van der Horst

24H Le Mans: Testdag: Alweer Porsche boven in wisselende weersomstandigheden

#17 Porsche 919 Hybrid
#17 Porsche 919 Hybrid
Om 14u stipt werd het tweede en laatste deel van de testdag op gang geschoten in Le Mans. De regen hield even op en rond de klok van 15u was het ideale moment om een goeie tijd op de tabellen te zetten, alvorens de regen opnieuw zijn intrede deed. Ditmaal was het de jonge Nieuw-Zeelander Brendon Hartley die in zijn #17 Porsche 919 Hybrid de tijd van merkgenoot Neel Jani van vanochtend wat scherper stelde.
Xavier Maassen met ingenieur Massimo Bottiglieri
Xavier Maassen met ingenieur Massimo Bottiglieri
De sessie diende dit keer niet onderbroken te worden, al zagen we na anderhalf uur wel een tussenkomst van de safety car omdat de #71 AF Corse Ferrari van Davide Rigon, James Calado en Olivier Beretta was stilgevallen in de Porsche Curves. Iets voor de klok van 17u eindigde nieuwkomer Juan-San Chen, net als vanochtend overigens, in de grindbak van de Dunlop-curves in de #67 AAI Porsche, gerund door de mannen van Rudi Penders. Eén en ander werd ons toegelicht door Xavier Maassen, ook actief op die auto, die zei dat ze de hele dag al problemen kenden met de tractiecontrole. Geen ideale situatie op een eerst gladde en vervolgens natte baan.

#1 Toyota TS040 Hybrid
#1 Toyota TS040 Hybrid
Vooraan wisselden de Porsche's en Audi's mekaar weer af, en net als vanmorgen mengde Toyota zich nooit in de strijd om de kopposities, zij eindigden alweer als zevende en achtste. Het debuterende trio Nissan's eindigde dan weer achter de meeste LMP2-wagens, het verschil met de besttijd van Hartley in de Porsche liep zelfs op tot bijna een halve minuut. Na de motorproblemen van Laurens Vanthoor kwam onze landgenoot deze namiddag jammer genoeg niet meer in actie, teamgenoot Chris Cumming zocht zelfs in de van een nieuwe motor voorziene #34 OAK Racing Ligier de grindbak op aan de Dunlop-brug.

#48 Murphy Prototypes Oreca 03R Nissan
#48 Murphy Prototypes Oreca 03R Nissan
Anders dan bij de LMP1's werd in de LMP2-klasse de besttijd van vanmorgen, op naam van Vanthoor, niet scherper gesteld. De #48 Murphy Prototypes Oreca 03R Nissan was een halve seconde trager dan onze landgenoot maar wel deze namiddag de snelste in zijn klasse. In GTE-Pro werd de besttijd van vanochtend eveneens verbeterd, Darren Turner bleef in zijn #97 Aston Martin onder de grens van vier minuten. Het Britse merk was ook primus in de GTE-Am klasse, met ex-F1 rijder Pedro Lamy in het exemplaar met nummer 98 die de besttijd klokte.

Foto's: Racing International Photography



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons