van der Horst

24H Le Mans: Maxime Martin: "Efficiëntie heeft het verschil gemaakt"

Harry Ticknell, Maxime Martin en Alex Lynn
Harry Ticknell, Maxime Martin en Alex Lynn
De overstap van BMW naar Aston Martin heeft Maxime Martin een overwinning opgeleverd in de 24 Uur van Le Mans. Met zijn Vantage AMR en Britse teamgenoten Alex Lynn en Harry Tincknell was de Brusselaar de sterkste in de GTE Pro-categorie. "We hebben een perfecte race achter de rug waarin we geen seconde te veel in de pitlane hebben gestaan."
Maxime Martin (foto van de FIA WEC-manche Silverstone 2018)
Maxime Martin (foto van de FIA WEC-manche Silverstone 2018)
Toen bleek dat de nieuwe Porsche 911 RSR-19 het tempo in de wedstrijd niet kon volgen, werd de GTE Pro-klasse van de 24 Heures du Mans 2020 omgevormd tot een bloedstollend duel tussen Aston Martin en Ferrari. De Britse GT-bolide van Maxime Martin, Alex Lynn en Harry Tincknell haalde het uiteindelijk met goed anderhalve minuut bonus van de Italiaanse GTE die bestuurd werd door James Calado, Alessandro Pier Guidi en Daniel Serra.

"Het team heeft een vlekkeloze prestatie neergezet", liet de gewezen winnaar van de 24 Uur van Spa weten in een persconferentie na de wedstrijd. "We hebben geen seconde te lang stilgestaan en AMR is er - hoewel de rijders het amper konden geloven - in geslaagd om de etmaalrace af te werken zonder nieuwe remblokken te monteren. Daarnaast was het cruciaal om dubbele stints af te werken met het rubber, anders zouden we te veel tijd verliezen in de pitlane. Gelukkig hadden we al begin dit seizoen opgemerkt dat onze banden het lang volhielden tijdens de races. Die efficiëntie heeft ons dit weekend de zege bezorgd."

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Het was diezelfde efficiëntie die ontbrak in het Italiaanse kamp, waar vooral in de beginfase van de race te veel kostbare seconden verloren gingen in de pitstraat. "Er waren erg veel duels op het circuit tussen onze auto en de leidende Ferrari", herinnert Martin zich. "Dat was echter vooral omdat we vaak niet dezelfde strategie volgden: wanneer wij met nieuw rubber onderweg waren, was de Ferrari bezig aan een dubbele stint, en omgekeerd. Maar omdat AF Corse er minder regelmatig in slaagde om te dubbelstinten met het rubber, namen wij uiteindelijk definitief de bovenhand."

Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in 24 Heures du Mans op zondag 20 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons