van der Horst

24H Le Mans: Na 20H: Audi en Ligier op weg naar dubbel

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Met nog vier uur te gaan in de 82ste 24 uur van Le Mans lijkt Audi op weg naar de dubbel. De bolide van Kristensen/Gene/Di Grassi leidt nog steeds en André Lotterer rijdt momenteel nog rond als derde na een lange herstelling in de pit, maar het tempo van de #2 ligt veel hoger dan de Porsche #20 met momenteel Timo Bernhard achter het stuur. In GTE-Pro is er (voorlopig) een einde gekomen aan een spannende strijd tussen Ferrari en Aston Martin.
  • LTF
Bijna vlak nadat de Audi #1 zich na zijn probleem terug in de top twee kon nestelen, kwam de nummer #2 met Marcel Fässler de pit in met turboproblemen. Zo nam Marc Gené de leiding over in de Audi #1. Mark Webber nam de tweede plaats over in de Porsche. Met nog 7u30 komt er weer een korte neutralisatie vanwege herstellingen aan de rails in de Porsche-bochten na een uitstapje van de #72 SMP Ferrari.
 
Op die manier heeft Webber nog maar 1:35' achterstand op Gené. De Porsche is echter op het einde van een bandenstint van bijna drie uur en het tempo ligt 3 á 5 seconden trager dan de Audi’s. Met nog 6u35 te gaan heeft Gené Webber al gedubbeld. De Australiër heeft op zijn beurt nog 2 ronden voor op de Audi #2 van Fässler. Sinds een uurtje zijn de rijders op j alledrie de wagens inmiddels gewisseld: André Lotterer voor Fässler, Timo Bernhard voor Webber en Tom Kristensen voor Gené. De Deense recordhouder in Le Mans lijkt op weg naar zijn tiende overwinning. André Lotterer verbeterde trouwens in ronde 300 de snelste ronde van Kazuki Nakajima in de Toyota,neergezet in ronde 4. De Audi’s zijn nog steeds een stuk sneller dan de Porsche.
 
In de P2-klasse noteerden we een  Frans en legendarisch mooi duel tussen de Ligier van Oak Racing en de wagen van Alpine. De #36 van Signatech Alpine kreeg echter ophangingsproblemen en rijdt momenteel rond op de vierde plaats. Ook Oak Racing kreeg problemen en rijdt nu rond als 2de achter de andere Ligier van Thiriet by TDS. Derde is de Zytek van Jota. Opvallend is dat alle WEC-ingeschreven wagens er uit liggen. De P2-klasse wordt gedomineerd door wagens die uitkomen in de ELMS.
 
In GTE Pro zagen we de afgelopen uren en erg mooi duel tussen Ferrari en Aston Martin. Met nog 7u op de klok kwam Stefan Mücke snel dichter op Giancarlo Fisichella en bezorgde Aston Martin de leiding. Anderhalf uur later en met andere rijders was het net andersom: Gianmaria Bruni kwam dichter op Bruno Senna. De GTE-Pro wereldkampioen van het WEC 2013 haalde de neef van wijlen Ayrton al snel in, maar in tegenstelling tot Mücke eerder kon hij niet van hem  wegrijden. Wat volgde was een voortdurend haasje over vanwege de hogere topsnelheid van de Aston Martin Vantage en de betere grip in de bochten van de Ferrari 458. Er kwam echter een einde aan dit mooie duel door problemen met de stuurbekrachtiging op de Aston Martin #97 met nog 5u20 op de klok. De wagen verloor vijf ronden en rijdt nu rond als 4de. De Ferrari #51 met nu weer Tino Vilander achter het stuur heeft de leiding met twee ronden voor op de Porsche #92 en de Chevrolet #73
 
In GTE-Am blijft de Aston Martin #95 domineren. De ‘Deense’ Aston Martin met Kristian Poulsen/David Heinemeier-Hansson/Nicki Thiim heeft 3 ronden voor op de Porsche #88 van Proton Competition. Een zege van de #95 zou een mooi resultaat zijn na het drama van dat team in 2013.

Update 11:05

Opschudding in Le Mans! Net na  11.00 uur rijden zowel de leidende Audi als de LMP2-leider traag rond over de piste.

Foto's: Racing International Photograpy



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in 24 Heures du Mans op zondag 15 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons