van der Horst

New Race Festival: 53 wagens voor vier platformen en een pak favorieten

Belcar Historic Cup
Belcar Historic Cup
In een vorig artikel schreven we dat de Belcar Historic Cup een méér dan gevuld startveld heeft voor de eerste ontmoeting in het kader van het New Race Festival op Circuit Zolder. In dezelfde tekst staat ook meer uitleg inzake de verschillende platforms en de wijzigingen aan de reglementen. Vorig seizoen werd amper één weekend van twee races afgewerkt. Deze werd tweemaal algemeen gewonnen door het duo Dirk Van Rompuy/Erik Qvick in hun BMW M3 E30. Tijdens de winter zat de concurrentie echter niet stil en het is reikhalzend uitkijken hoe de waardeverhoudingen dit seizoen zullen zijn. Een nieuw seizoen dat hopelijk zijn volledige kalender van zes weekends of twaalf races kan afwerken.
Vier platformen en veel titelambities
Vier platformen hebben we dit seizoen met platformen 1 & 2 als oudste wagens van het veld. Deze zijn voorbehouden voor wagens met een homologatie van 01/01/1947 tot 31/12/1981. Platform 1 met een FIA Historic Technical Passport (htp) en platform 2 met een Nationaal Technisch Paspoort (NTP). Platform 3 is een samensmelting van de vroegere youngtimers klassen 3 & 4 en platform 4 herbergt de vroegere nineties of de huidige youngtimers tot 2500cc.   

Platform 3: GT of Toerisme? Concurrentie is moordend.
Start Belcar Historic Cup
Start Belcar Historic Cup
Sinds vorig seizoen zijn de vroegere Klassen 3 (GT) & 4 (Toerisme) van de toenmalige youngtimers samengevoegd in platform 3. Enerzijds omdat de FIA besliste om de leeftijdsgrens van de Historics op te trekken tot 1990 en anderzijds omdat er te weinig GT’s (lees Porsche) aan de aftrap stonden in voorgaande seizoenen. Met 22 wagens is platform 3 de hofleverancier van de Belcar Historic Cup.

Vorig seizoen kende amper twee races en dit tijdens het weekend van het American Festival Nascar. De beide races werden algemeen gewonnen door de BMW M3 E30 van VR Racing met zeges van Dirk Van Rompuy en Erik Qvick in moeilijke weersomstandigheden. Zij werden alzo de morele kampioenen van het memorabele seizoen 2020 en moeten nu optornen tegen een erg zware oppositie.

Real Porsches 964 Cup van Moortgat en Paque
Real Porsches 964 Cup van Moortgat en Paque
Meervoudig kampioen Luc Moortgat pakt opnieuw uit met de twee razendsnelle Porsches van LM Racing. De inmiddels legendarische groene 964 Cup voor Real-rijder Moortgat zelf en de witte 964 Cup voor zijn eeuwige kompaan Pierre-Yves Paque.
Luc Moortgat: “Gezien toerisme en GT nu in één platform zitten wordt de concurrentie groter. Normaal gezien moeten we goed zitten met de twee Porsches voor Pierre-Yves en ikzelf, maar als je de chrono’s ziet van enkele M3’s, dan wordt het uitkijken geblazen. Persoonlijk heb ik op training ervaren dat de witte 964 waarmee Pierre-Yves opnieuw zal rijden sneller is dan mijn wagen. Dus zet ik Paque als favoriet, maar ik zal mijn huid wel duur verkopen.”

Volvo 240 Turbo Groep A
Volvo 240 Turbo Groep A
Twee Volvo’s 240 Turbo uit de ateliers van Giuseppe ‘Pino’ Sperlinga en ingezet door GDM Motors van Guillaume Dumarey, exacte kopieën van de legendarische Groep A van RAS Sport uit het ETCC van 1986 met opnieuw een exemplaar voor Marc Duez, komen terug richting Belcar Historic om het potentieel van deze replica te tonen.    
Guillaume Dumarey: “Het is de bedoeling om zes identieke wagens te bouwen waarvan er nu reeds vier klaar zijn. Normaliter was de competitie van Peter Auto ons hoofddoel omdat daar onze doelgroep zit inzake verkoop. Door de huidige pandemie zijn er wedstrijden weggevallen en we komen nu met twee wagens naar de Belcar Historic Cup. Het is nog niet zeker of we een gans seizoen zullen rijden en met hoeveel wagens, maar we komen in ieder geval terug met ondermeer Marc Duez en we hebben ambitie om voor de zege te gaan. De tweede wagen gaat naar de verhuur, maar mogelijk zal mijn vader (Guido) de wagen besturen tijdens het New Race Festival. Onze pa is trouwens nog zeer fit en is nog actief in VLN met een Aston Martin Vantage AMR GT4.”

Evertjan Alders - BMW E30 M3
Evertjan Alders - BMW E30 M3
Een aantal BMW’s E30 M3 zijn ook van de partij met ondermeer Dirk Van Rompuy die de wagen opnieuw deelt met Erik Qvick. Ook Geert Dierckx, Guy Fastres en Evertjan Alders gooien een E30 M3 in de strijd. De wagen van Alders is de Bastos-replica van het exemplaar waarmee het trio Martin-Danner-Soper de 24H Spa wonnen in 1992. Het is een zeer snelle wagen die we jaren geleden reeds aan het werk zagen in de Belgian Historic met Dimitri Cuyvers.     

Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
Dirk Van Rompuy: “Vorig seizoen wonnen we de twee enige verreden races, maar we hebben ook tactisch een schitterende wedstrijd gereden. Als ik naar de chrono’s kijk die sommige van onze concurrenten op de tabellen zetten op donderdagse trainingsdagen, dan ben ik ervan overtuigd dat we zullen moeten trappen om mee te kunnen vooraan. Dit is het sterkste deelnemersveld ooit binnen ons platform.”

Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
Erik Bruynoghe - Peugeot 205 GTI
Nog andere piloten die we binnen platform 3 in de gaten moeten houden zijn ondermeer regenkoning Ben Thaens (BMW E30 325i), de pijlsnelle Peugeot 205 GTI van de ervaren Erik Bruynoghe, de Ford Mustang V8 van Christophe Van Riet, de BMW 635 van Schouten Johannes, de Golfjes van Tom Laureyns en Tony Kevers, de Mercedes 190 van Samuel Verheggen en een meute BMW’s E30 325i, enz.

Platform 1 met familie Van Elderen in titelrol
Marc Vandendijk - Lotus Elan
Marc Vandendijk - Lotus Elan
Platform 1 is momenteel licht onderbemand met amper vijf wagens, maar wel juweeltjes met een FIA homologatie (http). Hier zien we de twee Lotussen Elan van Marc Vandendyck en Roger Poulet die het zullen opnemen tegen de Porsche 911 van Luc Geebelen en de familie Van Elderen met een Ford Escort RS 1600 voor zoon Bas en een nagelnieuw opgebouwde Jaguar E-type voor vader Jan.

Platform 2 met verschillende nieuwkomers en tal van titelpretendenten
Wim Kuijl - Ford Capri 2600 RS
Wim Kuijl - Ford Capri 2600 RS
In platform 2 voor identieke wagens als platform 1, maar met een technische evolutie en een nationale homologatie (NTP) zien we achttien wagens aan de aftrap verschijnen en zijn er veel potentiële podiumkandidaten. Hier zitten enkele erg snelle wagens uit het verleden, maar zijn er ook enkele onbekende factoren. We zien opnieuw de machtige Ford Capri's RS 2600 van Dieter en Wim Kuijl die de handschoen opnemen tegen ondermeer de Fords Escort MK2 van John Rasse en Michel Kowalewski. Het geschreeuw van de supersnelle wankel uit de Mazda RX3 van Gust Van Haelst ontbreekt ook niet
John Rasse - Ford Escort MK2
John Rasse - Ford Escort MK2
en hij wordt meteen een van de favorieten. Vergeten we zeker niet de pk-zwangere Chevrolet Corvette van Luc Branckaerts en niet minder dan drie Fords GT40 voor Emiel De Weerdt, Guy De Baer en nieuwkomer René Weldig.


Ook Porsche is hier van de partij met exemplaren van het type 911 voor Nick Van Pelt en Xavier Martens. Ook BMW is prominent aanwezig in platform 2 met een 2002 voor Floris Fick, een 635 voor Anthony Vonk en de schitterende ex Slaus 335i, nu in handen van Michaël Rausch. Vonk en Rausch zijn de onbekende factoren die een rol van betekenis kunnen
Michaël Rausch - BMW 335i
Michaël Rausch - BMW 335i
spelen alsook de zeer ervaren Dominique Holvoet in de Toyota Celica. Verder zien we ook opnieuw de Opel Kadett GTE van Jos Laudus en de Triumph TR3A waarmee Wouter Mahieu een gans seizoen zal rijden. Vader Filip zal in de loop van het seizoen aantreden in een Triumph Dolomite Sprint. Last but not least en tot hiertoe onbekend in de Belcar Historic is de Lotus Europe van Stefan Kremers.

Platform 4 met BMW’s E36 van Kuijl en Van Doorslaer met Nissan van François als opponent
Tim Kuijl - BMW E36
Tim Kuijl - BMW E36
Guy François - Nissan Primera BTCC
Guy François - Nissan Primera BTCC
De wagens binnen platform 4 of de nineties van vroeger zijn nu de youngtimers en daar tellen we voorlopig zeven deelnemers. Het is voor de zege vooral uitkijken naar de BMW E36 van Tim Kuijl en de ex BTCC Nissan Primera van Guy François. Ook Marc Van Doorslaer komt met een BMW E36. Voor de ereplaatsen en podia in de klassen wordt het een onderonsje tussen Ruben Moortgat (Clio), Matthias Van Hool (Clio), David Potters (Peugeot 206) en het duo  Hötte Christoph / Bürvenich Thorsten in de Peugeot 106.

[relatedarticles= 24917]

Foto's: BRAVO Racing, Niels Vaeck, Ronald Janssens, Tino Jacobs



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 5 mei 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Qvick Motors

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons