van der Horst

Autoschade in de autosportsector: voer voor specialisten

Hyundai i20 Coupe WRC
Hyundai i20 Coupe WRC
In de autosport komt autoschade uiteraard wel vaker voor. Elke garagist mag dergelijke autoschade in principe herstellen. Het is zeker niet zo dat enkel gelicentieerde garagisten dat mogen doen. Men moet er echter rekening mee houden dat er heel wat strenge eisen gelden ten aanzien van deze auto's. Hierdoor klopt men in de praktijk niet zomaar aan bij de garagist om de hoek.
  • LTF

Controle van deelnemende auto's

De Vlaamse Autosportfederatie, de enige door de Vlaamse overheid erkende regionale coördinator en toezichthouder voor autosportwedstrijden, houdt in zijn reglementen rekening met de technische staat van de deelnemende auto's. Het houdt in dat technische commissarissen voorafgaand aan de race de auto's controleren. Afgekeurde wagens krijgen geen inschrijvingsrecht. Zo'n keuring geldt in principe voor een volledige reeks, maar na een crash of na een koprol is het verplicht om de auto opnieuw voor een controle aan te bieden. Er wordt met andere woorden veel belang gehecht aan de technische staat van de auto, dit uiteraard om zowel de bestuurder als andere bestuurders, toeschouwers en het circuit te beschermen.

Er zijn zelfs nazichtprocedures voorzien. Dat houdt in dat de auto's gedurende een klachtentermijn ter beschikking moeten worden gehouden. Zo kunnen de technische commissarissen nadien, na een klacht, opnieuw een controle uitvoeren. Daarbij heeft men niet alleen aandacht voor de cilinderinhoud, maar bijvoorbeeld ook voor de conformiteit van het chassis en het koetswerk. Inbreuken op de technische reglementen kunnen grote gevolgen hebben en prijzen kunnen worden afgenomen.

Strenge technische eisen bemoeilijken schadeherstel

Bij autoschade en herstellingen moet men met andere woorden rekening houden met de bepalingen van de reglementen, waarbij er heel wat technische eisen gelden. Als een ruit moet worden vervangen, gelden er bijvoorbeeld eisen ten aanzien van de dikte van het glaswerk. In de rallycross moeten deuren hun originele scharnieren en sloten behouden. En als bumpers worden verwijderd, moet dat samen met de steunen gebeuren. Het zijn slechts enkele bepalingen van het reglement waar men rekening mee dient te houden. Een standaardgaragist is hier uiteraard niet in thuis. Grote teams hebben daarom eigen experts in dienst die de reglementen door en door kennen en die de autoschade gepast kunnen herstellen.

Auto's visueel in topstaat krijgen

De voorschriften en reglementen hebben vooral betrekking op de technische eisen. De enkele visuele eisen die er zijn, bijvoorbeeld omtrent uitstekende delen, zijn er voornamelijk omwille van de veiligheid. Voor piloten en teams spelen esthetische zaken uiteraard wel een belangrijke rol, terwijl ook sponsoren aandringen op een visueel aantrekkelijke auto. De auto is het uithangbord en ze willen dan ook op-en-top op het circuit verschijnen.

Het optisch perfect repareren van auto's is specialistenwerk. Waar kleine schade vaak intern wordt verholpen, schakelt men voor optische herstellingen meestal gespecialiseerde bedrijven in. Het gaat dan bijvoorbeeld om Wondercar, het bedrijf dat zich als dé expert krassen auto verwijderen profileert. Zij werken op basis van kleurdetectie en maken exact dezelfde kleur na in hun laboratorium. Hierdoor kunnen ze krassen optisch perfect wegwerken, ook als de lakkleuren door het vele racen en het uv-licht al wat zijn vervaagd.

Persbericht DB Online Marketing - Foto : Maxime Agnelli



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op vrijdag 25 februari 2022.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons