van der Horst

24H Le Mans: Stoffel Vandoorne presteert opvallend sterk op testdag

SMP Racing - BR1
SMP Racing - BR1
Zoals te verwachten viel, vonden we na de traditionele testdag in de aanloop naar de 24 Heures du Mans de twee Toyota TS050 Hybrid bovenaan de tabellen terug. Sébastien Buemi op de wagen #8 zette de snelste ronde neer in 3:19.440, acht tiende seconde sneller dan Mike Conway op de zusterwagen. Stoffel Vandoorne liet zich opmerken door voor zijn debuut op de omloop van Le Mans de vierde tijd algemeen te rijden met de BR1 van SMP Racing. Bovendien liet onze landgenoot de hoogste topsnelheid optekenen met 350.1 km/u voor de tweede BR1 van SMP Racing die met Stéphane Sarrazin 349.0 km/u haalde. De Toyota’s moesten in topsnelheid heel wat toegeven op de andere LMP1 wagens en zelfs sommige LMP2 bolides met een topsnelheid van net geen 330 km/u.
  • LTF
Toyota TS050 Hybrid LMP1
Toyota TS050 Hybrid LMP1
Dat Toyota de testdag zou domineren was al op voorhand een zekerheid, Buemi ging met de #8 Toyota TS050 Hybrid de #7 met Mike Conway aan het stuur vooraf. De Rebellion R13 #1 bestuurd door André Lotterer klokte de derde tijd in 3:21.323 en was daarmee de primus bij de niet-hybride LMP1’s. Stoffel Vandoorne, die zijn debuut maakt in de etmaalrace, klokte de vierde chrono in 3:22.061 en was onmiddellijk sneller dan zijn twee Russische teamgenoten. Daarna volgden de tweede Rebellion en de tweede SMP Racing BR1, terwijl de Dragon Speed BR1 en de Enso CLMP1/01 de rangen sloten in de LMP1 klasse.

In het uitgebreide LMP2 veld ging de snelste tijd naar Jackie Chan DC Racing Oreca 07 #38 gepiloteerd door Ho-Pin Tung met een ronde in 3:28.504. Pastor Maldonado klokte de tweede tijd in de DragonSpeed Oreca 07, de Alpine A470 sloot de top drie af.  

AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
In de GTE Pro klasse was de Corvette C7R #63 met Mike Rockenfeller aan het stuur de snelste met een rondetijd van 3:54.001. De tweede chrono (3:54.032) ging naar Harry Ticknell in de Ford GT #67, de tweede Corvette met Tommy Milner volgde met de derde chrono (3:54.036). Daarna volgde de AF Corse Ferrari 488 GTE #71 en de eerste Porsche, de #93. De Aston Martin’s moesten een halve seconde toegeven op de referentie chrono van Rockenfeller, terwijl de BMW’s wel 2 seconden trager waren dan de Corvette. In de GTE Am klasse domineerde Ferrari dat maar liefst vijf wagens op de eerste vijf plaatsen positioneerde met de #62 van WeatherTech Racing op kop.

Foto's: Geert Franquet



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons