24H Le Mans: Toyota topfavoriet - Uitkijken naar strijd in GTE Pro
Zij krijgen concurrentie uit eigen rangen van de zusterwagen met nummer 17 van Stéphane Sarrazin, Egor Orudzhev en Sergey Sirotkin. Maar in de LMP1 Non hybrid-klasse zijn er ook de Dragonspeed BR1, de ByKolles CLM P1/01, maar vooral de beide Rebellion Racing R13's. Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna vormen in die klasse misschien wel de beste line-up in de startnummer 1, terwijl met Thomas Laurent, Nathanaël Berthon en Gustavo Menezes ook de #3 mikt op een podium.
De LMP2-klasse zal zoals steeds zeer onvoorspelbaar zijn, al verwachten we tenminste één van de beide Jackie Chan DC Racing Oreca's wel vooraan wanneer op zondag 16 juni de zwart-wit geblokte vlag valt in Le Mans. Jammer genoeg zien we bij de 20 bolides en 60 rijders geen enkele Belgische naam verschijnen, al wordt het wel uitkijken naar de prestatie van Racing Team Nederland. Jumbo-topman Frits van Eerd is er opnieuw bij met naast zich Giedo van der Garde en Nyck De Vries.
De GTE Pro-klasse wordt een strijd tussen Ferrari, Porsche, Chevrolet, Aston Martin, BMW en Ford. Beide laatstgenoemde constructeurs maakten eerder al hun plannen bekend om zich terug te trekken, maar kruisen voor deze editie nog wel eenmalig de degens. Chevrolet neemt niet deel aan het FIA WEC, maar laat traditiegetrouw twee Corvette's overkomen uit de VS voor de Franse klassieker. Ook Ford en Porsche zetten ieder twee extra wagens in, naast de twee reguliere WEC-deelnemers.
Laurens Vanthoor en Porsche zijn de regerende Le Mans-winnaars in GTE, en onder het mom 'never change a winning team' krijgt onze landgenoot ook voor deze editie Kevin Estre en Michael Christensen naast zich in de 911 RSR met startnummer 92. Daarnaast is het ook uitkijken naar Maxime Martin, hij deelt de Aston Martin Vantage #97 met zijn vaste WEC-teamgenoot Alex Lynn en Jonathan Adam. Het feit dat de top twaalf in GTE Pro tijdens de testdag binnen de seconde lag, toont nog maar eens aan dat het een heel spannende strijd belooft te worden.
Foto's: Racing International Photography & Arne Simons
Tweet