6H Spa: Kan Toyota enkel nog verliezen?
Tijdens de Prologue werd door de regelgevers een poging gedaan om het verschil tussen Toyota (LMP1 Hybrid) en de privéteams (LMP1) beperkt te houden. Aangezien de wagen zo goed als ongewijzigd gebleven is, beschikt Toyota nog steeds over de gebruikelijke troeven, zoals een lager brandstofverbruik waardoor ze wellicht één pitstop minder zullen moeten maken in Spa. De hybridetechnologie zal er overigens voor zorgen dat de TS050's moeilijk in te halen zullen zijn, dankzij de geweldige boost uit de bochten. Deze combinatie maakt de Japanse constructeur de gedoodverfde favoriet voor de eindzege, die enkel maar kan verliezen. Het gigantische tijdsverschil op de conventionele LMP1's (+4.372s) van Paul Ricard zal in Spa hoogstwaarschijnlijk heel wat lager liggen. De TS050 Hybrid realiseerde deze chrono namelijk buiten de Equivalence of Technology (EoT) en met het high downforce pakket.
LMP2: Iedereen zegekandidaat, met Oreca in het numerieke overwicht
Voor de zege in LMP2 komen simpelweg alle teams in aanmerking en is een voorspelling maken veel moeilijker. Vijf van de acht wagens in die klasse komen uit de ateliers van Oreca; Jackie Chan DC Racing brengt twee exemplaren van de Oreca 07 aan de start, Dragonspeed, TDS Racing en G-Drive Racing telkens eentje. Het veld wordt verder aangevuld met de Alpine van Signatech, de Ligier van Larbre Competition en, last but not least, de Dallara van Racing Team Nederland. Rubens Barrichello heeft in Giedo van der Garde een goede vervanger gevonden, Jan Lammers is er ook weer bij samen met Jumbo-topman Frits van Eerd.Lees ook: 6H Spa: Alle nuttige info op een rijtje
--- Deelnemerslijst FIA WEC 6 Hours of Spa 2018 (PDF) ---
Foto's: Racing International Photography & Ronald Janssens
Tweet