24H Zolder: Nieuwssprokkels in aanloop naar de race
In de box bij PK Carsport staat zoals geweten dit weekend ook een Wolf GB08 Tornado, een bolide van Avelon Formula die op vlak van bestickering enkele elementen overneemt van de Porsche 911 waarmee het team bij de overige Belcar-races tot dusver aan de start stond. Beide wagens hebben echter ook een bijnaam, de Wolf wordt door de Italianen Pink Panther genoemd, terwijl de Porsche reeds langer een bijnaam heeft. "Die hebben we niet zelf gekozen", lacht Bert Longin. "Vorige wedstrijd kwam er plots een Duitse dame naar ons die vroeg voor een foto bij 'Pinky'. Ik keek eens raar en vroeg om verduidelijking, blijkbaar noemden de kinderen onze Porsche zo."
Op de briefing in het gemeentehuis van Heusden-Zolder werd woensdag nogmaals benadrukt dat wagens die op de piste stilvallen tot 1 uur voor het einde van de race zullen binnengetakeld worden. Er zijn drie interventiewagens beschikbaar die gelijktijdig kunnen takelen in geval meerdere wagens op eenzelfde moment in de problemen geraken. Deelnemende wagens die in de race stoppen tussen bocht 5 en bocht 14 verlaten de piste via de uitgang aan bocht 14, wagens die stilvallen tussen bocht 15 en bocht 5 verlaten de piste via bocht 5.
De Wolf GB08 van Belgium Driver Academy zag zijn snelste chrono van tijdens de superpole geschrapt. Een misverstand over het reglement lag aan de basis. "Wij interpreteerden het reglement in die zin dat je tijdens de superole één snelle ronde mag rijden, maar dat voor elke volgende ronde die geklokt wordt één seconde bij je besttijd wordt geteld. Alon Day maakte tijdens zijn snelle ronde een foutje, waardoor hij de rest van de ronde aan rustig tempo afwerkte om nadien een tweede snelle ronde te beginnen, waarbij er dan één seconde straftijd zou worden bijgeteld. Zo werkt het dus blijkbaar niet, waardoor we dus van achteraan het veld moeten starten. Jammer, gezien Alon echt wel snel onderweg was, maar de race is lang", vertelt Christophe Pampel met de lach op het gezicht.
Op de Porsche 911 GT3 Cup van QSR Racing vervangt Raf Van Belle Jamie Jason Vandenbalck, die op het laatste ogenblik de line-up vervoegde. Van Belle kwam tot dusver uit op de Radical RS5 van Oracle Cars, een wagen die gisteren tijdens de Prequalifying helaas volledig uitbrandde. Rijders met dienst voor de 24 Hours of Zolder zijn dus Rodrigue Gillion, Yves Pevenage, John De Wilde, Pieter Vanneste, Esteban Muth en Raf Van Belle.
Ook op de Comparex Racing by EMG Motorsport Porsche #21 is er een rijderswijziging, Jens Verbesselt neemt de plaats over van Nemunas Dagilis. Steve Vanbellingen, Wiebe Wijtzes, Eric van den Munckhof en Niels Cox vervolledigen de bezetting op de mat zwart-rode Porsche 911 GT3 Cup.
De prijs voor de meest laattijdige wijziging gaat echter (voorlopig?) naar Selleslagh Racing Team. Nicolas Vandierendonck start niet op de Mercedes-AMG GT4 #30. Nico Verdonck zal hem vervangen. Update: Vandierendonck rijdt op zaterdag niet, maar zal wel aanwezig zijn en op zondag gewoon zijn stint afwerken. Op de wagen komen dus vijf rijders in actie, Nicolas Vandierendonck, Johan Vannerum, Filip Teunkens en Jean-Luc Behets.
De Norma M20 FC van de familie Vauterin staat dan wel niet aan de start van de 24 Hours of Zolder, maar de wagen is niettemin present in Zolder. Het team stond namelijk toe dat Aqua Protect Racing het chassis gebruikt als donorwagen bij eventuele grote problemen. Op die manier is de wagen, die bij de vorige wedstrijd nog op het overall podium eindigde, in zekere zin toch nog aanwezig, al moet je veel moeite doen om de bolide erin te herkennen...
Foto's: Marnik Mouchaers & Geert Franquet
Tweet