Belcar Historic Cup: Belangrijk weekend tijdens Nascar Finals
In totaal zijn er zes weekends van telkens twee races. Twaalf dus in totaal waarvan de negen beste resultaten worden weerhouden voor de eindafrekening van het kampioenschap.
In Platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens pre 1982 staat Bas Van Elderen afgetekend aan de leiding, maar ook Luc Geebelen is met zijn Porsche 911 nog zeker niet uitgeteld. De regerende kampioen heeft een oerregelmatige score en staat er beter voor inzake schrapresultaten. Derde is de waanzinnig snelle Ford Capri van Wim Kuijl, maar deze kan de titel niet meer pakken. Wim debuteerde met een andere Ford Capri immers in platform 2 alvorens over te schakelen naar het FIA exemplaar. En met vijf nullen achter zijn naam kan hij onmogelijk nog een gooi doen naar de titel. De kans dat hij komend weekend opnieuw voor platform 2 kiest is niet onbestaande.
Platform 2 is voor identieke wagens als platform 1, maar met een technische evolutie en dus een nationaal technisch paspoort. Hierin is de Mazda RX3 van Gust Van Haelst primus met reeds vijf zeges. Dieter Kuijl komt gevaarlijk in de buurt met zijn Ford Capri, maar de man achter St-Paul Racing heeft reeds een brilscore achter zijn naam en moet nog twee minder goede resultaten weten te verbeteren van het eerste raceweekend van het seizoen. Het wordt moeilijk, maar niet onmogelijk voor de kaasfabrikant en sponsor van het kampioenschap. Andere piloten binnen platform 2 om de laatste twee weekends in de gaten te houden zijn Michel Kowalewski (Ford), Jos Laudus (Opel), Xavier Martens (Porsche 911), Dominique Holvoet (Toyota), John Rasse (Ford), Damseaux (MINI Cooper), Luc Branckaerts (Corvette), De Weerdt (Ford GT40), ….
Platform 3 is de snelste van het ganse pak en herbergt GT’s en Toerismes van 1982 tot 1990. Zij zijn de vroegere Youngtimers, maar door een verandering in de reglementen van de FIA, zijn deze ook gecatalogeerd onder Historics. Maar in de Belcar Historic Cup hebben ze het bouwjaar gerespecteerd zoals het voorheen was. Dit zijn de mannen die voor de algemene zege rijden, maar dit brengt uiteraard geen extra punten in het laadje. In het eerste gedeelte van het seizoen was het duo Qvick/Van Rompuy de te kloppen formatie, maar problemen met de motor en een riem deed hen belangrijke punten verliezen. Ze strijden nog steeds dapper mee voor de titel, maar ze scoorden reeds drie 0-resultaten waardoor hun schrapresultaten zijn opgesoupeerd en ze zich geen uitschuivers meer kunnen permitteren. Het is zeer spannend aan de kop van het gebeuren met Evertjan Alders die met zijn Bastos BMW M3 aan de leiding staat voor Luc Moortgat in diens Porsche 964 Cup. Als we nu reeds rekening houden met de drie schrapresultaten komt Moortgat aan de leiding met zes punten voorsprong terwijl Alders op de tweede plaats staat met twee punten achterstand en ook Qvick/Van Rompuy nog eens twee punten moeten toegeven. Alders is wel in het voordeel met een voorlopige 34 als kleinste derde schrapresultaat tegenover 28 voor Moortgat en 0 voor Qvick/Van Rompuy. Ook de Porsches van Pierre-Yves Paque (964 Cup LM Racing) en het exemplaar van Eric Nulens zijn opnieuw ingeschreven. Nulens deelt de wagen met Erik Bruynoghe die ooit een van de snelste Porschisten vanhet land was. Er wordt dus vuurwerk verwacht voor de zeges van beide wedstrijden.
Platform 4 of de nineties zijn wagens met een bouwjaar tussen 1991 en 2000 en met een cilinderinhoud tot 2500cc. Hier is Tim Kuijl dominant met zijn BMW E36 en blijft de concurrentie ver voor. Van Hool (Renault XClio) en het duo Hötte/Bürvenich (Peugeot 106) staan ex aequo op de tweede plaats. De bloedmooie en historische Nissan Primera BTCC van Guy François reed enkele knappe races, maar het blijft een moeilijke wagen om mennen en af te stellen. Hij staat pas op een zesde plaats na Potters en Ruben Moortgat.
Foto's: BRAVO Racing/Brecht Decancq - Ronald Janssens
Tweet