van der Horst

Australië: Daniel Ricciardo verliest eerste podium na uitsluiting

Daniel Ricciardo
Daniel Ricciardo
We meldden het reeds in het verslag na de wedstrijd, maar nu hebben de stewards van de meeting de beslissing tevens bekrachtigd: Daniel Ricciardo wordt uitgesloten na de GP van Australië wegens een niet conform onderdeel op zijn Red Bull Racing RB10. Ricciardo's bolide zou tijdens de Grote Prijs op regelmatige basis meer dan 100kg/u benzine verbruikt hebben en dat is in strijd met de (vernieuwde) technische regelgeving. Door de uitsluiting van Ricciardo, schuift de debuterende Kevin Magnussen op naar de tweede plaats, terwijl teamgenoot Jenson Button een volledig Mercedes-podium realiseert.
Door de uitsluiting verliest Ricciardo zijn podiumplaats, de eerste uit zijn carrière nota bene voor zijn thuispubliek dan nog wel. Of het Australische publiek de reden voor de uitsluiting zal begrijpen en aanvaarden valt nog af te wachten, maar een populaire beslissing zal dit allerminst zijn. De uitsluiting is tevens slecht nieuws voor motorleverancier Renault, want die ziet nu hoe de enige redelijk goed presterende bolide toch uit de top van het klassement wegvalt. De eerste bolide met Renault-krachtbron in de uitslag is nu deze van Jean-Éric Vergne, in slechts de achtste positie.

Red Bull Racing gaf na de beslissing van de stewards aan in beroep te zullen gaan. "Het ganse weekend zijn er reeds onregelmatigheden met de FIA-benzinetoevoermeter en dat bij verschillende teams. Zowel wijzelf als Renault zijn er van overtuigd dat de brandstoftoevoer die de motor voedt volledig in lijn is met de regelgeving."

Update

Red Bull Racing kende reeds eerder deze week problemen met de brandstoftoevoermeter, in die mate zelfs dat de sensor werd vervangen door een ander exemplaar op zaterdag. Die nieuwe sensor leverde echter eveneens niet de gewenste metingen, waardoor het team werd opgedragen (tijdens parc fermé na de kwalificaties) de sensor terug te vervangen door het originele exemplaar. Het team werd tevens gevraagd om een foutmarge op hun eigen sensors in te stellen, waardoor er geen probleem zou zijn voor de race. Red Bull Racing koos er niet alleen voor om de foutmarge na de calibratie niet toe te passen, maar besliste ook om tijdens de race geen actie te ondernemen wanneer de technisch verantwoordelijke van de FIA via telemetrie kon zien dat de doorstroming van benzine te groot was en vroeg actie te ondernemen.

Door het negeren van deze laatste vraag, zette Red Bull Racing zich feitelijk buiten de reglementen, waardoor de stewards weinig anders konden doen dan Ricciarde diskwalificeren. Blijft evenwel de vraag of het logisch is dat een rijder de dupe is van een beslissing waar hij overduidelijk geen vat op heeft/had.

Foto: Racing International Photography



  • St. Paul

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons