van der Horst

24H Spa: 3 redenen waarom deze editie bijzonder wordt

Laurens Vanthoor - Porsche 911 GT3-R
Laurens Vanthoor - Porsche 911 GT3-R
Dat het een opmerkelijke jaargang wordt van de 24 Hours of Spa hoeft al even niet meer uitgelegd te worden. Ondanks de sombere context, zonder publiek in de tribunes omwille van het teisterende coronavirus, zou dat om verschillende redenen weleens een onvergetelijke en hoogstaande uitgave kunnen opleveren. Drie argumenten waarom u ook vanuit de zetel zal genieten van de 72ste editie.
1. De herfst
Optimum Motorsport - McLaren 720s GT3
Optimum Motorsport - McLaren 720s GT3
Ondanks een schijnbaar algemene overtuiging, betekent een wedstrijd in het vierde weekend van oktober geen garantie op zware regenval. Vanzelfsprekend is dat de moordende hitte van de afgelopen jaren zal uitblijven, maar ook de kans op onweer is in deze periode van het jaar veel minder groot. Lichte regen of buien kunnen wel, wat de ingenieurs en rijders nu al hoofdbrekens zal bezorgen. Als de race ditmaal opnieuw wordt stilgelegd, zal dat vermoedelijk niet door de regen zijn, maar wel door eventuele mist en nachtelijke vriestemperaturen die eind oktober allesbehalve ondenkbaar zijn. 
2. Hoger ritme
HubAuto Corsa - Ferrari 488 GT3 #27
HubAuto Corsa - Ferrari 488 GT3 #27
De bossen van de Ardennen zullen minder groen dragen, maar op het circuit zal die kleur hopelijk wat prominenter aanwezig zijn. Meer dan zeventig wagens aan de start, zoals vorig jaar, mag een fantastische verwezenlijking genoemd worden, maar dat zorgde ervoor dat de debatten vaak werden stilgelegd door crashes. Komend weekend staan er 56 teams op de deelnemerslijst, waardoor ons geduld wat minder op de proef zou moeten gesteld worden. Het veld samenbrengen zorgt uiteraard voor meer spektakel en meer onzekerheid, maar 2019 was van het goede te veel. 
3. Teamsport
Spa-Francorchamps - Pitlane
Spa-Francorchamps - Pitlane
Het derde argument heeft geen directe link met de pandemie, maar is misschien nog meer dan hierboven het vermelden waard. Eindelijk zijn de teams verlost van de minimumtijd in de pitlane en kan er dus opnieuw tijd gewonnen of verloren worden tijdens de bandenwissel. Daarnaast wordt de duur van de verplichte technische pitstop teruggebracht van vijf naar vier minuten - wat de teams meer onder druk zal zetten - en moet die uitgevoerd worden tussen het begin van het 12de uur en het einde van het 22ste uur. 

Een scenario zoals vorig jaar, waarbij de AF Corse Ferrari al na twee uur zijn technische pitstop uitvoerde, is dus gelukkig uitgesloten en dat zal de race een stuk overzichtelijker maken. Ook in tegenstelling tot vorig jaar mag die technische pitstop uitgevoerd worden tijdens een neutralisatie, waardoor geluk een minder grote rol zal spelen. Van de jokerpitstop is tot slot geen sprake meer.

Foto's: SRO



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Intercontinental GT Challenge op dinsdag 20 oktober 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons