van der Horst

24H Zolder: Absolute triomf voor Belgium Racing

Finish 24 Hours of Zolder 2014
Finish 24 Hours of Zolder 2014
Belgium Racing heeft voor de tweede maal in twee jaar tijd de 24 uren van Zolder gewonnen. De Porsche #99 won het duel met de Avelon Formula Wolf GB08, die intrinsiek sneller was dan de Porsche en minder verbruikte, maar met nog minder dan een uur te gaan de strijd moest afbreken wegens een stukke ophanging. De Wolf kwam nog de piste op voor een laatste ronde en pakte alsnog de tweede plaats. Het team van Patric Derdaele is de grote winnaar van deze zesendertigste editie van de 24 uren van Zolder, de tweede wagen van het team finishte op de derde plaats. Vandereyt Racing, dat aan zijn eerste etmaalrace deelnam, bracht de 997 Cup #8 als vierde over de streep. Circuit Zolder kan terugkijken op een geslaagde editie, de strijd op de piste was spannend, maar bleef fair en ondanks het wisselvallige weer was de publieke opkomst duidelijk hoger dan de vorige jaren.
  • Oeste Kart
24H Zolder: De start van de 36e editie
Het bannen van de GT3-wagens was blijkbaar de juiste beslissing. Niet alleen kregen we 49 wagens aan de start van de zesendertigste editie van de 24 uren van Zolder, de strijd voor de overwinning bleef lang onbeslist. Opvallend was ook het feit dat er maar weinig wagens de strijd moesten staken, meer dan 40 deelnemers zagen de finishvlag. Deze editie toont aan dat met het nieuwe reglement kan verdergewerkt worden naar de volgende editie waar er vast nog meer wagens aan de start zullen staan.

Avelon Formula - Wolf GB08
Avelon Formula - Wolf GB08
De race zelf draaide uit op een duel tussen de Belgium Racing Porsche van Derdaele/Heyer/Hoevenaars/F. Thiers  en de Avelon Formula Wolf van Bellarosa/Kumpen/Longin/Beliën. Na bijna 23 uren wedstrijd lagen beide wagens nog in dezelfde ronde, maar de Porsche moest nog één tankbeurt afwerken waardoor de Wolf theoretisch in het voordeel was. Door een remprobleem moest de Wolf echter een extra pitstop inlassen waarbij een ronde verloren ging en met nog een half uur op de klok brak de achterophanging (+ video) nadat Bellarosa de chicane miste waardoor alle hoop op de overwinning voorgoed verkeken was. Het is dus nog niet dit jaar dat een CN prototype de 24 uren van
Belgium Racing - Porsche 997 Cup
Belgium Racing - Porsche 997 Cup
Zolder wint, alhoewel Avelon Formula, dat samenwerkte met mechaniekers van PK Carsport, er dicht bij was. De tweede Wolf GB08, een minder recent exemplaar bestuurd door Schiff/Pizzuti/Belotti/K. Thiers finishte trouwens op de zevende plaats na een zo goed als probleemloze race. Belgium Racing ziet zijn beide wagens op het podium finishen, want de #1 van De Laet/Hoogaars/Kroll/Kroll/H. Thiers kwam als derde over de lijn; zij het met 31 ronden achterstand op de winnende Porsche.

Racer Industries - Marc Ford Focus
Racer Industries - Marc Ford Focus
Frédéric Vervisch, zoals altijd uitstekend op dreef, profiteerde van de regen om in het begin van de race de Porsche 997 Cup van Vandereyt Racing naar de koppositie te rijden. Naarmate de wedstrijd vorderde verloor de wagen terrein, maar behaalde alsnog de vierde plaats; voorwaar een uitstekend resultaat voor een team dat aan zijn eerste Zolderse etmaal toe was. Vanuit het verre Australië kwamen de drie Marc Cars Ford Silhouettes en de wagens weerden zich meer dan behoorlijk. De #93 van Camilleri/Niall/Niall/Harvey kwam als vijfde en eerste tourismewagen onder de vlag door, de #92 van Benton/Morall/McLeod/Van Kelst/S. Longin werd twaalfde en de #91 van Kassulke/Veltman/Kaye/Lloyd finishte zestiende.

EMG Motorsport
EMG Motorsport
Ook de Scuderia M66 mag terugblikken op een geslaagde race, de Porsche 996 GT3 Cup van D’Ieteren/Catala/Lalmand/Lalmand/Kaufmann kon zich steeds in de top tien handhaven en klasseerde zich uiteindelijk als zesde. Recy Racing bracht naar goeder gewoonte zijn trouwe BMW 120D aan de meet van de race en opnieuw werd dit beloond met een mooi resultaat, de fel gekleurde BMW klasseerde zich als achtste. Nog een BMW in de top tien was de E92 M3 van EMG Motorsport van Bruynoghe, Qvick en de gebroeders Van Rompuy die als negende finishten.

Skylimit Yokohama Racing Team - Porsche 997 GT4
Skylimit Yokohama Racing Team - Porsche 997 GT4
De race begon slecht voor het Skylimit Yokohama Racing Team, de Porsche #69 raakte betrokken bij een aanrijding in de eerste ronde en de wagen #70 belandde tijdens de wolkbreuk in het begin van de race in de zandbak. Uiteindelijk bereikten beide wagens toch nog de meet  op een onverhoopte tiende en elfde plaats, de #70 van De Weerdt/Van Kouwen/Lammens/Beliën legde vier ronden meer af dan de #69 van Aelaerts/Vaes/Wijnschenk/Van Eenama/Van Haeren. Nog een opvallende prestatie was die van de AG Metals Mini Cooper,
Racing Stars - Mazda MX-5
Racing Stars - Mazda MX-5
al vroeg nestelde de wagen zich in de top twintig en Serck/Michalakis/Frere/Van Samang overschreden de meet in dertiende positie. De veertiende positie was voor de VGL Racing Saker RAPX van Sels/Thienpont/Van Balen/Van Gansen en de oude BMW Z3 van PDM Motorsport sloot de top vijftien af. De drie Racing Stars Mazda MX-5 zagen de finish en bezetten dan ook het volledige podium in de klasse.

Dylan Derdaele
Dylan Derdaele
De editie 2014 van de 24 Hours of Zolder was een succes en laat het beste verhopen voor de toekomst van de Limburgse etmaalrace. Ook op vlak van bezoekersaantallen kende deze editie duidelijk een positieve trend, waarbij Circuit Zolder ons meldde een kwart meer bezoekers dan vorig jaar te hebben mogen verwelkomen, 20.000 om precies te zijn.


--- UITSLAG MENZO 24 HOURS OF ZOLDER 2014 (pdf) ---

Onze fotografen zorgden dit weekend voor een brede waaier aan prachtig fotomateriaal; zo ook van de finish en de podia.


Foto's: Marnik Mouchaers, Arne Simons, Niels Vaeck, Georges De Coster , Martijn Wouters & Hans van Onsem



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Nationaal op zondag 31 augustus 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons