van der Horst

6H Spa: Giedo van der Garde: "Ik wil Le Mans winnen, met een tweede plaats ben ik niet tevreden"

Giedo van der Garde
Giedo van der Garde
Na een sterke ELMS-wedstrijd in Silverstone is Giedo van der Garde helemaal klaar voor zijn FIA WEC-debuut vandaag in Spa. Gisteren bezorgde hij samen met JOTA-teambaas Simon Dolan tijdens de kwalificatie de #38 G-Drive Racing Gibson een goede vierde startplek in LMP2. "Het is met deze banden nochtans niet makkelijk om de piek eruit te halen, ze zijn echt gemaakt om heel te blijven" aldus onze Noorderbuur.
  • Dreamdrive
G-Drive Racing Gibson 015S
G-Drive Racing Gibson 015S
"Tijdens de drie vrije trainingen van twee keer anderhalf en één keer een uur was het lastig om alles te doen wat we vooraf hadden gepland. Voor Jake Dennis is het volledig nieuw, dus ikzelf heb niet zoveel tijd in de auto gehad. Ik denk dat we er desalniettemin goed voor staan, in de race zullen we denk ik heel snel zijn. Ik zou dan ook graag op het podium eindigen hier. Wat de strategie aangaat, zullen we wel dubbele stints moeten afwerken; we krijgen immers maar vier en een halve bandenset ter beschikking."

Giedo van der Garde
Giedo van der Garde
"Als ik naar de tegenstand kijk in de LMP2-klasse denk ik dat we het meeste tegenstand mogen verwachten van de andere G-Drive-auto, wat een Oreca-chassis is, en ook de Alpines en Manor's zijn erg snel. Nu de race is lang, iedereen moet zijn drie piloten inzetten, je hebt verkeer onderweg, er is zoals ik al zei de bandenslijtage en het komt er ook vooral op aan hoe constant je bent. Met het verkeer heb ik niet zo'n probleem, daarvoor was Silverstone wel een goede leerschool. Je moet gewoon goed inplannen of je een tragere auto bij het in-, dan wel het uitsturen van de bocht gaat passeren."

G-Drive Racing Gibson 015S
G-Drive Racing Gibson 015S
"Deze wedstrijd is een soort algemene repetitie voor Le Mans, we hebben (voor de 24H van Le Mans nvdr.) bepaalde set-up's die we hier al uitproberen, alleen het aero-pakket zal helemaal anders zijn. De ambities zijn duidelijk; ik wil winnen in Le Mans, met een tweede plaats ben ik niet tevreden. Of er moet iets heel geks gebeuren, zoals het feit dat we een half uur stilstaan door een technisch mankement ofzo. Maar het doel is om te winnen."

Foto's: Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Endurance Championship op zaterdag 7 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Spa.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons