24H Le Mans: Rob Leupen: "Posities bevriezen bij de laatste pitstop"
Of dat betekent dat Toyota vooraf bepaald heeft wie mag winnen, ontkent de vijftiger. "We hebben geen intentie om de race te fixen. Het is niet zo dat we zeggen dat één wagen de race mag winnen en de andere de titel. We hebben een aantal regels bepaald; bijvoorbeeld dat we elkaar niet hinderen. Als één wagen sneller is omwille van een andere strategie, nieuwere banden, minder benzine etc. is het toegelaten dat hij de andere wagen inhaalt. Enige uitzondering is na de laatste pitstop in de wedstrijd, dan zullen we de posities bevriezen. "
"De wagens mogen racen tegen elkaar, binnen de regels die we hebben uitgezet. Anders kunnen we problemen hebben, die mogelijk tot diskwalificatie kunnen leiden. Als je bijvoorbeeld te hard over de kerbstones gaat, kan er overmatige slijtage optreden, wat we bijvoorbeeld vorig jaar in Silverstone hebben meegemaakt. Daarom meten we de krachten en hebben we een regel ingevoerd dat als je te ver over de kerb gaat, je een probleem hebt. De tweede keer krijg je een waarschuwing en de derde keer halen we je uit de wagen. Maar goed, laten we niet vooruitlopen op de zaken. We hebben duidelijke briefings in het team, we bespreken situaties en hopelijk hebben we een feestje op zondag!"
Foto's: Racing International Photography, Arne Simons, Geert Franquet
Tweet