van der Horst

24H Zolder: Na 4H: Felle strijd tussen Avelon Wolf en Belgium Racing Porsche

Avelon Formula - Wolf GB08
Avelon Formula - Wolf GB08
Na vier uren racen heeft de Avelon Racing Wolf de koppositie in handen, de Belgium Racing Porsche #99 volgt nog in dezelfde ronde. De JR Motorsport BMW M4 ligt derde voor de tweede Belgium Racing Porsche met startnummer #1. De Vandereyt Porsche, die met Vervisch op kop lag in de regen, kende problemen met de gaskabel en is intussen teruggezakt naar de vijfde plaats. Het regent nu al een gehele poos niet meer, maar de piste ligt er nog steeds vochtig bij, wat de rijders blijft nopen tot de nodige voorzichtigheid; verschillende onder hen lieten zich toch verrassen en verkenden de graskanten van het circuit.
GHK Racing - Radical RXC
GHK Racing - Radical RXC
Na de chaotische toestanden van het eerste uur viel de race langzaam in zijn plooi naarmate de regen wegebde. Frédéric Vervisch voelde zich als een vis in het water in die natte omstandigheden en zette de Vandereyt Porsche op kop van de wedstrijd. De Belgium Racing Porsche #99 en de Avelon Wolf #45 vochten het ondetussen uit voor de tweede plaats. De piste bleef verraderlijk en menig rijder liet zich toch verrassen en ging de baan af, het grootste slachtoffer was de GHK Radical #111 die in de paddock laswerken nodig had na schade rechtsvoor, maar ook de Blueberry Praga deelde in de brokken. Zelfs Vervisch liet zich betrappen op een foutje in de Eerste Linkse en ging door de zandbak waar hij een deel van de splitter vooraan kwijt raakte. Nog andere wagens, waaronder de Speedlover Porsche, maakten kennis met het grind in de Eerste Linkse.

Dubois Racing - Honda S2000
Dubois Racing - Honda S2000
De meeste teams hebben er twee pitstops op zitten en zoals verwacht is het de Recy Diesel BMW die de langste stints rijdt, de wagen hield het niet minder dan twee uur en een kwartier vol voordat hij voor de eerste maal de fuelzone inging. Om 20u15 na iets meer dan drie uren racen werd opnieuw de code 60 bovengehaald nadat de Force Racing Honda S2000 net voor de Villeneuve chicane strandde met een gebroken achterophanging. De wagen werd naar de pits teruggebracht waar men het euvel probeert te herstellen. De BMW Z3 #888 en de BMW M3 #80 kregen even later een drive-through penalty voor het te snel rijden onder de code 60. Angélique Detavernier, die de Porsche van Vervisch had overgenomen, kwam vroeger dan verwacht binnen voor een kleine check-up nadat de gaskabel herhaaldelijk bleef hangen. Iets voor negen zocht de Marc Cars Ford #92 de zandbak op in de chicane.

GTA Racing - Alfa Romeo 156 GTA
GTA Racing - Alfa Romeo 156 GTA
Na vier uren racen heeft de Wolf van Bellarosa/Kumpen/Longin/Beliën de leiding terug in handen genomen, maar de Belgium Racing Porsche van Derdaele/Heyer/Hoevenaars/Thiers volgt in dezelfde ronde op de tweede positie. De BMW M4 Van Bellingen/Sluys/Makelberge/Redant volgt in derde positie op twee ronden en de Belgium Racing Porsche van De Laet/Kroll/Kroll/Thiers/Hoogaars, die als één van de eersten slicks liet monteren, is opgerukt naar de vierde plaats op één ronde van de BMW. De Vandereyt Porsche van Vervisch/Detavernier/Vandereyt/Soenen/Bouillon/Van Glabeke is teruggezakt naar de vijfde plaats en moet al vier ronden toegeven op de Wolf. Verder in de top tien vinden we nog de Marc Cars Ford Focus #91, de EMG Motorsport BMW E92 M3, de Team Shadow Wolf #46, de Scuderia M66 Porsche 996 Cup GT3 #14 en de Speedlover Porsche 997 Cup #4. Opvallend is ook de prestatie van de “oude” GTA Racing Alfa Romeo 156  die momenteel rondtoert in veertiende positie.

Foto's: Niels Vaeck & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Nationaal op zaterdag 30 augustus 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons