van der Horst

Abu Dhabi: Spannende ontknoping tussen Hamilton en Rosberg

Rosberg vs. Hamilton
Rosberg vs. Hamilton
Waar enkele jaren geleden tien punten nog het absolute maximum was dat een rijder mee naar huis kon nemen na een Grand Prix, zullen er komend weekend in Abu Dhabi voor het eerst (en het laatst?) in de geschiedenis van de F1 liefst 50 punten worden uitgedeeld aan de winnaar. Hierdoor kan Lewis Hamilton, die een voorsprong van 17 punten heeft op teamgenoot Nico Rosberg, niet op zijn lauweren gaan rusten, de Duitser heeft ongetwijfeld zijn vizier gericht op de dubbele punten van de seizoensfinale om de titel alsnog naar zich toe te trekken.
Sebastian Vettel - Red Bull RB9
Sebastian Vettel - Red Bull RB9
Rosberg's kansen liggen komend weekend veel hoger dan normaal dankzij zijn landgenoot Sebastian Vettel, die afgelopen seizoen zo domineerde dat men op het idee kwam om tijdens de seizoensfinale dubbele punten uit te delen. Intussen werd duidelijk dat het vooral dankzij de uitstekend ontworpen Red Bull-wagen en een gedemotiveerde Mark Webber was dat Vettel de titel binnenhaalde, maar het moet gezegd dat door die beslissing van eind vorig jaar we komend weekend nog de nodige spanning voorgeschoteld zullen krijgen.

De cijfers: Wat als?

Podium GP Abu Dhabi 2013
Podium GP Abu Dhabi 2013
Als Rosberg wint, moet Hamilton als tweede finishen om kampioen te worden. Over de snelheid van de Mercedes bestaat al lang geen twijfel meer, maar een eventuele opgave zou de Brit wel eens zuur kunnen opbreken. In dat geval heeft Rosberg namelijk genoeg aan een vijfde plaats om zijn eerste wereldtitel binnen te rijven. Er bestaan natuurlijk vele andere scenario's waarbij er wat gerekend dient te worden, maar afgaand op het voorbije seizoen zal Mercedes hoogstwaarschijnlijk ook komend weekend het te kloppen team zijn. Tenzij ene Daniel Ricciardo nog iets uit zijn hoed weet te toveren natuurlijk; zo bezette Red Bull vorig jaar in Abu Dhabi nog de twee topposities, op de voet gevolgd door... Nico Rosberg.

Grote Prijs van Abu Dhabi - een woestijnrace bij valavond

Zonsondergang Yas Marina Abu Dhabi
Zonsondergang Yas Marina Abu Dhabi
Net als de voorbije jaren is de wedstrijd in Abu Dhabi een avondrace, geen overbodige luxe voor de piloten gezien de erg hoge temperaturen in de woestijn. Daarenboven kunnen wij in België zowel de kwalificaties als de race volgen vanaf 14u, het normale startuur voor races in Europa. Dat late startuur brengt evenwel ook enkele interessante problemen met zich mee, want de omstandigheden tijdens vrije trainingen kunnen danig verschillen van deze tijdens de kwalificaties en de race. De tweede vrije training zal er dus eentje zijn om maximaal uit te buiten, gezien die sessie het dichtst de omstandigheden die de heren piloten in de race tegenkomen zal benaderen. De intredende duisternis heeft daarnaast ook praktische implicaties; denk maar aan het type vizier dat de rijders moeten gebruiken: een donker om de ondergaande zon te counteren of een helder om in de duisternis en bij kunstlicht te rijden?

Strategie troef

Yas Marina Circuit
Yas Marina Circuit
Bandenleverancier Pirelli heeft al veel testwerk verricht op het Yas Marina-circuit vlak voor hun entree in de F1 en brengt hun twee zachtste compounds mee naar Abu Dhabi. Dit zou volgens hen moeten leiden tot een strategische wedstrijd, al zal een twee-stopstrategie het meest gangbare zijn. De erg brede omloop gecombineerd met lange rechte lijnen alsook enkele trage bochten leent zich ook goed tot inhaalacties, daarenboven zijn er nog twee achtereenvolgende DRS-zones voorzien achteraan op het circuit. Voer genoeg dus voor een interessante Grote Prijs, in navolging van deze in Bahrein in het begin van het seizoen, die één van de meest interessante en actievolle wedstrijden was dit seizoen.

Vermelden we tot slot nog dat er, ondertussen traditiegetrouw, een testsessie volgt vlak na de Grote Prijs op dinsdag en woensdag.

Foto's: Racing International Photography & Martijn Wouters



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons