24H Zolder: Nieuwssprokkels op donderdag
Tijdens de Super Pole sessie, die gepland staat voor vanavond tussen 23:40 en 23:50, worden de snelste tien wagens uit de gecombineerde drie kwalificatiesessies uitgenodigd om - zonder het juk van een normtijd - te strijden voor de pole positie. Er is echter één saillant detail: de chrono's worden voor aanvang van de tien minuten durende sessie niet terug op nul gezet. In geval dat de piste bijvoorbeeld te nat is om tijdsverbeteringen toe te laten, zullen de chrono's uit de drie kwalificatiesessies in rekening worden genomen.
De wagens in Belcar 2, oftewel de prototypes, moeten, gezien reglementair verplicht, met gele koplampen rijden. Om de zichtbaarheid van de wagens te vergroten moeten alle deelnemers in Belcar 2 hun koplampen evenwel ontsteken tijdens alle sessies, ook tijdens deze die doorheen de dag worden verreden.
Een twintigtal bolides uit de BMW M235i Racing Cup Belgium en de BMW Clubsport Trophy zal deelnemen aan de 24 Hours of Zolder. Om de wagens te ondersteunen, voorziet JJ Motorsport, de promotor van beide cups, een groot aantal reserveonderdelen. In geval van nood staat evenwel ook BMW Motorsport paraat, al is de raceafdeling van de Beierse contstructeur niet fysiek aanwezig met wisselstukken. De truck van BMW staat namelijk in Duitsland nabij de Nürburgring waar de zesde meeting van de VLN doorgaat.
BMW Motorsport vaardigt evenwel twee ingenieurs af naar Circuit Zolder en dat om de conformiteit van de deelnemende wagens te verifiëren. Alle bolides zijn ook, tevens verplicht door het reglement, om de upgrade kit die BMW Motorsport voor dit seizoen klaarstoomde te monteren. Onderdeel van die kit zijn onder meer andere remmen, onderdelen die BMW aan de kit toevoegde na onder meer testwerk te Circuit Zolder, een circuit dat gekend staat als een ware test voor de remmen. Met de nieuwe remmen moeten eventuele problemen betreffende slijtage ook uit den boze zijn.
In totaal staan er 11 wagens en 35 piloten aan de start in de BMW M235i Racing Cup, tegenover 9 bolides en 38 piloten in de BMW Clubsport Trophy. Gecombineerd brengen de beide BMW Cup's dus 20 bolides en 73 piloten aan de start van de 24 Hours of Zolder; niet mis, op een totaal van 54 wagens en 237 rijders!
De Radical RXC van DOMEC Racing heeft sinds vanmorgen niet meer gereden. Het team gaf een update omtrent het incident waarbij de bolide in brand vloog. "Er is een brand ontstaan, maar we weten niet waar de oorzaak ligt", verklaarde het team tegenover Autosport.be. "Het kan zijn dat er mogelijk een dichting is gesprongen. De kabelboom is beschadigd, maar het is nog niet duidelijk in welke mate aangezien heel de wagen vol bluspoeder hangt. We gaan nu alles herstellen en trachten klaar te krijgen tegen de avondkwalificaties. Heinrich Langfermann zat achter het stuur en zat even zonder zuurstof doordat de deur van de Radical niet meteen open ging, maar de baanposten ondertussen wel het vuur trachtten te blussen. De Duitser wordt momenteel ter observatie in het ziekenhuis gehouden, maar hoopt desondanks toch aan de start van de wedstrijd te staan."
De DOMEC RXC is overigens de enige wagen waar momenteel zes rijders op staan ingeschreven. Naast Langfermann nemen ook Jean-Marc Bourdouch, Marc Hallaert, Philip Daniels, René Brugmans en Alain Berg deel op de wagen. Langs de andere kant is de bezetting op de MSTC BMW Clubsport ook opmerkelijk; Kobe Claes, Ron Sanen en Olivier Hermans gaan de 24 Hours of Zolder met hun drie afwerken, als enige!
De crew van de gouden BMW Z3, het exemplaar met startnummer 888, is een groot deel van de namiddag in de weer geweest met de motor van de bolide te vervangen. Het kloppend hart van de Z3 sputterde eerder op de dag en de rijder besloot de motor af te zetten om verdere schade te voorkomen. "We hadden een vreemd geluid in de motor en de piloot heeft deze uitgezet. Uiteindelijk bleek dat we geen compressie meer hadden, waarna we besloten de motor te wisselen. Als die klus achter de rug is, gaan we de andere krachtbron openleggen om te kijken wat het effectieve probleem was", aldus Pierre De Landsheere.
Tot dusver heeft de Deldiche Racing Norma M20 FC elke sessie en wedstrijd in de Belcar Endurance Championship aangevoerd, doch daar kwam vandaag verandering in doordat Porsche de eerste vrije testsessie voor haar rekening nam, gevolgd door de Wolf in de eerste Qualifying. Pas in de tweede Qualifying prijkte de Deldiche Norma weer bovenaan de tabellen dankzij het stuurwerk van Sam Dejonghe.
De klasse Belcar 6 werd geschrapt, net als vorig jaar overigens. Uiteindelijk werd enkel de Carlier Racing BMW ingedeeld in deze klasse, waarna beslist werd om de bolide bij de deelnemers uit Belcar 5 te voegen.
Foto's: Martijn Wouters, Niels Vaeck, Marnik Mouchaers, Ronald Jannsens
Tweet