van der Horst

Aston Martin zet Hypercar programma on hold

Aston Martin Valkyrie hypercar
Aston Martin Valkyrie hypercar
Het gerucht hing al enkele dagen in de lucht maar vandaag bevestigde Aston Martin via een persbericht dat het voorlopig Valkyrie hypercar programma on hold zet. Betekent dit nu het definitieve einde van de komst van Aston Martin naar het WEC of verandert het Britse merk het geweer van schouder en mikt het voortaan op een terugkeer via de LMDh categorie? De toekomst zal het uitwijzen.
  • Heinz Performance
Red Bull RB15 & Aston Martin Valkyrie
Red Bull RB15 & Aston Martin Valkyrie
Dat Lawrence Stroll de macht greep bij Aston Martin was geen goed nieuws voor het Hypercar programma van het merk. De Canadees had immers zijn zinnen gezet op een eigen formule 1 team en kwam daarmee al direct in conflict met Red Bull Racing, dat wel instaat voor de ontwikkeling van de Valkyrie. Zonder de steun van Red Bull Racing had het al niet veel zin meer om verder te gaan met de ontwikkeling van de Valkyrie Hypercar en een dubbel programma F1/WEC is tevens iets teveel van het goede voor het noodlijdende Aston Martin. Het on-hold zetten van het WEC programma komt dan ook niet als een verrassing.

Toyota GR Super Sport
Toyota GR Super Sport
Bedroevend is wel dat Aston Martin altijd de grootste voorstander was van het Hypercar reglement gebaseerd op Super GT-modellen en het dit reglement eigenlijk er doordouwde ten koste van een samenwerking met de IMSA, die er uiteindelijk wel kwam. Met het (voorlopig) terugtrekken van Aston Martin blijft enkel Toyota over als grote constructeur die werkt aan een Hypercar. De Japanse constructeur liet al weten dat het de huidige situatie zal beoordelen en later met een beslissing naar buiten komt. Ook hier met een stopzetting van het Hypercar project?

Ook de ACO zit verveeld met de situatie want zoals het er nu uitziet wordt het seizoen 2020/2021 opnieuw een overgangsseizoen met enkel Toyota in de hoogste klasse en dat in afwachting van de komst van de LMDh wagens eind 2021. De ACO heeft echter al laten weten dat zij het technische reglement niet wijzigt en er op vertrouwt dat er nog andere constructeurs zijn die hun gade vinden in het huidige Hypercar reglement. Ook hier geldt weer “wait and see”.

Foto's: Aston Martin Racing, Red Bull Racing & Toyota Gazoo Racing
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op woensdag 19 februari 2020.
  • Circuit Zolder DTM

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons