van der Horst

24H Zolder: Longin/Longin/Corten/Maggi winnen slijtageslag - Longin recordhouder

Krafft Racing - Norma M20 FC
Krafft Racing - Norma M20 FC
Vader en zoon Bert en Stienes Longin hebben samen met Christoff Corten en de Zwitser Giorgio Maggi de 42e editie van de Eleven Sports 24 Hours of Zolder gewonnen. Het viertal overleefde in hun Krafft Racing Norma M20 FC een ware slijtageslag om als eerste over de meet te rijden. Viervoudig winnaar Belgium Racing eindigde als tweede met de Porsche 911 van Dylan Derdaele, Nicolas Saelens, Marc Goossens, Louis Machiels en Lars Kern en was daarmee ook de best geklasseerde GT. De McDonald's Racing Norma M20 FC van Kris Cools, François Bouillon, Koen De Wit en Fred Vervisch legde beslag op de bronzen medaille. Dankzij de overwinning en mede door de opgave van puntenleider Russell Racing neemt Longin/Longin/Corten de leiding in het kampioenschap over.
Krafft Racing - Norma M20 FC
Krafft Racing - Norma M20 FC
De 24 Hours of Zolder heeft in 2019 eens te meer zijn reputatie van loodzware wedstrijd bevestigd. Hoewel we geen uitzonderlijke weersomstandigheden kregen, vielen er heel wat problemen en opgaves te noteren. Er leek wel een vloek te rusten op de leidersplaats in de wedstrijd, want zowel McDonald's Racing als Russell Racing, als Deldiche Racing, als GHK Racing by T2 hadden op een gegeven moment de leiding in handen toen ze met averij naar de pitbox moesten. Voor de drie laatstgenoemde teams volgde zelfs de opgave met respectievelijk tweemaal een brand en een stukke motor. Ook winnaar Krafft Racing bleef niet gespaard van pech want rond half twaalf gisteravond moest de bolide de pitbox opzoeken met een defecte alternator.

De herstelling zou de wagen doen terugvallen in het klassement, maar het Franse team weigerde de handdoek te werpen. Met een strak tempo knokten Longin/Longin/Corten/Maggi zich terug in de race en profiteerden ze van de problemen bij de concurrentie om zo op exact een wedstrijdkwart van het einde de leiding te heroveren. Vanaf toen verschoof de focus op het behouden van de voorsprong, iets waar het Vlaams-Zwitserse kwartet ook uitstekend in lukte. Dankzij de triomf, mag grootvader Bert Longin zich co-recordhouder noemen qua aantal zeges. Zowel de Vlaams-Brabander als Anthony Kumpen en Marc Goossens wonnen de Limburgse klassieker nu zesmaal.

Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Belgium Racing vocht voor wat het waard was. De troepen van Patric Derdaele hadden hun zinnen gezet op een vijfde zege, wat het team tot solo-recordhouder zou promoveren. Ze vertrouwden op de quasi legendarische betrouwbaarheid van Porsche om een antwoord te bieden aan de Norma's en ei-zo-na lukte hun plannetje. De Porschisten reden een quasi vlekkeloze wedstrijd, maar beten finaal hun tanden stuk op de Krafft Norma die 5 ronden bonus verzamelde. Dylan Derdaele, Nicolas Saelens, Marc Goossens, Louis Machiels en Lars Kern moesten genoegen nemen met de zilveren plak én de titel van beste GT-wagen, maar daarvoor waren ze niet naar Zolder gekomen.

McDonald's Racing - Norma M20 FC
McDonald's Racing - Norma M20 FC
McDonald's Racing zag alle hoop op een zege in rook opgaan toen de Norma M20 FC betrokken geraakte in een aanrijding die de ophanging beschadigde. Ze strandden op 18 ronden van de zege, maar Frédéric Vervisch - die vanwege zijn activiteiten in ADAC GT Masters op Circuit Zandvoort op het podium ontbrak - bezorgde het team wel de snelste ronde in de wedstrijd. In het laatste uur leek de podiumplek nog even in het gedrang te komen toen de wagen plots met problemen kreeg af te rekenen, maar de voorsprong op de concurrentie bleek groot genoeg om tegen een rustig tempo uit te rijden.

Independent Motorsports - Porsche 911 GT3 Cup
Independent Motorsports - Porsche 911 GT3 Cup
In Belcar 2 was Belgium Racing zoals gemeld dominant. Independent Motorsports deed wat het kon, maar de regerende winnaar moest finaal zijn meerdere erkennen in het Limburgse team en vrede nemen met de bronzen medaille. Koen Wauters/Kris Wauters/Xavier Stevens/Lieven Goegebuer/Dennis Retera kampten daarenboven met tijdsverlies toen een wiel niet loskwam bij een bandenwissel en ook de remmen noopten de wagen tot een extra stop. Dat bood Speedlover (Wim Meulders/Frank Beliën/Niels Cox/Bob Wilvert) de kans om de zilveren medaille te claimen. De Porsche die Belcar 2-puntenleiders Nicolas Vandierendonck en Filip Teunkens deelden met Loek Hartog/Bas Schouten/John De Wilde kende een lastige wedstrijd. Zowel de versnellingsbak als de krachtbron gaven de geest op de Elfer, maar de Porsche overschreed de finishlijn wel. Vermelden we ook de knappe vierde plaats in de klasse - en vooral de achtste plaats algemeen - van AR Performance dat voor de gelegenheid een Porsche Cayman inzette voor Cédric Baeten/Olivier Hertsens/Bert Arnauts/Rene De Coninck.

WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
WCB Racing Team by Leipert Motorsport - Lamborghini Super Trofeo
WCB Racing Team by Leipert Motorsport mikte op een algemeen podium, maar strandde op de meest ondankbare plaats: de vierde. De Lamborghini Huracan (De Breucker/Hoogaars/Langrage/Kox/Kroes) kende te veel incidenten, maar won wel de Belcar 3-klasse. In die Belcar 3 klasse was er overigens weinig concurrentie, nadat de beide Marc Car Ford Mustang's uitvielen (motorproblemen bij VR Racing, een brand bij VDS Racing Adventures) en ook de DECA Motorsport BMW moest opgeven met versnellingsbakproblemen. De Hamofa Motorsport BMW i8 GTR verdween al in de aanvangsfase uit de race, met een kapotte koppakking.

Veidec Silver Eagle Racing by Getspeed - Mercedes AMG GT4
Veidec Silver Eagle Racing by Getspeed - Mercedes AMG GT4
Weinig strijd was er in Belcar 4, temeer daar puntenleider Wim Spinoy bij het einde van het tweede wedstrijduur betrokken geraakte in een crash die hem deed terugvallen in het klassement. De overwinning ging daardoor eenvoudig naar de zusterbolide (Cool/Van Samang/Van Laere/Vannerum) met de negende plaats algemeen. QSR Racing School reed een dijk van een race en triomfeerde met de BMW M235i Racing Cup #154 (De Breucker/Janssens/John/Geunes/Gillion) niet enkel in Belcar 5, maar rondde ook de algemene top 10. Het exemplaar van Baelus Motorsport (Lievens/Lievens/Maes/Baelus/Michiels) lag op zegekoers toen de wagen kreeg te kampen met een nukkige turbo en daardoor minder vermogen had. De Küpper Racing BMW M3 domineerde in de klasse de eerste wedstrijduren, maar geraakte tijdens de nacht betrokken in twee aanrijdingen en viel daardoor terug.

JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 235i
JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 235i
Belar 6 werd een kolfje naar de hand van de JJ Motorsport BMW 325i met de topbezetting Pieter Denys/Gregory Eyckmans/Markus Palttala/Jamie-Jason Vandenbalck, ondanks problemen met de koppeling/versnellingsbak. Het werd overigens een dubbel voor het Vlaams-Brabantse team, want de zusterwagen van Werckx/Werckx/De Wachter/Gulicher sloot af als tweede in de klasse, voor de stokoude VDW Motorsport BMW M3 E30 (Deckers/Beyens/Van de Water/Vangeel). Het Kempense team kende een rotweek, maar besloot de race uiteindelijk toch op het podium.

--- UITSLAG 24H ZOLDER 2019 (PDF) ---

Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zondag 11 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons