24H Le Mans: Toyota verslaat Rebellion - Martin wint in GTE Pro
United Autosports was met de startnummer 22 Oreca de primus in de LMP2-klasse. Phil Hanson, Felipe Albuquerque en Paul Di Resta kenden nog wel even een bang moment in de absolute eindfase toen ze met zo'n tien minuten op de klok nog een paar liter extra brandstof dienden te tanken. Na de pitstop leken we af te stevenen op een strijd voor de zege met de Jota Oreca #38, totdat Anthony Davidson een ronde later zelf ook de pits opzocht voor extra brandstof. Met Panis Racing (#31) zagen we uiteindelijk drie Oreca's op het LMP2-podium.
Twee jaar na de zege van Laurens Vanthoor in de GTE Pro-klasse was het dit keer raak voor Maxime Martin. Hij kon in de Aston Martin #97 samen met teamgenoten Alex Lynn en Harry Tincknell gedurende de wedstrijd een voorsprong opbouwen op de AF Corse Ferrari #51 van James Calado, Alex Pier Guidi en Daniel Serra. Ook de tweede Aston Martin van Nicki Thimm, Marco Sorensen en Richard Westbrook mocht mee naar het podium. Voor Vanthoor werd het een wedstrijd om snel te vergeten, een probleem met de stuurbekrachtiging deed de Porsche #92 de das om. De Duitse bolide finishte nog wel, zij het op 15 ronden achterstand, als zesde in de klasse. Porsche kwam bijzonder slecht voor de dag en had de hele wedstrijd last van een deficit aan vermogen ten opzichte van de directe concurrenten.
Na die ultieme neutralisatie barstte de strijd los om de podiumplaatsen in de GTE Am-categorie. De zege van de Aston Martin van TF Sport (bestuurd door Jonathan Adam, Charlie Eastwood en Salih Yoluç) was al veiliggesteld, maar daarachter raceten Matteo Cairoli (Porsche 911 RSR Team Project 1), Matt Campbell (Porsche 911 RSR Dempsey-Proton Racing) en Nicklas Nielsen (Ferrari 488 GTE AF Corse) deur aan deur. De zilveren medaille was uiteindelijk voor de Australische Porsche-rijder, die in de Hunaudières de bovenhand kon nemen. Ondanks een tegenaanval in de Ford-chicane werd die andere officiële Porsche-rijder vierde, achter de jonge Deen van AF Corse.
De editie 2020 van de 24 Uur van Le Mans, hopelijk de enige achter gesloten deuren, betekent niet het einde van het WK Uithouding voor dit seizoen. De karavaan trekt nu naar Bahrein, waar op 14 november de finale plaatsvindt. Vervolgens wordt er in 2021 opnieuw overgeschakeld naar een conventionele kalender.
--- Uitslag 24 Uur Le Mans 2020 (pdf) ---
Foto's: Racing International Photography
Tweet