van der Horst

24H Zolder: Marc Goossens over zijn race met twee gezichten

Marc Goossens
Marc Goossens
Marc Goossens is samen met Anthony Kumpen recordhouder qua aantal zeges in de 24 Hours of Zolder. De Kempenaar won de Limburgse etmaalrace tot dusver zesmaal en heeft voor de editie 2018 de mogelijkheid om een extra zege aan zijn palmares toe te voegen. Nieuw voor dit jaar is evenwel dat Goossens start op twee wagens, twee totaal verschillende wagens dan nog. De estafettestok belandt bij Marc Goossens, zijn relaas...

Autosport.be: Hoe verliep je seizoen tot nu toe?

Braxx Motors - Camaro Transam Euro
Braxx Motors - Camaro Transam Euro
Marc Goossens: "Ik werk dit jaar geen volledig Belcar-seizoen af, maar heb tot dusver de openingsmanche in Zolder en de daaropvolgende race in Spa-Francorchamps betwist. We kenden een paar kleine problemen, waarvoor we een oplossing vonden en bij elke race stonden we op het algemene podium. Dat ons werk tijdens de eerste races zijn vruchten afgeworpen heeft bleek uit het feit dat het team bij de derde race prompt de algemene zege pakte. Ik denk dat we alles in het werk hebben gesteld om de 24 Hours of Zolder goed aan te snijden, al is een 3 uur ‘sprint’ toch nog anders dan een etmaalrace lang racen. Naast de Norma M20 FC van Aqua Protect Racing, rij ik ook op de Braxx Racing Chevrolet Camaro Transam. Dit is een volledig nieuwe auto, origineel afkomstig uit Amerika waar hij wordt ingezet in sprintraces. Braxx Racing is nu een endurancekit aan het ontwikkelen voor de wagen, om hem competitief te maken in races van bijvoorbeeld het Belcar Endurance Championship of de BGDC. Tot dusver hebben we nog geen races betwist met de bolide, dus de 24 Hours of Zolder wordt onze vuurdoop met het oog op een maximum aan kennis te vergaren."

Wat zijn je verwachtingen voor de race?

Aqua Protect Racing - Norma M20 FC
Aqua Protect Racing - Norma M20 FC
Marc Goossens: "Een 24 uurs-race is altijd wat koffiedikkijken. Bij mijn laatste zeges in deze race, met Porsche, waren we op voorhand nooit echt favoriet, maar de betrouwbaarheid van onze auto’s was steevast beter. De laatste jaren heeft men bij de prototypes echter ook aan dat aspect getimmerd, waarna het steeds beter en beter ging met afgelopen jaar als resultaat de eerste zege ooit voor een CN prortotype. Het blijft echter een gevoelig punt, temeer daar de normtijd dit jaar verlaagd is en de vraag zich stelt welk effect dit gaat hebben op de CN-prototypes in vergelijking met de Porsches. Ik verwacht echter een strijd tussen de prototypes om de zege."
 
"Bij de Transam is dat een heel  ander verhaal. De focus is daar heel duidelijk: uitrijden. De wagen is nog maar enkele weken geleden toegekomen vanuit Spanje, waarna Braxx Racing hem onder de loep heeft kunnen nemen om enkele verbeteringen door te voeren waarvan wij denken dat ze nodig zijn in een endurance-setting. Vorige week donderdag hebben we een eerste uitgebreide test afgewerkt, waarbij er nul komma nul problemen zijn opgedoken. Dat is enorm bemoedigend aan de vooravond van de langste race van het jaar en nu kunnen we rustig beginnen kijken naar het verbeteren van de performantie. Momenteel halen we een 1:40 op Circuit Zolder, wat zeker niet slecht is voor die wagen. We gaan nu de aandacht richten op het leren inschatten van het bandengebruik en het benzineverbruik."

Wat ga je dit jaar anders aanpakken?

Marc Goossens & Pierre-Yves Rosoux
Marc Goossens & Pierre-Yves Rosoux
Marc Goossens: "Zoals gezegd, is de aanpak bij beide wagens compleet verschillend. Ook qua karakteristieken kunnen de bolides denk ik niet verder van elkaar staan. De Transam heeft meer rol, een grote motor, meer koppel en geen elektronica als ABS en tractiecontrole. De proto heeft daarentegen zeer weinig vermogen in combinatie met een super efficiënte aerodynamica. Het blijft echter een uithoudingsrace en als meervoudig winnaar ga ik vooral trachten gebruik te maken van mijn ervaring. Of het nu gaat om een Porsche, een prototype of een Transam, je gaat met verkeer te maken krijgen. Hoe je echter met dat verkeer omgaat, verschilt danig van wagen tot wagen…"

Wat is je eerste herinnering aan de 24 Uur van Zolder?

Eerste overwinning van Marc Goossens
Eerste overwinning van Marc Goossens
Marc Goossens: "Ik heb de race nooit beleefd als toeschouwer, maar mijn eerste editie was met een Golf ergens begin de jaren ’90. Mijn eerste zege volgde in 1997 met de Porsche van Porsche Center Antwerpen met Patrick Huisman en Vincent Vosse. Dat was de allereerste keer dat we met een volledig pakket aan de start stonden waarvan we wisten dat het een kanshebber op de zege was."

Heb je een opmerkelijke anekdote over de 24 Uur die je aan ons kwijt wil?

PSI Motorsport - Porsche 996 Bi-Turbo
PSI Motorsport - Porsche 996 Bi-Turbo
Marc Goossens: "Ik herinner me een editie waarin ik aan de start stond met een Porsche van RTM als ploeggenoot van Rudi Penders. In de eindfase was er ophef omdat ik voor de finishlijn bleef stilstaan in wat een rode zone zou zijn geweest. Mijn wagen had echter technische problemen en ik wilde zo voorkomen dat we de meet niet zouden halen. Ik ben dan terug verder gereden, maar in de Lucien Bianchi bocht moest ik de wagen parkeren met technische problemen. Ik zag de baanposten echter op de piste verschijnen met alle vlaggen, de traditionele scene aan het einde van een race. Ik heb dus mijn hand naar hen opgestoken om hen te bedanken voor het werk en heb vervolgens een lift gezocht bij een andere deelnemer om terug naar de pits te geraken. Kris Wauters stopte en ik ben bij hem ingestapt als passagier. Ik herinner me dat ik in de Jacky Ickx chicane nog instructies gaf om niet de pits in te rijden, maar rechtdoor richting start/finish gezien het gesloten wagenpark bij de 24 Uren op de rechte lijn is. Toen we aan de meet kwamen, zag ik daar plots Danny Dubois staan met zijn finishvlag… De race was dus helemaal nog niet afgelopen en bijgevolg heb ik de laatste ronde meegemaakt als passagier in de wagen bij Kris Wauters."

Aan welke rijder geef jij de fakkel door?

Marc Goossens: "Koen De Wit. Ik vind het fantastisch hoe hij telkens weer aan de start verschijnt met de middelen waar hij over beschikt. Hij is voor mij echt een pijler van de Belcar, want hij rijdt keer op keer opnieuw competitie. Ik heb enorm veel respect voor hoe hij de zaken aanpakt."

LEES OOK: 24H Zolder: Koen De Wit viseert een vierde opeenvolgende podium

Foto's: Niels Vaeck - Ronald Janssens - Marnik Mouchaers - Georges Decoster
 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons