6H Spa: Audi wint incidentrijke slijtageslag in Spa
Toyota kon echter de leiding niet vasthouden toen de leidende TS050 Hybrid met nog twee uur op de klok een motorschade te verwerken kreeg. Zo bleef nog één wagen probleemloos en dat was de Audi #8 die de leiding maar al te graag overnam. Ook de beide Rebellion's konden profiteren en palmden de derde en vierde plaats in, terwijl de Audi #7 nog de vijfde stek uit de brand kon slepen. Op het opgavelijstje staan zowaar de beide Toyota's en de regerende wereldkampioen, de Porsche met nummer 1. Na de problemen in Silverstone gaan zij dus nagenoeg puntenloos naar Le Mans.
Toyota trachtte met de #5, die uit de wedstrijd verdween met een probleem aan de verbrandingsmotor, nog de finish te bereiken op puur de elektromotor door de Japanse bolide tijdens de slotronde terug de piste op te sturen, maar de wagen zou stranden op het asfaltlint, waarna hij naar het gesloten wagenpark werd geduwd. Kort gezegd, kunnen we stellen dat de Audi #8 eigenlijk als enige uit de grote problemen bleef en vooral om die reden de zege pakte. Als er één conclusie te trekken is, dan is dat wel dat alle LMP1-constructeurs nog een flinke kluif zullen hebben aan het betrouwbaar maken van hun protagonisten, temeer daar de 24 Heures du Mans over anderhalve maand vier keer zo lang duren als de 6 Hours of Spa... Vermelden we ook nog dat di Grassi en Jarvis vandaag hun eerste WEC-zege pakten, een flinke opsteker dus richting de jaarlijkse hoogmis.
Nog meer suspens was er in de LMP2-klasse; een ontketende Nicolas Lapierre in de #36 Signatech Alpine ging met nog slechts een luttele vijf minuten op de klok voorbij de leidende #31 Extreme Speed Motorsports Ligier van Pipo Derani. De beslissing over wie er mocht plaatsnemen op de laatste podiumtrede viel pas in de laatste ronde toen Roberto Merhi in La Source zijn Manor #45 voorbij de #43 RGR by Morand Ligier wurmde.
In GTE-Pro leek AF Corse het één-tweetje van Silverstone te herhalen, totdat met nog tien minuten te gaan ineens de leidende #51 de box werd ingeduwd met klaarblijkelijke motorschade. De teleurstelling bij James Calado was enorm, gelukkig kon de #71 de eer voor het team hoog houden met een tweede overwinning op rij. De #67 Ford GT scoorde dan weer het eerste Europese podium met een tweede plaats, hij ging de #97 Aston Martin vooraf, maar de troepen van Chip Ganassi hebben werk voor de boeg na de loeiharde crash van de Ford GT #66.
Aston Martin scoorde eveneens in GTE-Am met een zege met het nummer 98. De AF Corse Ferrari en de Corvette van Larbre mochten in die klasse mee naar het podium.
--- Uitslag WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps 2016 (PDF) ---
Foto's: Racing International Photography - Martijn Wouters - Arne Simons
Tweet