van der Horst

24H Nürburgring: Strijdvaardige MINI's dankzij Bulldog Racing

MINI Base Camp
MINI Base Camp
Terwijl u al een artikel kon lezen over de bandentest met Falken van afgelopen weekend, bracht autosport.be eveneens een bezoek aan Bulldog Racing. Dit Duitse team trotseert al drie jaar de Nordschleife met de bekende MINI John Cooper Works bolides. Vorig jaar boekte het reeds succes in de VT2-Front klasse en pakte er de overwinning. Dit jaar wilde men dit succes evenaren en kwam men aan de start met twee auto's. Die poging lukte ook, en met brio. Samen met drie andere journalisten uit België waren wij te gast in het MINI Base Camp. Hieronder het verslag van een zeer interessante ervaring tijdens een bijzonder weekend.
Speeches van het team met o.a. Stefanie Wurst
Speeches van het team met o.a. Stefanie Wurst
Op vrijdagavond stond een barbecue op het programma in het MINI Base Camp, dat tevens onze accommodatie zou worden gedurende het weekend. De locatie kon niet iconischer zijn, direct naast de Döttinger Höhe aan de Antoniusbrug, waar een vaste camera de auto's vanaf het begin van het rechte stuk in het visier neemt. Volgden speeches van teamleden, terwijl ook door Stefanie Wurst, de CEO van het merk, aan het woord kwam. Zij vertelde dat dit niet haar eerste bezoek aan de Ring was; vorig jaar was ze reeds getuige van de overwinning van het team en sliep ze zelfs in de teambus.

Bulldog Racing - John Cooper Works (VT2-Front)
Bulldog Racing - John Cooper Works (VT2-Front)
Wat het verschil was tussen de auto die uitkwam in VT2-Front en deze die in SP3T werd ingezet, wilden we weten.We kwamen er achter dat de VT2-FWD auto eigenlijk een standaard voorwielaangedreven MINI is met de verplichte veiligheidsvoorzieningen, maar met een aangepaste ophanging. De auto in SP3T is echter omgebouwd tot een volbloed racemachine. Vooral de topsnelheid op de Döttinger Hohe lag verrassend hoog, met 250 km/u deed die slechts 30 km/u onder voor de snelle GT3-auto's. Ook de keuze van de teamnaam, Bulldog Racing, kwam ter sprake. Hoewel die meer aan een Brits dan aan een Duits team doet denken, is de reden niet ver te zoeken: het bulldog-ras is immers de mascotte van het merk.

Bulldog Racing - John Cooper Works Pro (SP3T)
Bulldog Racing - John Cooper Works Pro (SP3T)
Wat betreft de rijders sprong één naam eruit. In SP 3T reed namelijk Charles Cooper, de kleinzoon van John Cooper. Hij deelde de auto met Markus Fisher, Christoph Kragenings en Sebastian Sauerbrei. De andere auto werd bestuurd door een compleet Duits kwartet: Michael Bräutigam, Andres Hilgers, Sascha Korte en Marco Zabel. Op de vooravond van de race was het vertrouwen in een goede afloop groot, nadat zowel donderdag als vrijdag alles vlekkeloos was verlopen. En dat vertrouwen bleek terecht.

Een gelukkig team na afloop van de race
Een gelukkig team na afloop van de race
Tot de race werd stilgelegd, lagen beide wagens in een zeer gunstige positie. De rode MINI leidde stevig met twee ronden voorsprong in SP3T, terwijl het Duits kwartet in VT2-Front virtueel op het podium stond met een derde plek. Te vroeg juichen was er evenwel niet bij want op dat ogenblik was de race niet eens halfweg en een herstart kon alles nog veranderen. Die kwam er echter niet en zo mocht Bulldog Racing voor de tweede keer op rij met de grootste beker naar huis en claimde het eremetaal voor hun derde plek. Finaal dus een zeer geslaagd weekend voor het team en zijn gasten in het MINI Base Camp!

Tot slot onze dank aan BMW Belux. Zonder hun uitnodiging hadden wij deze ervaring niet kunnen meemaken en zou dit mooie verhaal over een strijdlustig Duits team met twee MINI's nooit verschenen zijn.

Foto's: Thomas Smets - Bulldog Racing - Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Intercontinental GT Challenge op maandag 3 juni 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons