van der Horst

Adrian Newey zet concurrentie een neus met creatieve RB10

Verplichte locaties camera's op een F1-bolide voor 2014
Verplichte locaties camera's op een F1-bolide voor 2014
Red Bull Racing kende een zeer moeilijke winterperiode, gekenmerkt door velerlij technische problemen. Tijdens de seizoensopener in Australië toonden de troepen van Christian Horner echter dat de RB10 wel degelijk goede eigenschappen heeft, ongetwijfeld mede dankzij de invloed van een genie als Adrian Newey. Eén van de elementen die dit weekend opvielen op de RB10, en tevens tekenend is voor het vernuft van Newey, is de camerabevestiging vooraan de bolide. De F1 regels stellen dat elke bolide tenminste op vijf plaatsen van een camera moet kunnen voorzien worden, enkel schrijven de regels niet in (voldoende) detail voor hoe dat moet.
Camera op de RB10 van Daniel Ricciardo
Camera op de RB10 van Daniel Ricciardo
De beperkingen in de regelgeving stellen dat het niet toegelaten is een camera in de carbon crash structuur te plaatsen, waardoor veel teams de camera's op steunen buiten het chassis plaatsen. Dit heeft tot gevolg dat deze steunen een flink nadeel hebben met betrekking tot de luchtstroom rond de wagen. Newey en de zijnen hebben dat nadeel uit die regelgeving handig omzeild door de reglementen tot op de letter toe te passen. Zo zijn de camera's niet in het chassis geplaatst, maar wel tussen het chassis en het cosmetisch paneel op de neus. Technisch gezien, zit de camera dus niet in de carbon structuur, maar toch is deze quasi niet blootgesteld aan luchtstromen. Innovatie in de F1, of hoe sommigen de zaken slimmer aanpakken dan anderen...

Foto's: FIA & Clive Mason/Getty Images



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op maandag 17 maart 2014.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons