van der Horst

25H VW Fun Cup: Bert Longin en Christoff Corten winnen na sterke race

Krafft Racing - Norma M20 FC
Krafft Racing - Norma M20 FC
Bert Longin en Christoff Corten hebben in hun Krafft Racing Norma M20 FC de Belcar-manche in het voorprogramma van de 25 Hours VW Fun Cup gewonnen. De Vlaams-Brabanders namen op die manier sportieve revanche voor de pech bij de vorige wedstrijd in Circuit Zolder. Ook Deldiche Racing maakte met beide wagens kans op de zege, maar een probleem bij een pitstop sloeg zowel de #110 als de #111 terug naar de twee laatste podiumtredes. Uiteindelijk klopten Joosen/De Cock/Verbergt teamgenoten Boonen/Dejonghe/Piessens die bij hun pitstop af te rekenen kregen met een brandje. Dylan Derdaele en Nicolas Saelens sloten na een furieuze start af als beste GT op de vijfde plaats algemeen.
Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
De Lamborghini's van Yannick Hoogaars en Dylan Derdaele stoven bij de start van de race richting de kop van het veld. Bij het aanremmen van Les Combes veroverde Hoogaars uiteindelijk de leiding ten koste van Norma-poleman Tom Boonen en niet veel later volgde Derdaele in zijn zog. Enkele ronden later achtte Derdaele de tijd rijp om een inhaalpoging te wagen en ging zijn streekgenoot voorbij richting de eerste plaats. Beide heren hielden er een strak tempo op na, maar het was pas toen de WCB Racing Lamborghini een lekke band opliep, dat Belgium Racing een beslissende kloof kon slaan.

WCB Racing Team by Leipert MS - Lamborghini Huracan Super Trofeo
WCB Racing Team by Leipert MS - Lamborghini Huracan Super Trofeo
Beslissend, voor een halfuurtje. Toen bleken de Hankook's onder de Lamborghini's hun beste tijd gehad te hebben en meldde plots Tom Boonen zich vooraan na een reeks bloedsnelle chrono's. De voormalige UCI-wereldkampioen was veruit de snelste rijder op de piste en wanneer na 50 minuten Hoogaars de pit indook met een lekke band rechtsachter, kreeg Dylan Derdaele wat meer ademruimte. Vooraan hield Boonen een kloofje op zijn concurrenten, met vooral een hoofdrol voor Bert Longin die in zijn Krafft Racing Norma als een bezetene te keer ging. De pitstops kondigden zich aan als een scherprechter en die verwachtingen werden volledig ingelost.

Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Tom Boonen parkeerde zijn wagen iets te ver van de box, waardoor de meccano's problemen hadden bij het tanken en wat benzine morsten. Daardoor vloog de wagen in brand toen Thomas Piessens, die het stuur had overgenomen, wilde vertrekken - met een tweetal minuten tijdsverlies tot gevolg. Ook bij de zusterwagen liep het mis, door een trage stop en finaal zou dat tijdsverlies Deldiche Racing een kans op de zege in de race kosten. Puntenleider Russell Racing by PK Carsport kwam sterk voor de dag, maar een rondje onder de normtijd kostte Jeffrey Van Hooydonk een extra passage door de pitlane.

VR Racing by Qvick Motors - Ford Marc Car 2
VR Racing by Qvick Motors - Ford Marc Car 2
Bij de GT's was Belgium Racing ongenaakbaar. Goed nieuws was er ook voor Independent Motorsports, dat dankzij Koen en Kris Wauters een tweede plaats uit de brand sleepte door in de absolute slotfase nog voorbij te gaan aan de VR Racing Ford Mustang. De meest recente winnaar van de 24H van Zolder pakte zo het eerste podium met de Lamborghini Huracan. Tom Van Rompuy, Erik Qvick, John Rasse mochten mee op het GT-podium en zien zo na hun goede prestatie bij de vorige race het potentieel van de imposante Mustang bevestigd.

Veidec Silver Eagle Racing by Getspeed - Mercedes AMG GT4
Veidec Silver Eagle Racing by Getspeed - Mercedes AMG GT4
In Belcar 4 hadden de beide Mercedessen slechts één opdracht: uitrijden. Helaas kregen beide bolides af te rekenen met gelijkaardige problemen bij het tanken. Uiteindelijk werd één bolide gediskwalificeerd, omdat deze langs de piste niet-toegelaten hulp gekregen had. Wim Spinoy en Kenneth Heyer wonnen dus, solo, Michael Cool en Bart Van Samang pakten aldus geen punten.

RBC Race Team - Saker RAPX
RBC Race Team - Saker RAPX
In Belcar 5 zagen we RBC Race Team vriend en vijand verrassen door na de zege bij de vorige race ook in Spa de grootste trofee te veroveren. De VGL Racing-merkgenoten werden tweede, terwijl Baelus Motorsport als eerste BMW M235i afsloot. Lange tijd leek Stevens Motorsport op weg naar een vierde opeenvolgende zege, maar problemen met de benzinepomp in het slotuur deden de puntenleiders in deze klasse terugvallen.

JJ Motorsport - BMW 325i
JJ Motorsport - BMW 325i
Ook JJ Motorsport deed wat het in Zolder deed de voorbije race: winnen. Ditmaal zagen we niet Tom Werckx solo rijden op de BMW 325, maar hij kreeg opnieuw het gezelschap van nonkel Guido. Directe concurrenten Convents Racing sloten af als tweede voor de VDW Motorsport BMW M3 E30, die in Spa zijn laatste race afwerkte in de handen van Pascal Deckers en Ron Van De Water.

--- Uitslag Belcar 25H VW Fun Cup 2019 (pdf) ---

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck, Racingpixels



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zaterdag 13 juli 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 25H VW Fun Cup.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons