van der Horst

Audi presenteert elektrisch aangedreven e-tron

Audi e-tron
Audi e-tron
Audi heeft in San Francisco, de achtertuin van Tesla zeg maar, het doek gehaald van de Audi e-tron, de eerste volledig elektrisch aangedreven bolide van het merk met de vier ringen. De e-tron, een SUV, moet de concurrentie aangaan met onder meer Tesla en om die claim kracht bij te zetten, positioneert Audi de e-tron in de markt voor een prijs (80.000 euro, in Duitsland) die duizenden euro's lager is dan de Model X uit de kantoren van Elon Musk. Daarnaast beschikt de e-tron over een actieradius van meer dan 400km en zouden de batterijen in een half voor voor 80% opgeladen kunnen zijn. De acceleratie van stilstand tot 100km/h is trager dan in een Tesla, maar qua afwerking hoopt het premium-merk uit Ingolstadt zijn Amerikaanse concurrent de loef af te steken. Bovenal: de nieuwe Audi e-tron wordt in België gemaakt, maar bepaald in de fabriek in Vorst die eerder ook de A1 bouwde.
Opvallend, eerder kondigde Audi aan dat de e-tron een rijbereik had van meer dan 500km, het heeft die claim dus naar beneden moeten bijstellen en dat terwijl de elektrische SUV die Jaguar eerder dit jaar lanceerde, de I-Pace, een grotere autonomie heeft. Hoe ver de Tesla Model X geraakt volgens de nieuwe WLTP-normen, is niet geweten. Zoals eerder reeds gemeldt, komt de Audi e-tron zonder buitenspiegels, maar met camera's die het beeld doorsturen naar OLED-schermen aan de binnenzijde. Tot slot: de Audi e-tron Quattro beschikt over twee elektromotoren van 300 kw (om en bij de 400pk) waarbij er voor korte tijd (een minuut) een "boost" functie beschikbaar is voor wat extra pit.

Foto: Audi AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Automotive op dinsdag 18 september 2018.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons