van der Horst

Belcar Historic Cup: Dubbel voor Luc Moortgat in Francorchamps

Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
In het kader van Francospeed werd afgelopen weekend de zevende en achtste manche van de Belcar Historic Cup verreden. Hierdoor is dit kampioenschap over halfweg en kunnen we reeds voorzichtig beginnen rekening houden met de drie verplichte schrapresultaten. Er resten immers maar vier races meer en van de twaalf wedstrijden worden de negen beste resultaten weerhouden in de eindafrekening. De huidige tussenstanden kunnen dus een vertekend beeld geven. Maar liefst 59 wagens sierden de inschrijvingslijst waarvan 15 gastwagens, die een eigen klassement reden in een ander kampioenschap dan de Belcar Historic Cup. Dus 44 rasechte wagens uit de Belcar Historic Cup met een mengeling van Historics (platformen 1 & 2), Youngtimers (platform 3) en nineties (platform 4) waarbij alle titelpretendenten paraat tekenden.
Erik Qvick snelt naar de pole
Erik Qvick BMW E30 M3
Erik Qvick BMW E30 M3
Tijdens de kwalificatie was het Erik Qvick die de VR Racing-BMW M3 op de pole parkeerde. Na de brilscore door een defecte krachtbron in Zolder moest de West-Vlaming vol scoren om zijn leiding in de tussenstand van Platform 3 (youngtimer) te verdedigen. Hij pakte de eerste startplaats voor de Porsche 964 Cup van Luc Moortgat, de BMW M3 van Evertjan Alders, terwijl Wim Kuijl de razendsnelle Ford Capri 2600 RS tussen de meer moderne wagens parkeerde en met een vierde chrono algemeen de pole pakte in platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Verder binnen de top 10 de BMW M3 van Fred Crab, de BMW E36 van Tim Kuijl (pole in platform 4 of de nineties) en een knappe Ben Thaens die
Fred Bouvy - GPR-Volvo 240 Groep A turbo
Fred Bouvy - GPR-Volvo 240 Groep A turbo
ondanks een vervanging van de schakelbak de BMW 325i op een zevende startplaats parkeerde net voor de Nissan 200 NX van Patrick Verbeelen, de BMW 635 van Johannes Schouten en de Chevrolet Corvette van Luc Branckaert, die de pole neerzette in platform 2. De Volvo 240 turbo van GPR werd ditmaal bemand door Fred Bouvy die een twaalfde chrono uit de brand sleepte na de BMW van Jury Vannieuwenborgh en net voor de VW Golf van Tom Laureyns. Pech tijdens de kwalificatie was er ondermeer voor de Mercedes 190 evo2 van Samuel Verheggen, de Triumph TR3 van vader en zoon Mahieu en de BMW’s van Guy Fastres en Raf Bruneel.

Race 1: Zege voor Luc Moortgat. Drama voor leider Qvick.
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Voor de start hing er een dikke mist over de omloop van Francorchamps, maar door de strakke timing moest de start wel worden gegeven. Hierdoor moest de piloten 15 minuten achter de safety car rijden en toen de koersdirectie het veilig vond werd er gestart voor een race over 15 minuten. Erik Qvick zette de VR Racing-BMW M3 op kop, maar zou de race niet uitrijden. Hij verloor een riem op de motor en moest naar de kant. Met drie 0-resultaten op rij zag het er niet goed uit voor het team dat op hetzelfde moment ook actief was tijdens de 24H Zolder. Luc Moortgat die reeds een poos op de bumper zat van de BMW nam dankbaar over en stoomde naar de zege algemeen en in platform 3 voor
Evertjan Alders - BMW E30 M3
Evertjan Alders - BMW E30 M3
Evertjan Alders die in het begin een beetje zijn schrik moest overwinnen na zijn zware sortie op de Raidillon enkele races geleden. Fred Krab werd derde in zijn BMW M3 voor Tim Kuijl die met zijn BMW E36 won in platform 4 of de nineties. Tijdens het begin van de race was de Ford Capri van Wim Kuijl oppermachtig in platform 2 en reed zelfs mee vooraan algemeen. Maar de onfortuinlijke St.Paul-rijder moest naar het einde toe zijn razendsnelle Capri aan de kant zetten. Ook Fred Bouvy, John Rasse, Fastres, Verheggen en nog enkele anderen moesten zijn voorbeeld volgen. Uiteindelijk was de winst in platform 1 voor de Escort MK1 van Bas Van Elderen voor de Porsche van Luc Geeberen, terwijl
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
Gust Van Haelst - Mazda RX3 wankel
Gust Van Haelst zijn Mazda naar het hoogste ereschavot mocht sturen na een knap duel met de Corvette van Branckaert, de Ford Capri van Dieter Kuijl en de Opel Kadett van Jos Laudus. Platform 4 of de nineties was met een vierde plaats algemeen en met de vingers in de neus voor de BMW E36 van Tim Kuijl voor de Peugeot 106 van Thorstren Burvenich en de Renault Clio van Matthias Van Hool.      

Race 2: Twee op rij voor Luc Moortgat
Tim Kuijl - BMW E36 2.5
Tim Kuijl - BMW E36 2.5
Tijdens de tweede manche nam Evertjan Alders een kopstart, maar deze positie werd vrij snel ingenomen door de Porsche van Luc Moortgat die op zoek was naar zijn tweede zege van de dag en een goed klassement. Tim Kuijl, Schouten en Ben Thaens zaten ook mee goed vooraan. In de buik van het peloton zagen we een fel jagende Erik Qvick, gestart vanop de 36ste startplaats opstomen naar de voorste gelederen. Als een mes door boter sneed hij door het peloton en pakte in de voorlaatste ronde de tweede plek over van merkgenoot Evertjan Alders. Net op dat moment joeg Tom Laureyns zijn motor naar de eeuwige jachtvelden en werd de wedstrijd met een rode vlag beëindigd door
Wim Kuijl - Ford Capri 3400 Cosworth
Wim Kuijl - Ford Capri 3400 Cosworth
olie op de baan. Koers afgelopen en dan wordt de rangschikking genomen van een ronde eerder dan het uithangen van de rode vlag. Daardoor werd Qvick teruggezet naar de derde plaats ten voordele van Alders die opnieuw knap tweede werd achter de Porsche van Luc Moortgat die een maximale score lukte.      



Luc Branckaert - Chevrolet Corvette
Luc Branckaert - Chevrolet Corvette
Gastrijder Eric Schoud werd vierde, maar pakt geen punten voor een van de platformen binnen de Belcar Historic Cup. Opnieuw een knappe vierde plaats algemeen dus voor Tim Kuij,l die zodoende tweemaal vol scoort in platform 4 of de nineties. Met een derde plaats in platform 3 pakt Ben Thaens opnieuw een pak punten met zijn minder snelle maar oerregelmatige BMW 325i. Hij bleef de BMW 635 van Johannes Schouten voor. Ditmaal bleven Wim Kuijl en zijn oerendsnelle Ford Capri wel gespaard van pech en hij won platform 1 met een knappe 7de plaats algemeen. Hij bleef
Ben Thaens - BMW 325i
Ben Thaens - BMW 325i
hierbij de Mazda RX3 van Gust Van Haelst (winnaar platform 2) en de Corvette van Branckaert voor. Dieter Kuijl pakte met zijn Capri de tweede podia op rij, terwijl zijn Wim met zijn FIA Ford Capri de zege pakte in platform 1 voor de Escort van Bas Van Elderen en de Porsche van Luc Geebelen.


Tussenstanden worden spannend door de drie verplichte schrapresultaten
Dieter Kuijl: Ford Capri 2600RS
Dieter Kuijl: Ford Capri 2600RS
Bas Van Elderen leidt in platform 1 comfortabel voor Luc Geebelen en Wim Kuijl, die veranderde van wagen en zodoende van platform 2 overstapte naar platform 1 voor FIA gehomologeerde wagens.
In Platform 2 voor wagens met een nationaal technisch paspoort (NTP) is Gust Van Haelst met zijn Mazda RX2 wankel de voorlopig leider voor Dieter Kuijl, maar de Capri-rijder staat er iets beter voor inzake de drie verplichte schrapresultaten waardoor de achterstand virtueel iets kleiner is dan het lijkt.

Ford GT40 van De Weerdt
Ford GT40 van De Weerdt
In platform 3 is het duo Qvick/Van Rompuy zijn leidersplaats kwijt aan Evertjan Alders terwijl Luc Moortgat naar de tweede plaats opschuift en Schouten voorlopig derde is. De verschillen lijken groot, maar als we er de schrapresultaten reeds bijhalen is het een ander verhaal. Qvick/Van Rompuy komen zodoende opnieuw heel dicht bij de leiders, maar anderzijds hebben ze reeds drie nullen achter hun naam staan. Nog één slecht resultaat tijdens de vier laatste races en hun kampioenschap is om zeep. Op papier staat Moortgat er het beste voor, maar ook Alders maakt veel kans op een eerste titel.

Mahieu - Triumph TR3
Mahieu - Triumph TR3
In platform 4 was er opnieuw pech voor de knappe Nissan Primera BTCC van Guy François die na een mooie reeks van vier races opnieuw tweemaal de finish niet zag. De Gentenaar heeft nu een dubbele brilscore en dat zet hem compleet buitenspel in het kampioenschap. Hier is Tim Kuijl heer en meester met zes zeges op acht wedstrijden. Alleen brute pech kan de Belgische Nederlander nog van de titel halen bij de nineties.  

Foto's: Bravo Racing / Brecht Decancq



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Historic Cup op woensdag 29 september 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons