van der Horst

Auto ombouwen naar een lichte vracht: waarom en hoe?

Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy
Over het algemeen is het fiscaal interessanter om met een lichte vracht te rijden dan om met een klassieke personenauto te rijden. Dit is vooral het geval voor ondernemers die bijvoorbeeld een auto kopen met hun besloten vennootschap. Bovendien zal het verschil in de fiscale behandeling de komende jaren alleen maar groter worden. Dit verklaart dan ook de populariteit van de commerciële lichte vracht. Als je zelf een klassieke personenauto hebt, kun je mogelijk deze auto ombouwen naar een lichte vracht om zo op dezelfde fiscale voordelen te rekenen.

Fiscale voordelen van een lichte vracht

Het grootste voordeel van het rijden met een lichte vracht is de gunstige fiscale behandeling. Zo zijn de beroepskosten voor een lichte vrachtauto voor 100% aftrekbaar, terwijl dit bij personenauto’s niet per se het geval is. Dan wordt namelijk rekening gehouden met een speciale formule, waarbij onder meer de CO2-uitstoot van het voertuig bepalend is. Voor eenmanszaken kan de investeringsaftrek dan weer interessant zijn, terwijl ook bijkomende kosten in een keer mogen worden afgeschreven. Tot slot is ook de btw volledig aftrekbaar.

Fiscale definitie van een lichte vrachtauto

De fiscus hanteert een eigen definitie om te beoordelen of er al dan niet sprake is van een lichte vrachtauto. Zo mag de toegelaten massa niet meer dan 3.500 kilogram bedragen en gelden er ook eisen ten aanzien van het afsluiten van de passagiersruimte en de verhouding van de laadruimte ten opzichte van de wielbasis. Pick-ups met een enkele cabine en ten hoogste twee plaatsen, pick-ups met een dubbele cabine met ten hoogste zes plaatsen, bestelwagens met een enkele cabine en bestelwagens met een dubbele cabine kunnen als lichte vrachtauto worden ingeschreven. Houd er rekening mee dat er vaak nog extra eisen gelden.

Auto ombouwen naar een lichte vracht

De ombouw tot een lichte vracht vereist soms slechts enkele aanpassingen aan de auto, bijvoorbeeld het verwijderen van de zitplaatsen achterin het voertuig en het plaatsen van een scheidingswand in het voertuig. Daarbij dient rekening te worden gehouden met de fiscale definitie van een lichte vracht. Of aan de eisen is voldaan, wordt bij de autokeuring nagegaan. Je moet de auto dus laten keuren en het keuringsbewijs zal dan aantonen dat er sprake is van een definitieve en onomkeerbare ombouw. In de praktijk is de kans zo goed als onbestaande dat de fiscus nog moeilijk doet wanneer je een geldig keuringsbewijs hebt.

Nadelen van een auto ombouwen naar een lichte vracht

Dat veel ondernemers kiezen voor een lichte vracht, heeft vooral te maken met de laadruimte. Ondernemers hebben eerder ruimte nodig dan extra zitplaatsen. Voor consumenten is dit wellicht anders. Ze verliezen dan toch vrij veel flexibiliteit en comfort. Het is ook nog erg moeilijk om de auto als gezinsauto te gebruiken, de esthetiek van het voertuig wordt aangetast en de waarde van het voertuig kan zelfs afnemen. Het is belangrijk om al deze zaken in overweging te nemen voordat je beslist om een auto om te bouwen tot een lichte vracht.

Persbericht DB Online Marketing - Foto: Volkswagen AG



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Automotive op vrijdag 5 januari 2024.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons