van der Horst

Audi onthult elektrische SUV-coupé gebouwd in Brussel: e-tron Sportback

Audi e-tron Sportback
Audi e-tron Sportback
Audi heeft op het Autosalon van Los Angeles de e-tron Sportback aan de wereld getoond, de eerste volledig elektrische coupé-SUV van het merk met de vier ringen. De bolide is afgeleid van de eerder voorgestelde Audi e-tron, maar dan met afhellende daklijn waardoor de kofferruimte vermindert, maar de luchtweerstand omlaag gaat. Dat laatste is niet louter een technisch detail, want het zorgt er ook voor dat e-tron Sportback verder kan op een batterijlading dan zijn iets oudere broer. Net als zijn naamgenoot wordt de Sportback-variant eveneens in de Belgische fabriek in Vorst gebouwd. Vanaf begin volgend jaar moet de wagen op de Belgische wegen te zien zijn voor een verkoopprijs vanaf 72 800 euro.
  • Powercars

Twee motorisaties

Audi e-tron Sportback
Audi e-tron Sportback
De standaard e-tron Sportback neemt veel lijnen over van de e-tron en zou volgens de WLTP-normen een bereik van 446 km moeten halen. Hij heeft daarvoor net als de gewone e-tron twee elektromotoren ter beschikking, al wordt voornamelijk deze op de achteras gebruikt. Enkel wanneer het "gaspedaal" iets harder wordt ingetrapt, schakelt ook de motor op de voorste as in. In het totaal is er 265 kW vermogen en 561 Nm koppel beschikbaar, waarbij die cijfers via een boostmodus kunnen worden verhoogd tot 300 kW/664 Nm gedurende acht seconden. Naast deze e-tron Sportback 55 quattro, biedt Audi meteen ook een tweede versie aan: de e-tron Sportback 50 quattro. Iets minder krachtig (230 kW), maar ook lichter (120 kg) omdat 5 van 36 batterijcellen ontbreken, met een bereik van 347 km.

Opgeladen in 30 minuten

Interieur Audi e-tron Sportback
Interieur Audi e-tron Sportback
Door gebruik te maken van de 150 kW-gelijkstroomladen (120 kW voor de Sportback 50) kan de Audi e-tron in een halfuur 80 percent van de batterij vullen. Opladen via wisselstroom is ook een mogelijkheid via de modus 3-kabel, gelimiteerd tot 11 kW, maar vanaf de zomer 2020 kan dat verhoogd worden tot 22 kW met een tweede interne lader. Audi biedt naast de eigen laaddienst e-tron Charging Service ook een laadpaal aan voor thuis.

Microspiegels en microtransacties

Koplamp Audi e-tron Sportback
Koplamp Audi e-tron Sportback
Gloednieuw zijn innovatieve koplampen met één miljoen microspiegels elk slechts een paar honderste van een millimeter groot. Via elektrostatische velden kan elke spiegel tot 5000 keer per seconde worden gekanteld. Zo kan de lichtbundel op de weg worden gericht of worden geblokkeerd om bijvoorbeeld verblinding te voorkomen. Daarnaast komt Audi ook met een verkoopsmodel waarbij eigenaars na de initiële aankoop nog bepaalde elementen van hun wagen kunnen aanpassen (bijvoorbeeld verlichting, de rijhulpsystemen en infotainment). Die aanpassingen kunnen worden gekocht voor een beperkte periode of permanent en dat via een App of internetportaal.

Lees ook: Audi presenteert elektrisch aangedreven e-tron

Foto's: Audi



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op woensdag 20 november 2019.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons