van der Horst

24H Spa: Nieuwssprokkels op vrijdag

Blancpain endurance 24 u Francorchamps Ambiance
Blancpain endurance 24 u Francorchamps Ambiance
Hoewel de deelnemers van de 24 Hours of Spa op vrijdag slechts tijdens de avond in actie komen, staat de dag bol van de vele persconferenties en persbabbels. In navolging van ons nieuwsoverzicht van gisteren, sprokkelde Autosport.be ook vandaag weer enkele nieuwtjes in de paddock van de 24 Hours of Spa.
Honda NSX GT3
Honda NSX GT3
Hoewel de Honda NSX GT3 een globaal project is, zal de wagen niet overal ter wereld dezelfde naam dragen. In China en de Verenigde Staten opteert men om de bolide onder de merknaam Acura aan te bieden eerder dan Honda. De bolide is volgens de constructeur echter state of the art wat betreft veiligheidssystemen, ondanks de nadelen die het gebruik ervan meebrengt (bijv. extra gewicht). Zo beschikt de wagen reeds over aangepaste panelen om de gevolgen van een zijdelingse impact te minimaliseren, een aangepaste brandblusser en andere veiligheidsgordels; dingen die pas in 2018 of 2019 verplicht gaan worden.

Pirelli-compound in Spa
Pirelli-compound in Spa
Zoals geweten is Pirelli de unieke bandenleverancier voor de Blancpain GT Series. Daarnaast levert de Italiaanse bandenboer ook rubber aan de bolides in de GT Sports Club en de Lamborghini Super Trofeo. Al die kampioenschappen treden dit weekend in actie in Spa en dus moest Pirelli een tandje bijsteken... Men voorziet maar liefst 24 trucks, 112 man personeel en meer dan 13.000 banden dit weekend. Saillant detail: 4,000 espresso's en 1,3 ton aan pasta staat paraat; dat leidt ertoe dat men gemiddeld genomen elke 14 seconden een band kan afleveren.

Thierry Tassin - Pierre Dieudonné
Thierry Tassin - Pierre Dieudonné
De reglementen van de Blancpain Endurance Series schrijven voor dat een pitstop standaard minstens een bepaalde tijd moet in beslag nemen. Deze regel werd in het leven geroepen om te voorkomen dat er een wapenwedloop ontstaat tussen de teams om zo snel mogelijk uit de pits te geraken. Er is echter ook een uitzondering voorzien waarbij een wagen, bijvoorbeeld voor een splash and dash of wissel van één of twee banden bij een stukke band, voor een bepaalde tijd de pitstraat moet verlaten. De minimale en maximale pitstoptijd is echter nog steeds niet geweten. "We wachten reeds sinds woensdag", zuchtte Pierre Dieudonné in een gesprek met Autosport.be. Er ligt een voorstel op tafel voor een maximumtijd van 90 seconden (de voornoemde uitzondering) en een minimumtijd van 133 seconden (de voornoemde standaard). Een passage door de pitlane (aan 50km/h) vraagt 71 seconden.

Mann-filter Team HTP Motorsport - Mercedes AMG GT3
Mann-filter Team HTP Motorsport - Mercedes AMG GT3
Hoewel de pit entry zich voor de F1-boxen bevindt en de pit exit voor alle teams aan Eau Rouge is, staat er wel degelijk een verkeerslicht aan het einde van de F1-pits. De rijders mogen de pitstraat niet verlaten net na la Source, op straffe van een drive through penalty, maar de mogelijkheid bestaat wel dat het licht aan het einde van de F1-pits op rood wordt gezet, terwijl het licht aan het einde van de endurance pits op groen blijft. Moest dat gebeuren, lopen de wagens die opgehouden worden aan het einde van de F1-pits vanzelfsprekend een substantieel nadeel op. Er is echter geen communicatie tussen de teams die de beide lichten bedienen.

Thierry Tassin
Thierry Tassin
Er is commotie ontstaan over de mogelijkheid dat enkele teams zouden kunnen dubbelstinten op banden. Pirelli bezorgt, als unieke bandenleverancier, aan alle teams dezelfde soort banden. Bepaalde teams en bolides gaan echter efficiënter om met het Italiaanse rubber en dat kan een voordeel opleveren. De teams die, mogelijk, benadeeld zouden worden, staan echter met de rug tegen de muur gezien zij gebonden zijn door het reglement. "De banden zouden een non-factor moeten zijn", vertelt Thierry Tassin van het Belgian Audi Club Team WRT. "Het product is hetzelfde voor iedereen en het zou geen invloed mogen hebben op de wagen." Dit is vanzelfsprekend ook gelinkt aan de discussie omtrent de minimum pitstoptijd.

Speedlover - Porsche 991 Cup
Speedlover - Porsche 991 Cup
In de national-klasse vinden we twee wagens terug; beide Porsche type 991. SpeedLover Racing beschikt met de door Smurfen getooide Supercup over de intrinsiek snelste wagen, want het exemplaar van RMS Racing is slechts een MK I, terwijl SpeedLover de nieuwste generatie naar voor schuift. Om de beide bolides wat te nivelleren, bedacht men de bolide van het Belgische team met een aantal maatregelen. Zo moet de wagen maar liefst 20mm omhoog en kreeg men ook 25kg ballast bij. Bij de troepen van André Van Hoof is men allerminst opgezet met de wijzigingen. "We kregen voor aanvang van de Prequalifying plots de beslissing meegedeeld", vertelt team manager Ferdi Reynders aan Autosport.be. "We stellen ons vragen bij die maatregelen, temeer als je ziet dat wij in Spa met een bolide als deze van RMS in het verleden een pak snellere chrono's klokten. Nu, onze piloten komen zich in de eerste plaats om zich te amuseren, dus dat gaat zonder twijfel ook onze hoofdmissie zijn."

HTP Motorsport - Mercedes AMG GT
HTP Motorsport - Mercedes AMG GT
Bij endurance-wedstrijden als deze van de Blancpain Endurance Series en in het bijzonder de 24 Hours of Spa wordt er heel wat gedubbeld. Gezien het startveld bestaat uit een combinatie van zowel professionale rijders als amateurteams, zijn de onderlinge verschillen soms groot. De laatste jaren werd er regelmatig erg aggressief gereden en ook het gebruik van de koplampen om te flitsen naar een voorligger is ondertussen gemeengoed. Toch beperkt de organisatie de deelnemers aan de 24 Hours of Spa hierbij; het is toegelaten om slechts 3 keer te flikkeren met de lichten tussen twee opeenvolgende bochten. Ook enkel de extra lichten mogen worden gebruikt hiermee, dus niet de normale koplampen of grootlichten, en bovendien moeten deze extra lampen door de FIA gehomologeerde LED's zijn.

Good Smile Racing & Team Ukyo - Mercedes-AMG GT3
Good Smile Racing & Team Ukyo - Mercedes-AMG GT3
Negen rijders slaagden er niet in om twee gechronometreerde rondjes af te leggen tijdens de nachtkwalificatie. Dat is echter verplicht, maar alle rijders kregen een derogatie van de stewards gezien het om overmacht ging. Alle rijders mogen dus deelnemen aan de 24 Hours of Spa 2017; de rijders die geen twee verplichte rondjes aflegden zijn Nobuteru Tanigichi, Tatsuya Kataoka, Kamui Kobayashi, Oliver Jarvis, Marvin Kirchhöfer, Matt Simmons, Struan Moore, Matt Parry en Sven Müller.

Motul Team RJN Motorsport - Nissan GT-R Nismo GT3
Motul Team RJN Motorsport - Nissan GT-R Nismo GT3
Vanwege de crashes van de RJN Motorsport Nissan als de Good Smile Racing & Team Ukyo Mercedes tijdens de kwalificaties gisteren, hebben beide teams de toestemming gekregen om één of meerdere installatieronden uit te voeren op het ogenblik dat de pitlane opengaat net voor de start van de gridprocedure. De reglementen schrijven specifiek voor dat installatieronden verboden zijn, maar met het oog op de veiligheid staan de stewards beide wagens uitzonderlijk een afwijking toe. Bovendien kreeg de Nissan ook de toelating om aan het einde van de kwalificatierace van de GT Sports Club één enkele installatieronde af te werken nadat de finishvlag getoond is aan de reguliere GT Sports Club-deelnemers.

Ombra Racing - Lamborghini Huracan GT3
Ombra Racing - Lamborghini Huracan GT3
Lamborghini bezorgde ons enkele interessante cijfers over hun GT3-wagens in Spa. Zo rijden de Huracán GT3's gemiddeld 63% van de ronde met de gas vol open. De 5.2 V10's dreven afgelopen jaar de best geklasseerde wagen aan voor meer dan 2300km, ofwel meer dan het equivalent van een roadtrip van Spa naar Sant'Agata Bolognese en terug. Men schakelt gemiddeld 35 keer per ronde, ofwel ruwweg 18,500 keer tijdens de ganse race. Wanneeer de Huracán GT3 de Raidillon aansnijdt krijgt de rijder de maximale laterale druk van 3,5G te verwerken, terwijl bij het aanremmen van Les Combes en de busstop 2,5G wordt gehaald. Lamborghini Squadra Corse vaardigt dit jaar ook negen rijders af uit diens junior-programma.

Foto's: Arne Simons, Georges De Coster, Niels Vaeck & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Blancpain GT Endurance op vrijdag 28 juli 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons