van der Horst

25H VW Fun Cup: Reacties na de Belcar-race

Start Belcar race Spa
Start Belcar race Spa
Met de Belcar-manche in het voorprogramma van de 25 Hours VW Fun Cup achter de rug, is de laatste horde genomen richting de 24 Hours of Zolder. Autosport.be sprokkelde na afloop van de enige Belcar-manche in de Ardennen, gewonnen door Bert Longin en Christoff Corten, zoals steeds enkele reacties op het podium dat over anderhalve maand de Formule 1 zal ontvangen.
Krafft Racing - Norma M20 FC
Krafft Racing - Norma M20 FC
Christoff Corten (Krafft Racing Norma M20 FC - 1e algemeen). "Eindelijk! Een zware race, maar een oververdiende zege die de teleurstelling van Zolder doet vergeten. Ideaal om op deze manier richting de 24 Hours of Zolder toe te leven. Bert heeft meer dan de helft van de race in de auto gezeten en de twee eerste stints afgewerkt. Ik heb dan het commando overgenomen en getracht de wagen in winnende positie over de meet te sturen. Dat was niet eenvoudig, want het paddle shift-systeem werkte niet meer en dus moesten we manueel ontkoppelen. Ik kon echter een constant tempo aanhouden en uiteindelijk kwam onze zege niet meer in gevaar."

JJ Motorsport - BMW E90 325i
JJ Motorsport - BMW E90 325i
Guido Werckx (JJ Motorsport BMW 325i E90 - 25e algemeen - 1e Belcar 6). "Nadat Tom vorige race in zijn eentje afwerkte, tekenden we vandaag terug beiden present. Het resultaat is evenwel hetzelfde: de zege! We hebben de race verstanding aangepakt door onze banden te sparen. Hierdoor hoefden we ze niet te wisselen en spaarden we tijd uit. Ik wil trouwens de progressie van Tom benadrukken. Vorig jaar in juni debuteerde hij hier in Spa en op een jaar tijd is hij heel wat sneller geworden. Nu is het aftellen naar de 24 Hours of Zolder waar we beiden zeker present tekenen op de BMW van JJ Motorsport!"

Baelus Motorsport - BMW M235i Racing Cup
Baelus Motorsport - BMW M235i Racing Cup
Bart Lievens (Baelus Motorsport BMW M235i Racing Cup - 23e algemeen - 3e Belcar 5): "We sluiten af als beste BMW in onze klasse en dat doet deugd. Temeer ik eigenlijk tot voor vandaag nog nooit een race gereden had op Spa-Francorchamps! Ik had een korte test afgewerkt, maar dat was het. De derde plaats vandaag was echter het hoogst haalbare, op pure snelheid hebben we geen verhaal tegen de Sakers. We hebben een probleemloze wedstrijd achter de rug die we bovendien hebben afgewerkt zonder de banden te wisselen."

Getspeed - Mercedes-AMG GT4
Getspeed - Mercedes-AMG GT4
Kenneth Heyer (Getspeed Mercedes AMG GT4 - 20e algemeen - 1e Belcar 4). "Een race om snel te vergeten. Beide wagens van het team kenden een probleem bij het tanken, hetzelfde probleem. Bij het tanken liep het fout met de ontluchting waardoor er ongewild een vacuüm werd gecreerd en er quasi geen benzine in de tank kwam. Ik denk dat we maar een kleine 30 liter konden tanken en uiteindelijk verloren we anderhalve ronde. Onze zusterwagen verliep het nog erger, deze werd gediskwalificeerd toen het team de wagen hielp terug de pits te bereiken. Het is een bizar probleem, eentje dat ik nog niet heb meegemaakt eigenlijk en ook bij de vrije trainingen kenden we dit niet. We vermoeden dat de oorzaak te vinden is in een verkeerd gemonteerd onderdeel. Uiteindelijk winnen we wel onze klasse, maar het was geen goede race."

Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Thems Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Nicolas Vandierendonck (Thems Racing by EMG Motorsport Porsche 911 GT3 Cup - 12e algemeen - 1e Belcar 2). "We scoren onze eerste zege dit jaar, maar daarmee is ook alles gezegd. Het stoort me erg dat er deze wedstrijd eigenlijk maar twee moderne 911's kwamen opdagen, want daardoor is de spanning volledig weg uit het kampioenschap. We rijden eigenlijk vooral tegen onszelf en veel voldoening vind ik ook niet in om op deze manier te winnen. Bij de 24 Hours of Zolder zouden er enkele extra Porsche's present tekenen, hopelijk hebben we daar wel een leuke strijd."

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Rob Verhoeven (Hamofa Motorsport BMW i8 GTR - 15e algemeen - 5e Belcar 3). "Een lastig weekend. We krijgen onze BMW i8 GTR steeds beter onder de knie, maar Spa was voor ons toch een stap in het onbekende. We raceten nog niet eerder hier en voor de start van de wedstrijd hadden we misschien 15 ronden afgewerkt. Met een chrono van 2:28 waren we dus best wel tevreden. We moesten ook nog aan de afstelling werken en dat is vanzelfsprekend niet iets wat je op een weekend volledig in orde krijgt. Ook de vele rode vlaggen bij de trainingen hielpen ons niet natuurlijk, maar de auto was betrouwbaar en dat is het belangrijkste. Tijdens de race kwam ik in aanrijding met een BMW toen ik hem wilde passeren. Ik werd bij de wedstrijdleiding geroepen, maar zij oordeelden dat mij duidelijk geen blaam tref. Ik blijf het wel jammer vinden, want de wedstrijd van die andere wagen (#70 Simtag Racing n.v.d.r.) zat erop na het incident en dat laat een wrange nasmaak achter."

Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Deldiche Racing by JTB - Norma M20 FC
Luc De Cock (Deldiche Racing by JTB Norma M20 FC - 2e algeem - 2e Belcar 1). "We are back! Het was geen eenvoudige race en als we tijdens onze pitstop geen problemen hadden gekend, hadden we hier misschien kunnen winnen. Nu, na de pech eerder dit jaar voelt dit podium reeds zeer goed aan. Het wordt nu belangrijk om goed te scoren bij de 24 Hours of Zolder. De voorbije jaren wonnen we veel races, maar de 24 Hours of Zolder niet. Hopelijk gaat het nu omgekeerd zijn, we moeten maar gewoon de 24 Hours of Zolder winnen (lacht)."

VR Racing by Qvick Motors - Ford Marc Car 2
VR Racing by Qvick Motors - Ford Marc Car 2
Tom Van Rompuy (VR Racing by Qvick Motors Ford Marc car 2 - 9e algemeen - 3e Belcar 3) "Opnieuw een podium, ik ben enorm tevreden! Na het onverhoopt goede resultaat in Zolder, bewijzen we hier wederom de sterkte van onze Ford Mustang. Lange tijd leek het of we als tweede in de Belcar 3-klasse zouden afsluiten, maar uiteindelijk moest John (Rasse n.v.d.r.) de Lamborghini (van Independent Motorsports n.v.d.r.) voor laten gaan. We verliezen op de rechte lijnen ten opzichte van de krachtigere Lamborghini's en dat maakte het moeilijk om onze positie te verdedigen. Nu, we staan weer op het podium bij de enige Belcar-race in Spa, ik ben een tevreden man!"

RBC Race Team - Saker RapX
RBC Race Team - Saker RapX
Dave Van De Velde (RBC Race Team Saker RapX - 19e algemeen - 1e Belcar 5). "Na Zolder, winnen we hier opnieuw! Het recept? Een andere ECU - niets anders... De nieuwe computer levert ons een 25-tal PK extra. Het werd wel nog even moeilijk, want onze berekeningen toonden aan dat we te weinig benzine zouden hebben. We hebben daardoor geen twee, maar drie stops moeten afwerken. Cedric Baeten is een zeer leuke toevoeging aan ons team en heeft nogmaals bewezen dat hij uit het goede hout is gesneden. De zege was, zelfs na Zolder, onverwacht, maar dat maakt het niet minder leuk. Bovendien is het een dubbel voor Saker, want de beide wagens eindigden 1-2 in de klasse."

Independent Motorsports - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Independent Motorsports - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Koen Wauters (Independent Motorsports Lamborghini Huracán Super Trofeo - 8e algemeen - 2e Belcar 3). "Eindelijk dat eerste podium! Na alle problemen eerder dit jaar doet dit zoveel deugd, voor Kris en voor mijzelf, maar ook voor het ganse team. Die jongens werkten zich uit de naad de voorbije maanden, maar de resultaten volgden niet. Na mijn laatste pitstop kwam ik als derde terug de piste op en daarmee waren we eigenlijk al tevreden. Het team vertelde me echter dat ik maar 20 seconden achter lag en de ronden nadien hoorde ik dat het verschil terugliep. Ik heb dan besloten het gat rustig dicht te rijden om de tweede plaats te veroveren. Ik kon echter niet te hard pushen, want onze remmen hadden hun beste tijd gekend. Het was zeer delicaat, dus ik moest het gat stelselmatig verkleinen en niet met enkele grote happen per ronde. Ik voelde me goed in de wagen en was enorm gemotiveerd om de VR Racing Mustang de tweede plaats te ontfutselen. Dat lukte in de voorlaatste ronde waardoor ons eerste Lamborghini-podium meteen ook een tweede plaats is!"

Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zondag 14 juli 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 25H VW Fun Cup.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons