van der Horst

24H Zolder: Ron Van de Water rijdt vol in functie van kampioenschap

Pascal Deckers - Ron Van de Water - Edwin Beyers
Pascal Deckers - Ron Van de Water - Edwin Beyers
Na Bart Van Samang die aan de start komt met een BMW M4 GT4, zijn we aanbeland bij een andere BMW-rijder, Ron Van de Water. De kempenaar komt al jaar en dag aan de start van races met materiaal uit Beieren en prijkt op dit ogenblik met zijn VDW Motorsport BMW Z3 zowaar in de top van het algemene Belcar-klassement. Nodeloos uit te leggen dat dergelijk perspectief de kaarten iets herschud heeft binnen het VDW Motorsport team in de aanloop naar de belangrijkste en langste race van het jaar.
  • VR Racing

Autosport.be: Hoe verliep je seizoen tot nu toe?

VDW Motorsport - BMW Z3
VDW Motorsport - BMW Z3
Ron Van de Water: "We hebben tot dusver een enorm goed seizoen achter de rug, met veel regelmaat en zonder echte problemen. Dat maakt dat we op dit ogenblik op een onverhoopte derde plaats in de algemene Belcar-ranking staan! We gaan proberen links en rechts nog punten te sprokkelen, zonder daarbij de rijder en de wagen tot het uiterste te bewegen. Het klinkt misschien bizar om dat uit mijn mond te horen, maar we gaan in functie van het kampioenschap rijden."

Wat zijn je verwachtingen voor de race?

VDW Motorsport - BMW Z3
VDW Motorsport - BMW Z3
Ron Van de Water: "Het gaat warm zijn... zeker omdat wij niet over airco beschikken in de wagen. Onze betrachting is om zo ver mogelijk te geraken en daarbij het benzineverbruik en de bandenslijtage onder controle te houden. Er zijn heel wat bijkomende snelle auto's ingeschreven in onze klasse voor deze race, maar de wedstrijd moet eerst gereden worden. We snijden de race alvast heel positief aan; de wagen heeft een uitgebreid onderhoud gehad en staat fris. We gaan ons eigen ding doen en ons niet laten verleiden snellere wagens te volgen. Vorig jaar hebben we nog gezien dat de BMW van Steve Vanbellingen in de openingsfase pech kende en, ondanks dat die veel sneller is dan onze wagen, het niet onder de markt had om terug te keren. Als we van pech gespaard blijven, weet ik dat we hoog kunnen eindigen... We kunnen ook bogen op een gekend team, met naast mijzelf ook Nico Vangeel, Pascal Deckers, Edwin Beyers en mijn broer Harry."

Wat ga je dit jaar anders aanpakken?

Ron Van de Water: "We hebben in principe een beproefde tacktiek waarbij we in de nacht het tempo verhogen en lange stints rijden. Daarmee hebben we bij de vorige editie enorm veel plaatsen weten goed te maken. Als alles naar plan verloopt, gaat men met ons moeten rekening houden zodra het terug licht wordt... Verder hebben we nu ook een drinksysteem in de wagen, geen overbodige luxe bij de zomerse temperaturen die men voorspelt. De 24 Hours of Zolder is en blijft dé race van het jaar voor ons, dus we gaan eigenlijk vooral verdergaan op de reeds ingeslagen weg."

Wat is je eerste herinnering aan de 24 Uur van Zolder?

G&R / VDW Motorsport - BMW M3 E30
G&R / VDW Motorsport - BMW M3 E30
Ron Van de Water: "Dit is denk ik de zesde of zevende keer dat we aan de start staan van de 24 Hours of Zolder. De race zelf ligt ons allemaal goed en eigenlijk blijft alles rond deze wedstrijd wat speciaal. Ik herinner me vooral nog de eerste keer dat ik hier 's nachts reed. We hadden voordien reeds aan de 10 uren (ook gekend als Race Promotion Night, in november n.v.d.r.) deelgenomen, maar dat is toch anders. Dan stopt de race in het donker, bij de 24 Uren begint ze dan eigenlijk pas. Het meest memorabele moment is het ogenblik waarop de duisternis terug opklaart en de zon opkomt. Dat geeft een enorm speciaal gevoel, elk jaar opnieuw trouwens. Dat is voor mij de mooiste stint die je als rijder kan afwerken."

Heb je een opmerkelijke anekdote over de 24 Uur die je aan ons kwijt wil?

VDW Motorsport - BMW VDW E30 M
VDW Motorsport - BMW VDW E30 M
Ron Van de Water: "Enkele jaren geleden stonden we aan de start van de 24 Hours of Zolder en na een aantal uur ging onze krachtbron plots stuk. We zaten allemaal in zak en as, temeer daar we alles enorm goed hadden voorbereid en een extra wagen hadden meegebracht voor reserveonderdelen. Nadat de initiële teleurstelling wat was weggeëbd, zijn we gaan kijken of we het euvel niet konden herstellen. De enige mogelijkheid was het inbouwen van een nieuwe motor... die we wel bijhadden in de reservewagen. We zijn dan gaan controleren of zoiets überhaupt wel mocht, wat het geval was. Onze mechaniekers zijn dan vol aan de slag gegaan rond 10-11H 's avonds en nog voor de klok van middernacht waren we zowaar terug aan het rijden! Nu, onthoud goed: een motor wisselen betekent ook de programmatie van de motor wijzigen, dus het is niet louter een mechanisch karwei. Het straffe van heel die zaak is dat de auto nadien geen krimp meer gegeven heeft... de motorkap bleef dicht tot na de finish de dag nadien! On-ge-loof-lijk! Hoe zuur de teleurstelling initieel was, hoe mooi het verhaal uiteindelijk werd en dat dankzij een prachtige prestatie van het ganse team, één waar we nu nog altijd over praten trouwens."

Aan welke rijder geef jij de fakkel door?

Ron Van de Water: "Marc Goossens, dat is iemand waar ik een enorm goede verstandhouding mee heb en hij is bovendien een dorpsgenoot van mij!"

LEES OOK: 24H Zolder: Marc Goossens over zijn race met twee gezichten

Foto: Martijn Wouters - Marnik Mouchaers - Niels Vaeck
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op dinsdag 7 augustus 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Eleven Sports 24 Hours of Zolder.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons