van der Horst

24H Le Mans: Toyota verslaat Rebellion - Martin wint in GTE Pro

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley hebben in de Toyota TS050 Hybrid de 88e editie van de 24 Uur van Le Mans op hun naam geschreven. De beslissing viel uiteindelijk iets over half koers toen de zuster-Toyota een half uur verloor na het vervangen van een turbo. De Rebellions konden opnieuw geen vuist maken, maar Norman Nato, Bruno Senna en Gustavo Menezes profiteerden wel van de pech van Toyota #7 (Mike Conway, Kamui Kobayashi, José Maria Lopez) om de tweede plaats algemeen te pakken.
Rebellion R13 - Gibson
Rebellion R13 - Gibson
Aanvankelijk leken de beide Rebellions, gescheiden door slechts enkele seconden, op weg naar het podium maar problemen met de koppeling op enkele uren van het einde zorgden ervoor dat de startnummer 3 tevreden moest zijn met de vierde plaats. Een late safety car, voor een crash van LMP2-rijder James Allen, bracht de Rebellion tot aan de staart van de Toyota, maar in de laatste eindspurt van een klein half uur kon Lopez het podium alsnog veiligstellen voor de Japanse constructeur. Rebellion deed wat het kon doen in deze race, de druk op Toyota houden, maar tot een echte strijd kwam het helaas nooit.

United Autosports - Oreca 07 Gibson
United Autosports - Oreca 07 Gibson
United Autosports was met de startnummer 22 Oreca de primus in de LMP2-klasse. Phil Hanson, Felipe Albuquerque en Paul Di Resta kenden nog wel even een bang moment in de absolute eindfase toen ze met zo'n tien minuten op de klok nog een paar liter extra brandstof dienden te tanken. Na de pitstop leken we af te stevenen op een strijd voor de zege met de Jota Oreca #38, totdat Anthony Davidson een ronde later zelf ook de pits opzocht voor extra brandstof. Met Panis Racing (#31) zagen we uiteindelijk drie Oreca's op het LMP2-podium.

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage AMR
Twee jaar na de zege van Laurens Vanthoor in de GTE Pro-klasse was het dit keer raak voor Maxime Martin. Hij kon in de Aston Martin #97 samen met teamgenoten Alex Lynn en Harry Tincknell gedurende de wedstrijd een voorsprong opbouwen op de AF Corse Ferrari #51 van James Calado, Alex Pier Guidi en Daniel Serra. Ook de tweede Aston Martin van Nicki Thimm, Marco Sorensen en Richard Westbrook mocht mee naar het podium. Voor Vanthoor werd het een wedstrijd om snel te vergeten, een probleem met de stuurbekrachtiging deed de Porsche #92 de das om. De Duitse bolide finishte nog wel, zij het op 15 ronden achterstand, als zesde in de klasse. Porsche kwam bijzonder slecht voor de dag en had de hele wedstrijd last van een deficit aan vermogen ten opzichte van de directe concurrenten.

Na die ultieme neutralisatie barstte de strijd los om de podiumplaatsen in de GTE Am-categorie. De zege van de Aston Martin van TF Sport (bestuurd door Jonathan Adam, Charlie Eastwood en Salih Yoluç) was al veiliggesteld, maar daarachter raceten Matteo Cairoli (Porsche 911 RSR Team Project 1), Matt Campbell (Porsche 911 RSR Dempsey-Proton Racing) en Nicklas Nielsen (Ferrari 488 GTE AF Corse) deur aan deur. De zilveren medaille was uiteindelijk voor de Australische Porsche-rijder, die in de Hunaudières de bovenhand kon nemen. Ondanks een tegenaanval in de Ford-chicane werd die andere officiële Porsche-rijder vierde, achter de jonge Deen van AF Corse.

De editie 2020 van de 24 Uur van Le Mans, hopelijk de enige achter gesloten deuren, betekent niet het einde van het WK Uithouding voor dit seizoen. De karavaan trekt nu naar Bahrein, waar op 14 november de finale plaatsvindt. Vervolgens wordt er in 2021 opnieuw overgeschakeld naar een conventionele kalender.

--- Uitslag 24 Uur Le Mans 2020 (pdf) ---

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op zondag 20 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons