van der Horst

Asian Le Mans Series trekt richting Australië

Start 2017 Asian Le Mans Series 4H Fuji
Start 2017 Asian Le Mans Series 4H Fuji
Dit weekend wordt de finale manche van de Asian Le Mans Series 2018/19 afgerond en de organisatie stelde nu al de kalender voor volgend seizoen voor. En we krijgen een primeur: voor de eerste keer trekt het kampioenschap richting Australië. Daar zal het kennismaken met het gloednieuwe The Bend Motorsport Park. Hiermee zal een Le Mans Prototype voor het eerst in 20 jaar nog eens op Australisch grondgebied racen. Daarnaast zijn er ook nog veranderingen op til in de klassen, waar de grootste wijzigingen bij de LMP2's worden doorgevoerd.
The Bend Motorsport Park
The Bend Motorsport Park
The Bend Motorsport Park is het nieuwe kroonjuweel van Australië. Het circuit is nog maar sinds vorig jaar open en kreeg in de tussentijd de Supercars en de Australische GT over de vloer. Nu krijgt het tweede langste circuit ter wereld - 7,7 km lang om precies te zijn - voor de eerste maal een internationaal kampioenschap over de vloer. Hierdoor zijn er wat verschuivingen op de kalender. Zo vervangt The Bend de manche in Fuji en zal het ook de datum innemen van Buriram, dat nu doorgaat begin januari. Voor het overige zal Shanghai terug als seizoensopener fungeren begin november en krijgen we een avondrace voorgeschoteld in Sepang.

In de LMP2-klasse wordt er ook een wijziging doorgevoerd. Daar zullen nu de LMP2's onder het huidige ACO reglement plaats krijgen in de hoogste klasse. Toch worden de oude LMP2's - voornamelijk aangedreven door een Judd-motor - nog niet volledig geweerd. Zij zullen alleen maar inzetbaar zijn in de LMP2 Am-klasse.

Kalender

22 - 24 november: Shanghai (China)
10 - 12 januari: The Bend (Australië)
14 - 15 februari: Sepang (Maleisië)
21 - 23 februari: Buriram (Thailand)

Foto's: Asian Le Mans Series - The Bend Motorsport Park



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op vrijdag 22 februari 2019.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons