van der Horst

Audi onthult technische specificaties R18 (+ foto’s)

Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
Nadat we u zondag reeds een eerste foto presenteerde van de nieuwe Audi R18 e-tron quattro, heeft de Duitse constructeur vandaag het doek volledig gelicht van zijn nieuwe strijdwapen. De vierde generatie van de R18 mag dan wel de naam behouden, toch betreft het een fundamenteel andere bolide die naar eigen zeggen de “meest complexe wagen ooit door Audi gebouwd” is.
Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
“Een fundamentele visie op motorsport wordt verlaten,” verklaarde Chris Reinke (hoofd van het LMP1 project). “In plaats van de motorprestaties wordt voortaan de energie consumptie aan beperkingen onderworpen. Dit past bij de huidige tijdsgeest en geeft onze ingenieurs enorm veel vrijheid op technisch vlak. In 2014 zullen we dan ook verschillende concepten zien op de grid voor de 24 uren van Le Mans.” De meest fundamentele wijziging is dan ook het feit dat de brandstoftoevoer naar de motor wordt beperkt tot een bepaalde hoeveelheid per ronde, waardoor constructeurs verplicht zijn om een zo efficiënt mogelijke motor te ontwikkelen.
 
Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
Audi opteerde ervoor om de reeds beproefde V6 TDI verder te ontwikkelen, deze motor zal het volgend seizoen met 30% minder brandstof moeten stellen. Ook nieuw is het feit dat hybridesystemen in 2014 veel performanter worden. Zo wordt de nieuwe R18 niet langer met één maar met twee van dergelijke systemen uitgerust: Energy Recovery System Kinetic (ERS-K) en Energy Recovery System Heat (ERS-H). ERS-K betreft hetzelfde principe dat Audi tot dusver toepaste, waarbij er op de vooras energie wordt geoogst tijdens het remmen die dan tijdelijk wordt opgeslagen in een vliegwiel en vervolgens opnieuw terugvloeit naar de vooras (vandaar 'quattro'). 
 
Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
Nieuwe is echter ERS-H, waarbij een elektrische motor werd gekoppeld aan de turbo die de thermische energie van de uitlaatgassen omzet in elektriciteit die naar hetzelfde vliegwiel wordt geleid. Dit gebeurt bijvoorbeeld op het moment dat de reglementaire maximale turbodruk wordt bereikt. De opgeslagen energie kan bovendien ook nog eens terugvloeien naar de turbo om op piekmomenten een handje bij te steken. 
 
Audi R18 e-tron quattro
Audi R18 e-tron quattro
Ook de aerodynamica onderging de nodige wijzigingen. Zo is de maximale breedte van een LMP1 voortaan 1m90 (ipv 2m), ligt de wagen 22mm hoger en zijn de banden voortaan ook heel wat smaller. De reglementen laten het nu toe om met een echte voorvleugel te werken in plaats van een diffuser, wat een compensatie is voor de andere beperkingen die werden opgelegd, zoals het verbannen van een aangeblazen diffuser aan de achterkant.
 
Ook aan de veiligheid werd gedacht. Een veel gehoorde klacht op oude wagens was de slechte zichtbaarheid voor de piloten. De nieuwe cockpit is groter, steviger en laat het toe om de zitpositie te wijzigen. Voortaan is er ook aan de achterzijde een crashbox voorzien in het geval van een achterwaartse impact. Ook de wielen werden beter verankerd opdat deze niet hun eigen weg zouden gaan bij een zware crash.

Foto's: Audi



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op donderdag 12 december 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons