo rustig de race te controleren en onze voorsprong uit te bouwen. Het verkeer maakte het zeker en vast niet gemakkelijk, maar gelukkig zijn wij (Coen Klopman & Thomas Stockmans nvdr.) dit al wel gewoon. We hebben zonder al te grote problemen onze voorsprong kunnen vergroten en, in tegenstelling tot de concurrentie, zijn wij uit de problemen kunnen blijven. We hadden voor onszelf zelfs nog een doel gesteld, namelijk meer dan 1000 ronden afleggen. De opluchting was groot toen we op zondagnamiddag de eindstreep als eerste haalden met dergelijke voorsprong op P2."

G-Drive Racing Eximia TCR - Audi RS3 LMS
G-Drive Racing Eximia TCR - Audi RS3 LMS
Ben Thaens (G-Drive Racing Eximia TCR; winnaar en kampioen Belcar 4): "Deze race was van groot belang voor ons gezien we de TCR titel absoluut wilden veiligstellen. Bram van Putten en ikzelf waren dan ook bijzonder blij dat we onze snelle teamgenoot Kevin van der Slik wisten te overtuigen om ons team te vervoegen. Nadat Bram de pole wist af te dwingen, begon de race zeer gunstig voor ons. We wisten wat voorsprong uit te bouwen tot we bij een aanrijding betrokken raakten. We dienden de pits op te zoeken en waren dus op achtervolgen aangewezen. Vanaf dat moment hebben we amper problemen gekend. Met goed traffic management en een goede racepace van zowel Kevin, Bram als ikzelf wisten we zelfs opnieuw een voorsprong uit te bouwen op onze grootste concurrent Flemish Simsports. Jammer genoeg werd Bram 's nachts ziek waardoor Kevin en ik op zondag extra stints moesten afwerken. De vermoeidheid begon te wegen, maar de zege kwam niet meer in het gedrang. Dit is een schitterende bevestiging van het afgelopen seizoen, we zijn bijzonder blij met deze TCR titel."

G-Drive Racing Eximia - Porsche 911 GT3 Cup
G-Drive Racing Eximia - Porsche 911 GT3 Cup
Marvin Juliam Amants (G-Drive Racing #13; 8de plaats in race en 4de plaats in eindstand Belcar 2): "De race begon voor ons eigenlijk wel goed, ondanks dat we weliswaar laatste gekwalificeerd stonden in de klasse. We wisten echter dat de race lang was en de start in feite niet echt uitmaakte, al wil je wel direct meedraaien vooraan. Steve (Claeys nvdr.) nam, zoals tijdens het hele seizoen, de start voor zijn rekening. Hij begon vrij aardig en kon aanhaken bij Pro Assist Simracing en de Vaporshop Porsche. Na een minuut of 20 reden we in de top vijf, wat we eigenlijk wel hadden verwacht, maar na 35 minuten kwam de eerste tegenvaller. Steve kwam te wijd uit de Terlaemenbocht en raakte in het gras, met als gevolg dat hij op klassieke wijze in de bandenstapel belandde. Omwille van het korte en smalle circuit probeerde Steve iets achteruit te rijden zodat hij kon draaien. Het gat met de GT4 Porsches was echter niet erg groot en hij stond plots midden op de baan. Hij reed nog naar voor, maar een GT4-wagen koos helaas het zelfde stuk asfalt als onze wagen wat eindigde met een aanrijding, waarna we er een stop and go van 55 seconden bijkregen. Dit leidde ertoe dat we de hele 24 uur moesten achtervolgen en alleen maar op fouten van anderen konden hopen. We wilden op dat moment nog geen fast repair gebruiken, want de auto reed nog prima. We verloren wel iets tijd waardoor de achterstand alleen maar groter werd. In de loop van de avond hebben we toch een fast repair gebruikt, maar Steve liep nadien wat schade op in de Bianchi-bocht. Tijdens de nacht heb ik per ongeluk onze tweede fast repair opgebruikt, maar gelukkig kenden we verder weinig tot geen problemen. We raakten een paar keer de kerbstones in de Boutsen Chicane, maar zonder grote gevolgen. We reden op dat momen al een ronde of 2, 3 achter onze voorgangers op een 8e positie. Vanaf dat punt hebben we eigenlijk geen fouten meer gemaakt en de race uitgereden, in dezelfde ronde als plaats 7, maar we kwamen helaas 1 minuut 20 tekort."

