van der Horst

24H Le Mans: Vooruitblik LMP1: Eindelijk prijs voor Toyota?

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Als er één team was dat tijdens de testdag met kop en schouders boven de concurrentie uitstak, was het wel Toyota. Alle drie de TS050 Hybrid-bolides prijkten bovenaan de tabellen en ze waren liefst drie volle seconden sneller dan concurrent Porsche. Die middag ging Autosport.be bij Toyota even polshoogte nemen en daar vertelde men ons doodleuk dat ze simpelweg zoveel mogelijk rondjes wilden draaien, vooral dan Le Mans-debutanten Yuji Kunimoto en José Maria Lopez moesten ervaring opdoen.
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 - Hybrid vs. Porsche LMP Team - Porsche 919 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 - Hybrid vs. Porsche LMP Team - Porsche 919 Hybrid
Bluften de Japanners en hebben ze toch alles in het werk gesteld om met zen drieën bovenaan te staan? Uit een analyse van de zogenaamde "long-runs" blijkt thans van niet, de snelheid was er wel degelijk altijd en er waren weinig uitblinkers te noteren. In Stuttgart maakt men zich alvast zorgen, de pole positie ligt volgens hen al buiten bereik, maar in de wedstrijd zelf zal Porsche zeker zijn grote troefkaart gaan uitspelen; de betrouwbaarheid. Het merk won immers niet voor niets een recordaantal van 18 edities van de Franse klassieker.

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Porsche wil dus een derde zege op rij, maar Toyota zoekt revanche na de teleurstelling van vorig jaar toen de leidende auto met nog één ronde te gaan stilviel en de overwinning alsnog naar Porsche ging. Het is niet ondenkbaar dat Toyota sterker dan ooit uit dat fiasco is gekomen en meer dan ooit alles op Le Mans heeft ingezet om de tweede Japanse constructeur ooit te worden (na Mazda in 1991) die de Franse etmaalrace op het palmares mag bijschrijven. Naast de Hybride-LMP1's staat er dit jaar ook één enkele privateer aan de start in de top-protoklasse; de Enso CLM P1/01 van ByKolles.

Vaillante Rebellion
Vaillante Rebellion
LMP2 wordt een heel ander verhaal; de klasse is met 25 aan elkaar gewaagde auto's wel erg competitief. Dat maakt het voorspellen van een winnaar zo goed als onmogelijk. Als we puur naar de resultaten van het FIA WEC kijken, moeten we zeker rekening houden met G-Drive Racing (winnaars in Spa), Jackie Chan DC Racing (winnaars in Silverstone) en de regerende Le Mans-winnaars Signatech Alpine. Ook Vaillante Rebellion, dat net als de voorgenoemde teams twee wagens inzet, past in het rijtje kanshebbers sinds ze dit seizoen de switch hebben gemaakt van LMP1 naar LMP2. Vermelden we tot slot nog dat we in Le Mans bolides van alle vier de LMP2-constructeurs aan het werk zullen zien, Oreca lijkt daarvan voor het ogenblik het sterkst.

--- Deelnemerslijst 24 Heures du Mans 2017 (PDF) ---

Lees ook: Vooruitblik GTE: Wie kan Ford en Ferrari bedreigen?

Foto's: Racing International Photography & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op dinsdag 13 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons