van der Horst

6H Spa: Kan Toyota enkel nog verliezen?

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybride
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybride
Na het vertrek van Audi en Porsche tijdens de afgelopen twee seizoenen blijft Toyota als enige constructeur achter in LMP1. Een snelle reactie van de ACO zorgde voor een verandering in de reglementen en zo zien we in Spa alsnog tien LMP1-bolides aan de start. Toyota blijft wel het enige merk dat de hybride technologie hanteert én heeft met Fernando Alonso wellicht de snelste piloot van zijn generatie in huis. Kan het Japanse merk dan nog verliezen?
Start 2017 WEC 6 Hours of Spa
Start 2017 WEC 6 Hours of Spa
De WEC 6 Hours of Spa worden altijd gezien als een generale repetitie voor de 24 Heures du Mans, een wedstrijd die Toyota al jaren probeert te winnen. Binnen de LMP1-klasse krijgen ze nu wel concurrentie van de nieuwe BR1 (twee wagens van SMP Racing en eentje van Dragonspeed), twee Ginetta's en de ByKolles CLM P1/01. Het team waarvan echter het meeste wordt verwacht is Rebellion, dat met twee exemplaren van de R13 een terugkeer realiseert in de LMP1-klasse en met Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna een echte topbemanning heeft op de startnummer #1. In Paul Ricard was de door Dallara ontworpen BR1 nog een fractie sneller dan de van de Oreca 07 afgeleide R13, maar laatstgenoemde had toen nog maar nul kilometer op de teller, terwijl de Russen al maanden aan het testen waren.

Tijdens de Prologue werd door de regelgevers een poging gedaan om het verschil tussen Toyota (LMP1 Hybrid) en de privéteams (LMP1) beperkt te houden. Aangezien de wagen zo goed als ongewijzigd gebleven is, beschikt Toyota nog steeds over de gebruikelijke troeven, zoals een lager brandstofverbruik waardoor ze wellicht één pitstop minder zullen moeten maken in Spa. De hybridetechnologie zal er overigens voor zorgen dat de TS050's moeilijk in te halen zullen zijn, dankzij de geweldige boost uit de bochten. Deze combinatie maakt de Japanse constructeur de gedoodverfde favoriet voor de eindzege, die enkel maar kan verliezen. Het gigantische tijdsverschil op de conventionele LMP1's (+4.372s) van Paul Ricard zal in Spa hoogstwaarschijnlijk heel wat lager liggen. De TS050 Hybrid realiseerde deze chrono namelijk buiten de Equivalence of Technology (EoT) en met het high downforce pakket.

LMP2: Iedereen zegekandidaat, met Oreca in het numerieke overwicht

Start 2017 WEC 6 Hours of Spa
Start 2017 WEC 6 Hours of Spa
Voor de zege in LMP2 komen simpelweg alle teams in aanmerking en is een voorspelling maken veel moeilijker. Vijf van de acht wagens in die klasse komen uit de ateliers van Oreca; Jackie Chan DC Racing brengt twee exemplaren van de Oreca 07 aan de start, Dragonspeed, TDS Racing en G-Drive Racing telkens eentje. Het veld wordt verder aangevuld met de Alpine van Signatech, de Ligier van Larbre Competition en, last but not least, de Dallara van Racing Team Nederland. Rubens Barrichello heeft in Giedo van der Garde een goede vervanger gevonden, Jan Lammers is er ook weer bij samen met Jumbo-topman Frits van Eerd.

Lees ook: 6H Spa: Alle nuttige info op een rijtje

--- Deelnemerslijst FIA WEC 6 Hours of Spa 2018 (PDF) ---

Foto's: Racing International Photography & Ronald Janssens



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op woensdag 2 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons