24H Zolder: The Young Ones: "Het podium met op en top Limburgs team"
Waar in 2013 Maik Barten in allerijl nog de troepen vervoegde, doet men dit jaar beroep op ex-Racing Stars pilote Veerle Bammens. "We waren zeker niet ontevreden over de samenwerking met Maik", stelt Dupont kordaat. "Maik had evenwel reeds verplichtingen bij een ander team, waardoor wij op zoek gingen naar een nieuwe vierde rijder om Bart Ooms, Steve Raymakers en mijzelf te flankeren. Met Veerle hebben we meteen ook iemand uit de regio waar ikzelf woon, typerend overigens voor het ganse team, want zowat iedereen is wel uit dezelfde buurt. Dat geeft ook voordelen op andere vlakken, want iedereen helpt mee aan de wagen en kent de Lotus daardoor ook grondig. Daarnaast weet iedereen ook welke dingen er aan veranderd worden; we hebben geen geheimen voor elkaar."
Die lokale invloed is zelfs ook de grootste troef, volgens Dupont. "We kennen elkaar goed en zijn ook vrienden naast de baan. We zijn bovendien zoals gezegd ook zeer goed vertrouwd met de wagen, wat zeker in een uithoudingsrace over 24 uur een niet te miskennen voordeel oplevert. Met Bart Ooms hebben we overigens een perfecte teamgenoot in huis. De energie die Bart in het team steekt, is meer dan lovenswaardig en ook de kennis die hij op zijn nog jonge leeftijd vergaard heeft over de Lotus is gewoon subliem; hij is niet alleen supersnel op de baan maar kent ook letterlijk elke vijs in de auto! Dat is een vorm van zekerheid die ons volgens mij een streepje voor geeft op de concurrentie. "
"Dat positieve gevoel en die hechte groep is echt belangrijk voor mij en biedt ons ook een zekere stabiliteit; stabiliteit die er overigens ook is op andere vlakken, want bijvoorbeeld quasi alle partners die ons vorig jaar steunden, tekenen ook dit jaar opnieuw present. Het is dankzij de steun van, eveneens lokale bedrijven als Matrix Security, dat wij kunnen racen. Langs de andere kant biedt het opzet van ons team en de keuze van het materiaal ons de mogelijkheid om de kosten voor een race als de 24 Hours of Zolder toch gevoelig te beperken."
Qua concurrentie kijkt men vooral naar de Honda S2000 van het bevriende Force Racing. "De Mazda's zijn waarschijnlijk iets trager dan wij omdat zij een iets meer standaard wagen hebben, waarmee ik zeker geen afbreuk wil doen aan de kwaliteit van de rijders. Vorig jaar is er denk ik voldoende bewezen dat er ook talent achter het stuur van die wagens zat. Wij hebben onze wagen eveneens vrij standaard gehouden qua motorisatie en ook onze Quaife "dog" versnellingsbak is gewoon niet stuk te krijgen, maar op vlak van ophanging hebben wij wel wijzigingen aangebracht die onze baanligging ten goede komen en dat betaalt zich natuurlijk cash in rondetijden. Zoals gezegd is de bedoeling dat we na de problemen van vorig jaar in eerste instantie uitrijden en als dat gebeurt, dan willen we natuurlijk vol voor de zege in de klasse gaan."
"We kijken evenwel ook buiten de klasse, maar ik denk dat het wat afwachten zal zijn wat de concurrentie gaat doen; bijvoorbeeld de Clubsport BMW's zouden in de buurt kunnen zitten van onze chrono's, maar we willen zeker niet zwaar wedijveren met hen en risico's (moeten) nemen. Goede afspraken zowel binnen het team als tussen teams onderling zullen dus van kapitaal belang zijn. Ik las ook het interview met Markus Palttala bij Autosport.be waar hij aanhaalde dat het belangrijk is om bijvoorbeeld de richtingaanwijzers te gebruiken. Ik vind het persoonlijk een zeer goed idee dat zoiets op de rijdersbriefing zou worden vermeld; zo weet je als rijder ook als een concurrent zijn richtingaanwijzer naar rechts gebruikt of hij zelf naar rechts uitwijkt of je in tegendeel als achteropkomende piloot net langs rechts kan passeren."
Dupont steekt overigens een pluim op de hoed van organisator Circuit Zolder. "Zoveel deelnemers dat spreekt echt aan. Ikzelf had trouwens weinig problemen met te racen tegen grote GT3's, maar dan spreek ik puur ten persoonlijke titel. Voor de 24 Hours zelf denk ik dat de beslissing om te focussen op kleinere teams de beste keuze is. Toen we vorig jaar hoorden dat we zoveel gratis tickets kregen, hebben we overigens meteen Andy Jaenen gecontacteerd om een inschrijvingsformulier te krijgen. We hebben toen al beslist om ons in te schrijven voor de eerste deadline om zo aanspraak te kunnen maken op de gratis tickets en de extra testdag, een voordeel van toch meer dan 1000 euro", besluit Yannick Dupont.
Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters
Tweet