Bart Mampaey blikt vooruit op het komende DTM-seizoen
DTM: Drie van de negen manches van het 2020 DTM-seizoen vinden plaats in België. Wat betekent dat voor jou?
Bart Mampaey: “Dat is natuurlijk een mooie bonus voor ons team. Vooreerst wil ik ITR en de DTM-organisatie feliciteren om het mogelijk te maken om alsnog te racen in dit moeilijke jaar. Naast de invoering van speciale voorzorgsmaatregelen op de circuits, moest er rekening gehouden worden met de compacte kalender, waarmee ik bedoel dat er circuits bezocht worden die niet te ver van de thuisbasis van de teams liggen. In dat opzicht is het voor een Belgisch team ideaal om drie wedstrijden in België te hebben. Bovendien is Spa een van de mooiste circuits ter wereld en Circuit Zolder bewees vorig jaar dat het beschikt over een perfecte baan voor de DTM. Het is fantastisch om beide circuits op de kalender te hebben.”DTM: Vooral de toevoeging van Spa-Francorchamps als seizoensopener heeft voor jou, je familie en je team een speciale betekenis?
B.M.: “Spa neemt een speciale plaats in wat betreft de geschiedenis van mijn familie en het team dat onder de naam Juma Racing door mijn ouders werd opgericht. Wij hebben zeer goede herinneringen aan de 24 Hours of Spa, waar het team tussen 1977 en 1984 zeer succesvol was, drie zeges en vijf tweede plaatsen behaalde en dat altijd met BMW. Daarna volgde RBM, met na een klassezege in 1997 in groep N bij ons debuut, de algemene zege in 1998. Tussen 2002 en 2010 maakte het Ardeense circuit deel uit van achtereenvolgens het ETCC en het FIA WTCC en we behaalden er mooie resultaten met Andy Priaulx als rijder. Spa betekent dus veel voor zowel het team als voor mijn familie.”DTM: Nu ga je racen op Spa met de BMW M4 DTM. Je had voorafgaand aan de wedstrijd een testdag op het circuit, wat heb je daaruit geleerd?
B.M.: “Vooreerst, het was negen jaar geleden dat we nog eens reden op de omloop, in 2011 deden we er een testsessie met de BMW Z4 GT3. Op die testdag lag de piste er eerst vochtig bij maar van zodra het mogelijk werd om slicks te monteren op de wagen, ging ik een kijkje nemen in Eau Rouge en maakte er enkele videofilmpjes waarop de wagen op volle snelheid door die bocht ging. Met de downforce en de power die de wagens nu hebben, levert dat op de piste een prachtig spektakel op. Ik genoot er echt van. Er waren nog drie of vier andere plaatsen waar ik de wagen kon observeren. We legden heel wat kilometers af en de test verliep succesvol, we kijken dus uit naar de wedstrijd. Het wordt geen gemakkelijke race, zeker nu DRS en Push-to-Pass waarschijnlijk een belangrijke rol zullen spelen, maar daarop hebben we ons tijdens die test goed voorbereid. Voor mij persoonlijk blijft het een emotioneel weerzien van een circuit waar ik zoveel herinneringen aan heb.”DTM: Wat wordt de grootste uitdaging voor de DTM op Spa?
B.M.: “Aangezien de wagen over zoveel power en downforce beschikt, hebben we tijdens de testsessie gemerkt dat de banden enorm snel sleten. Het wordt dus belangrijk om een goed evenwicht te vinden voor het raceweekend. Natuurlijk wordt het moeilijk om in elkaars kielzog te rijden met de DRS en Push-to-Pass, dus de wagen moet optimaal afgesteld zijn voor zowel de kwalificatie als de race. Maar de test leerde ons dat de bandenslijtage een zeer belangrijke rol zal spelen en daarop moeten we ons focussen.”DTM: Het andere Belgische circuit op de kalender is Zolder. Vorig jaar keerde de DTM er na lange tijd weer terug en het werd een onvergetelijk weekend voor jouw team...
B.M.: “Ja, Zolder was de tweede manche van het jaar. Op zaterdag vierden we de eerste zege van Philip Eng en een tweede plaats voor Joel Eriksson. Op zondag behaalden we de pole met Sheldon van der Linde en Philip behaalde een sterk resultaat in de race met een tweede plaats. Het was dus een goed weekend voor ons, maar we moeten afwachten wat dit jaar geeft. De wedstrijd valt veel later op het seizoen en het betreft een double-header event, de omstandigheden zullen dus verschillend zijn en het kampioenschap zal misschien al in een finale plooi gevallen zijn. Wij moeten het dus ter plekke bekijken en hopen dat we even succesvol zijn als vorig jaar.”DTM: Met drie manches in België niet ver van de thuisbasis in Mechelen, maakt dat het logistieke probleem gemakkelijker?
B.M.: "De kalender zet de teams voor een grote uitdaging en het komt goed uit dat we niet te ver moeten reizen zowel voor de mecaniciens, teamleden als truckchauffeurs, dat maakt het iets gemakkelijker. Ook het feit dat we tweemaal rijden op zowel de Lausitzring, de Nürburgring als Zolder zal helpen maar het blijft puzzelen om alles klaar te hebben in dit speciale seizoen. Ik vermoed dat het voor het team en zijn leden een van de zwaarste seizoenen zal worden met negen raceweekends in drie maanden.“DTM: Wat zijn de ambities van het team dit jaar?
B.M.: "Wij willen het kampioenschap winnen, niet minder dan dat. Wij zullen er alles aan doen opdat onze drie rijders kunnen meestrijden voor de titel wanneer we aankomen in Hockenheim voor de finale.”BMW Motorsport
Tweet