Audi heeft in San Francisco, de achtertuin van Tesla zeg maar, het doek gehaald van de Audi e-tron, de eerste volledig elektrisch aangedreven bolide van het merk met de vier ringen. De e-tron, een SUV, moet de concurrentie aangaan met onder meer Tesla en om die claim kracht bij te zetten, positioneert Audi de e-tron in de markt voor een prijs (80.000 euro, in Duitsland) die duizenden euro's lager is dan de Model X uit de kantoren van Elon Musk. Daarnaast beschikt de e-tron over een actieradius van meer dan 400km en zouden de batterijen in een half voor voor 80% opgeladen kunnen zijn. De acceleratie van stilstand tot 100km/h is trager dan in een Tesla, maar qua afwerking hoopt het premium-merk uit Ingolstadt zijn Amerikaanse concurrent de loef af te steken. Bovenal: de nieuwe Audi e-tron wordt in België gemaakt, maar bepaald in de fabriek in Vorst die eerder ook de A1 bouwde.
Opvallend, eerder kondigde Audi aan dat de e-tron een rijbereik had van meer dan 500km, het heeft die claim dus naar beneden moeten bijstellen en dat terwijl de elektrische SUV die Jaguar eerder dit jaar lanceerde, de I-Pace, een grotere autonomie heeft. Hoe ver de Tesla Model X geraakt volgens de nieuwe WLTP-normen, is niet geweten. Zoals eerder reeds gemeldt, komt de Audi e-tron zonder buitenspiegels, maar met camera's die het beeld doorsturen naar OLED-schermen aan de binnenzijde. Tot slot: de Audi e-tron Quattro beschikt over twee elektromotoren van 300 kw (om en bij de 400pk) waarbij er voor korte tijd (een minuut) een "boost" functie beschikbaar is voor wat extra pit.