Audi onthult technische specificaties R18 (+ foto’s)
Audi opteerde ervoor om de reeds beproefde V6 TDI verder te ontwikkelen, deze motor zal het volgend seizoen met 30% minder brandstof moeten stellen. Ook nieuw is het feit dat hybridesystemen in 2014 veel performanter worden. Zo wordt de nieuwe R18 niet langer met één maar met twee van dergelijke systemen uitgerust: Energy Recovery System Kinetic (ERS-K) en Energy Recovery System Heat (ERS-H). ERS-K betreft hetzelfde principe dat Audi tot dusver toepaste, waarbij er op de vooras energie wordt geoogst tijdens het remmen die dan tijdelijk wordt opgeslagen in een vliegwiel en vervolgens opnieuw terugvloeit naar de vooras (vandaar 'quattro').
Nieuwe is echter ERS-H, waarbij een elektrische motor werd gekoppeld aan de turbo die de thermische energie van de uitlaatgassen omzet in elektriciteit die naar hetzelfde vliegwiel wordt geleid. Dit gebeurt bijvoorbeeld op het moment dat de reglementaire maximale turbodruk wordt bereikt. De opgeslagen energie kan bovendien ook nog eens terugvloeien naar de turbo om op piekmomenten een handje bij te steken.
Ook de aerodynamica onderging de nodige wijzigingen. Zo is de maximale breedte van een LMP1 voortaan 1m90 (ipv 2m), ligt de wagen 22mm hoger en zijn de banden voortaan ook heel wat smaller. De reglementen laten het nu toe om met een echte voorvleugel te werken in plaats van een diffuser, wat een compensatie is voor de andere beperkingen die werden opgelegd, zoals het verbannen van een aangeblazen diffuser aan de achterkant.
Ook aan de veiligheid werd gedacht. Een veel gehoorde klacht op oude wagens was de slechte zichtbaarheid voor de piloten. De nieuwe cockpit is groter, steviger en laat het toe om de zitpositie te wijzigen. Voortaan is er ook aan de achterzijde een crashbox voorzien in het geval van een achterwaartse impact. Ook de wielen werden beter verankerd opdat deze niet hun eigen weg zouden gaan bij een zware crash.
Foto's: Audi
Foto's: Audi
Tweet