van der Horst

6H Spa: Audi wint incidentrijke slijtageslag in Spa

Jarvis - Duval - di Grassi
Jarvis - Duval - di Grassi
Porsche had pole, Toyota leek halverwege goed op weg naar de zege, maar het was uiteindelijk Audi dat de Ardense klassieker naar zich toetrok. De R18 #8 van Oliver Jarvis, Lucas di Grassi en Loïc Duval moest slechts één minuut naar de box voor een kleine herstelling met nog zo'n uur op de klok, maar alle andere toppers hadden veel grotere problemen. De Porsche #2 werd, ondanks kopzorgen rond het hybridesysteem, toch nog tweede en behoudt zo de leiding in de tussenstand, de laatste podiumtrede was voor Rebellion Racing.
  • STX Motorhomes
Audi Sport Team Joest - Audi R18
Audi Sport Team Joest - Audi R18
In de eerste wedstrijdhelft waren het vooral de Toyota's die doorduwden, en omdat de Japanners meteen voor een dubbele stint gingen, zagen we de startnummer 5 van Buémi aan de leiding na de eerste serie pitstops. Op het moment dat hij bedreigd werd door een snellere Porsche #1, kreeg laatstgenoemde twee lekke banden te verwerken en gingen voor hem de zegekansen uit het raam.


Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050 Hybrid
Toyota kon echter de leiding niet vasthouden toen de leidende TS050 Hybrid met nog twee uur op de klok een motorschade te verwerken kreeg. Zo bleef nog één wagen probleemloos en dat was de Audi #8 die de leiding maar al te graag overnam. Ook de beide Rebellion's konden profiteren en palmden de derde en vierde plaats in, terwijl de Audi #7 nog de vijfde stek uit de brand kon slepen. Op het opgavelijstje staan zowaar de beide Toyota's en de regerende wereldkampioen, de Porsche met nummer 1. Na de problemen in Silverstone gaan zij dus nagenoeg puntenloos naar Le Mans.

Rebellion mocht ook naar het podium
Rebellion mocht ook naar het podium
Toyota trachtte met de #5, die uit de wedstrijd verdween met een probleem aan de verbrandingsmotor, nog de finish te bereiken op puur de elektromotor door de Japanse bolide tijdens de slotronde terug de piste op te sturen, maar de wagen zou stranden op het asfaltlint, waarna hij naar het gesloten wagenpark werd geduwd. Kort gezegd, kunnen we stellen dat de Audi #8 eigenlijk als enige uit de grote problemen bleef en vooral om die reden de zege pakte. Als er één conclusie te trekken is, dan is dat wel dat alle LMP1-constructeurs nog een flinke kluif zullen hebben aan het betrouwbaar maken van hun protagonisten, temeer daar de 24 Heures du Mans over anderhalve maand vier keer zo lang duren als de 6 Hours of Spa... Vermelden we ook nog dat di Grassi en Jarvis vandaag hun eerste WEC-zege pakten, een flinke opsteker dus richting de jaarlijkse hoogmis.

Signatech Alpine A460 - Nissan
Signatech Alpine A460 - Nissan
Nog meer suspens was er in de LMP2-klasse; een ontketende Nicolas Lapierre in de #36 Signatech Alpine ging met nog slechts een luttele vijf minuten op de klok voorbij de leidende #31 Extreme Speed Motorsports Ligier van Pipo Derani. De beslissing over wie er mocht plaatsnemen op de laatste podiumtrede viel pas in de laatste ronde toen Roberto Merhi in La Source zijn Manor #45 voorbij de #43 RGR by Morand Ligier wurmde.

AF Corse - Ferrari 488 GTE
AF Corse - Ferrari 488 GTE
In GTE-Pro leek AF Corse het één-tweetje van Silverstone te herhalen, totdat met nog tien minuten te gaan ineens de leidende #51 de box werd ingeduwd met klaarblijkelijke motorschade. De teleurstelling bij James Calado was enorm, gelukkig kon de #71 de eer voor het team hoog houden met een tweede overwinning op rij. De #67 Ford GT scoorde dan weer het eerste Europese podium met een tweede plaats, hij ging de #97 Aston Martin vooraf, maar de troepen van Chip Ganassi hebben werk voor de boeg na de loeiharde crash van de Ford GT #66.

Aston Martin scoorde eveneens in GTE-Am met een zege met het nummer 98. De AF Corse Ferrari en de Corvette van Larbre mochten in die klasse mee naar het podium.

--- Uitslag WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps 2016 (PDF) ---

Foto's: Racing International Photography - Martijn Wouters - Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zaterdag 7 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons