van der Horst

24H Le Mans: NEWSFLASH:Twee safety cars in een uur

Bykolles Racing Team - ENSO CLM P1/01 Gibson
Bykolles Racing Team - ENSO CLM P1/01 Gibson
In minder dan een uur tijd moest de safety car tweemaal uitrukken in Le Mans. De eerste maal was dat doordat Alexander West met de AF Corse Ferrari #52 de barrières invloog bij de Porsche Curves. Eens de gevolgen van de crash een halfuur later waren opgeruimd, moest wedstrijdleider Eduardo Freitas voor een tweede maal de wedstrijd neutraliseren nadat zowel de Bykolles Racing Team LMP1 als de Duqueine Engineering Oreca crashten op twee verschillende plaatsen.
West crashte in de Porsche Curves, waarbij de Zweed de controle over de wagen verloor en achterstevoren in de barrières vloog. Gezien er geen uitloopstrook is, moest de wagen de piste oversteken om veilige oorden op te zoeken. Daar de schade aan de ophanging links vooraan aanzienlijk was, mocht het team een kruis maken over de rest van de race. Eens de wedstrijd terug op gang kwam, moest Freitas een kwartier later voor een tweede maal de etmaalrace neutraliseren.

Bruno Spengler verloor de controle bij het ingaan van de Esses, waarbij de Canadees met de Enso CLM P1/01 zwaar de bandenmuur in vloog. Eens de safety car werd ingezet, verloor Tristan Gommendy de controle van zijn Duqueine Engineering Oreca aan de eerste chicane op de Hunaudières, waarbij hij tegen hoge snelheid de vangrail raakte om aan het begin van de chicane tot stilstand te komen. Gelukkig kon de Fransman op eigen kracht de wagen verlaten. Ook de Toyota #8 besloot om van deze safety car periode gebruik te maken om de pits op te zoeken om de remmen te laten repareren.

Foto: Racing International Photography 



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in 24 Heures du Mans op zaterdag 19 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons