Audi onthult elektrische SUV-coupé gebouwd in Brussel: e-tron Sportback
Twee motorisaties
De standaard e-tron Sportback neemt veel lijnen over van de e-tron en zou volgens de WLTP-normen een bereik van 446 km moeten halen. Hij heeft daarvoor net als de gewone e-tron twee elektromotoren ter beschikking, al wordt voornamelijk deze op de achteras gebruikt. Enkel wanneer het "gaspedaal" iets harder wordt ingetrapt, schakelt ook de motor op de voorste as in. In het totaal is er 265 kW vermogen en 561 Nm koppel beschikbaar, waarbij die cijfers via een boostmodus kunnen worden verhoogd tot 300 kW/664 Nm gedurende acht seconden. Naast deze e-tron Sportback 55 quattro, biedt Audi meteen ook een tweede versie aan: de e-tron Sportback 50 quattro. Iets minder krachtig (230 kW), maar ook lichter (120 kg) omdat 5 van 36 batterijcellen ontbreken, met een bereik van 347 km.Opgeladen in 30 minuten
Door gebruik te maken van de 150 kW-gelijkstroomladen (120 kW voor de Sportback 50) kan de Audi e-tron in een halfuur 80 percent van de batterij vullen. Opladen via wisselstroom is ook een mogelijkheid via de modus 3-kabel, gelimiteerd tot 11 kW, maar vanaf de zomer 2020 kan dat verhoogd worden tot 22 kW met een tweede interne lader. Audi biedt naast de eigen laaddienst e-tron Charging Service ook een laadpaal aan voor thuis.Microspiegels en microtransacties
Gloednieuw zijn innovatieve koplampen met één miljoen microspiegels elk slechts een paar honderste van een millimeter groot. Via elektrostatische velden kan elke spiegel tot 5000 keer per seconde worden gekanteld. Zo kan de lichtbundel op de weg worden gericht of worden geblokkeerd om bijvoorbeeld verblinding te voorkomen. Daarnaast komt Audi ook met een verkoopsmodel waarbij eigenaars na de initiële aankoop nog bepaalde elementen van hun wagen kunnen aanpassen (bijvoorbeeld verlichting, de rijhulpsystemen en infotainment). Die aanpassingen kunnen worden gekocht voor een beperkte periode of permanent en dat via een App of internetportaal.Lees ook: Audi presenteert elektrisch aangedreven e-tron
Foto's: Audi
Tweet