Flemish Simsports GT4 - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
Flemish Simsports GT4 - Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR
Senne Hulsmans (Flemish Simsports GT4; 4de plaats in race en 2de plaats in eindstand Belcar 3): "We hadden hoge verwachtingen voor de 24 uur. We kenden onze snelheid, maar het was nog altijd uitkijken voor de andere deelnemers. Ik reed naar een tweede plek in de kwalificatie en de start verliep vlot. Ik kon gemakkelijk in een trein van drie plaats nemen, waardoor we al een groot gat op de volgende wagen creëerden. In mijn tweede stint reed ik zelfs aan de leiding en had ik een supergoed ritme. Nadien heb ik het stuur aan Diego (Haems nvdr.) gegeven en ook hij deed het perfect! Na zes uur leidden we nog steeds, maar daarna heeft het geluk ons in de steek gelaten. Een crash in de nacht deed ons terugvallen tot de derde plek. Om 2 uur 's nachts nam ik terug over van Robin Deville, die ook super goed had gereden. Na een paar foutjes van mezelf hebben we helaas tweemaal een stop and go en drive-through gekregen, waardoor we terugvielen tot een vierde plaats. Ik zette de jacht in op de derde plaats en voor ik het stuur overgaf aan Hans Poelmans, die ook een goed rondtoerde, hadden we ongeveer een ronde en een minuut achterstand. Uiteindelijk opteerden we om de laatste twee uur tactisch aan te pakken, waarbij ik het stuur nam. Mijn pace was een stuk beter en ik heb in het slot bijna een gat van 2 minuten dichtgereden. In de laatste ronde ben ik nog tot op 7 seconden van de derde plaats geraakt, maar helaas vielen we net buiten het podium. Achteraf was ik redelijk vermoeid na deze zware wedstrijd. Ik heb in totaal 12 uur gereden en met uiteindelijk 366 rondjes op de teller. We zijn wel tweede geworden in het algemeen klassement waar we uiteraard zeer blij mee zijn. Ik bedank graag mijn teamgenoten die het allemaal super goed deden: Hans Poelmans, Diego Haems, Robin Deville en en Sebastian Keijmel!"

Vaporshop RSR Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Vaporshop RSR Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Tim Jacobs (Vaporshop RSR Motorsport; 7de plaats in race en 3de plaats in eindstand Belcar 2): "De hele race was een enorme rollercoaster voor ons. We kenden geen al te beste kwalificatie, maar in dergelijk format is dat niet zo'n groot probleem mits je de aansluiting niet verliest. Ief Vangenechten deed de start en nam de eerste 2 stints voor zijn rekening en halverwege de tweede stint liep het mis. Plots kon hij niet meer schakelen door een elektronisch probleem waardoor de wagen vastzat in vierde versnelling. Zo hebben we meteen een wissel moeten doorvoeren met nog een halve tank brandstof, wat natuurlijk onze pitstopstrategie overhoop gooide. Toen er een herstelling was uitgevoerd aan het stuur, nam Ief opnieuw plaats in de wagen, om met hetzelfde probleem geconfronteerd te worden. Zo verloren we dus al in het eerste deel van de race de nodige tijd met twee extra pitstops. Tijdens de nacht hebben Tim Greven en ikzelf een strak tempo kunnen aanhouden en konden we doorduwen tot plaats vier, wat ons de garantie gaf op een derde plaats in het algemene kampioenschap. Echter ging het zondagvoormiddag weer mis toen Dries Rohaert ook een technisch defect had met zijn stuurwiel en ter hoogte van Terlaemen stuurloos aan volle snelheid de muur in ging. Gevolg: al het werk van de goede nachtstint was in een haverklap verloren en onze derde plaats werd alweer bedreigd na toch 10 minuten stil te hebben gestaan in de pits voor herstellingen. Al bij al denk ik dat we best tevreden kunnen zijn met het resultaat gezien al die uitzonderlijke problemen. We hebben ons gefocust op wat belangrijk was, het resultaat in het kampioenschap en ons niet laten meeslepen om zo hoog mogelijk proberen te finishen. Na het laatste hardware-probleem was het doel duidelijk: incidentloos en zonder brokken de wagen over de finish krijgen. Daar zijn we dan, met de nodige stress, gelukkig ook in geslaagd! Daarnaast hadden we nog een reden om door te gaan, namelijk voor Kevin."

"Kevin was één van onze medewerkers bij Vaporshop die eerder dit jaar plots overleed. We zijn geen typisch bedrijf in de zin dat iedereen elkaar ziet als deel van een grote familie. Het plotse en onverwachte overlijden van iemand van 28 jaar ging dan ook als een schokgolf door het hele bedrijf. Kevin was een grote supporter van het team, was enorm actief op de chat tijdens de uitzending en na elk Belcar-event kwam hij op maandag als eerste bij mij in mijn bureau langs om zijn mening te geven over wat er gebeurd was de afgelopen race, zowel de goede als slechte dingen. Hij had ook net de simrace-microbe te pakken gekregen en ik had hem nog op weg geholpen met de juiste onderdelen voor zijn eigen simrig, maar helaas heeft het lot beslist dat we nooit samen rondjes hebben kunnen rijden. Hem een eerbetoon geven op de wagen was echt het minste dat we konden doen en ik hoop dat hij blij zou geweest zijn met onze derde plaats in de eindstand van het kampioenschap."

Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
Flemish Simsports TCR - Audi RS 3 LMS
Kim Beheyt (Flemish Simsports TCR; 2de plaats in de race en 2de plaats in eindstand Belcar 4): "De kwalificaties verliepen zoals gepland. Anton (Dupan nvdr.) plaatste ons als derde op de grid en ging de start voor zijn rekening nemen met het doel deze te overleven zonder al teveel incidenten. Even vielen we terug naar P4, maar na enkele ronden kon Anton de scheve situatie rechtzetten. Van daaruit was het een kwestie om een goed ritme te vinden en te focussen op het verkeer en het vermijden van incidentpunten (na elke 25 punten moest er drive-through afgewerkt worden nvdr.). We hadden gekozen voor een fuel-strategie waarmee we onze pitstops telkens konden uitstellen tot na de kaap van 6 & 12 uur, zodat we geen posities zouden verliezen in de pits net wanneer de punten werden verdeeld. Voor het grootste deel van de namiddag en avond verliep alles volgens plan, met dubbelstints van ongeveer drie uur. Bij het ingaan van de nacht was er even paniek toen Hendrik (De Graeve nvdr.) bij het nemen van de eerste chicance hard over de kerb ging en tegen de muur belandde met de nodige schade en verlies van snelheid op de rechte stukken als gevolg. We beslisten de stint uit te rijden, waardoor we wel wat tijd verloren, maar bij de volgende stop nam ikzelf het stuur over en maakten we dan ook meteen gebruik van één van onze 2 fast repairs om alle schade te herstellen, uit vrees voor motorschade. Met de focus op consistent en veilig te rijden kwamen we gelukkig de nacht door met een minimum aan incidentpunten. Al werd het ons soms niet altijd makkelijk gemaakt om een weg te vinden in het verkeer gezien Belcar 4 de traagste klasse was in de wedstrijd."

"Toen de zon opkwam, steeg de baantemperatuur en werd de piste gladder, wat leidde tot een aanrijding bij het dubbelen van een andere TCR-bolide, met een stop & go penalty tot gevolg. Gecombineerd met een eerdere penalty gaf dit een jojo-effect t.o.v. de concurrentie, waardoor ook Dynamixx nooit veraf was. Naarmate de dag vorderde, merkten we dat Simtag meerdere malen te kampen kreeg met motorproblemen, wat ons de mogelijkheid gaf hen in te halen en de tweede plaats over te nemen. Hiermee eindigden we ex aeqo op een tweede plaats in de algemene stand, waar we uiterst tevreden mee zijn wetende dat al onze deelnames in de Virtual Belcar behaald werden met gewonnen wildcards uit de Zolder Touring Cup. We kijken terug op een fantastisch eerste seizoen van deze Belcar e-series en hopen dat er hiervan nog vele mogen volgen! Als teameigenaar ben ik dan ook ontzettend trots op al mijn teamleden van zowel TCR als het GT4 team voor hun inzet en opoffering om dit kampioenschap tot een goed einde te brengen, en wil hen hier dan ook uitgebreid voor bedanken! Ze hebben nog enkele "Omers" te goed van mij! Het was ons eerste grote endurance kampioenschap met deze drive line-up's en met een generatieverschil van tieners tot veertigers zijn het behalen van dergelijke resultaten absoluut fantastisch! Verder wil ik nog Ronald Moons en Andy Jaenen bedanken voor het op poten zetten en beheren van dit kampioenschap. Als ook onze sponsors en supporters voor alle steun!"

Torque Freak Racing GT4 by Carrot - Porsche Cayman GT4
Torque Freak Racing GT4 by Carrot - Porsche Cayman GT4
Tim Claessens (Torque Freak Racing by Carrot: 1ste plaats in de race en kampioen Belcar 3): "Nog voor de start van de race, was het een huzarenstukje om een team samen te stellen, nadat Bram (Reniers nvdr.) zijn stuur aan de haak hing. De kwalificaties bleken kinderspel: geen verkeer betekent gewoon een goede ronde neerzetten en dat verliep vlot. De race zelf was geweldig. Door een klein ongeluk in het eerste uur en een stop & go in de laatste twee uur, die ons bijna anderhalve ronde heeft gekost, hebben we nooit kunnen relaxen. We zijn echter gewoon blijven gasgeven, zonder echt een echt doel voor ogen. Het is die mindset die uiteindelijk heel belangrijk is geweest en ons toch nog de eerste plaats heeft opgeleverd. Het was echt een teamprestatie. Ben (Cuypers nvdr.), David (Barraclough nvdr.) & Georg (Gruber nvdr.) hebben enorm hun best gedaan om ons te helpen de beker binnen te halen en ik ben heel blij dat we aan de start stonden, maar eveneens de finish haalden."

Traxxis by J&V Services - Radical SR8
Traxxis by J&V Services - Radical SR8
Cédric Wauters (Traxxis by J&V Services: 2de plaats in de race en 4de plaats in de eindstand Belcar 1): "Blij dat we, na de afgelasting van de 'echte' 24 hours of Zolder, hieraan hebben deelgenomen. Onze ambitie was een podiumplaats bemachtigen door zo weinig mogelijk tijd te verliezen in de pits. Helaas hielden we na een tweetal kleine incidenten geen rekening met verplichte repairs. Doordat onze fast repair niet aanstond, verloren we meer dan 6 ronden. De wagen was nadien niet helemaal hersteld, maar gelukkig goed genoeg om een relatief goede pace aan te houden. 's Nachts hebben we geopteerd voor driedubbele stints om zo de andere rijders voldoende rust te gunnen. Dat pakte enorm goed uit aangezien we rond 6 uuur 's ochtends al terug op de tweede plaats lagen. De afstand met Simtag was toen al dermate groot dat we besloten geen risico's meer te nemen. Al moeten we eerlijk zijn, hen bedreigen was sowieso een aartsmoeilijke opdracht geweest. Zij reden quasi de perfecte race, waarvoor ik hen ook wil feliciteren. Hun package (rijders/afstelling van de wagen) heeft momenteel de bovenhand, we weten dus wat ons te doen staat deze winter!"

Foto's: Kurt Vanhoenacker



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Belcar Endurance op maandag 2 november 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons