New Race Festival: Redant: "Opeens gooide een proto voor mijn neus alles dicht"
Chris Mattheus bevestigt het verhaal van zijn teamgenoot. "Hij (de Wolf #45 nvdr.) reed achter Peter Beckers en achter Bert (Redant nvdr.). Hij is eerst Peter Beckers voorbij gegaan en in de knik na de 90° bocht Bert. Vervolgens is hij gewoon van het gas gegaan of heeft hij misschien nog geremd ook. Het gevolg is dat Bert er los overgevlogen is, vier wielen van de grond. Peter vreesde dat hij (Bert Redant nvdr.) ondersteboven de vangrails in ging vliegen. Mogelijk was hij (Bellarosa nvdr.) wat gefrustreerd omdat hij nog een snelle tijd wilde neerzetten, maar iedereen wilde nog een chrono laten noteren; hij had overigens al de pole positie. Naar de eigenlijke schade en de gevolgen hebben we nog het gissen, dat onderzoekt het team momenteel nog. "
Nico Verdonck merkte eerder ook reeds dat een Wolf-rijder vrij geagiteerd in de wagen zat. "Ik heb 100% zeker iemand gezien met een rood met witte helm wie danig aan het gesticuleren was. In de auto, tijdens het rijden, de armen in de lucht, aansturend op het feit dat hij niet voorbij gestoken wilde worden. Ik zag het bij de MExT Racing Porsche toen die de Wolf wilde passeren en ik wilde de wagen eveneens voorbijgaan. Ik heb evenwel bewust een gaatje laten vallen, want ik was echt niet gerust in een goede afloop. Die kerel is zo gefrustreerd volgens mij dat hij Bert gewoon de muur in heeft gereden. Die proto's zijn sneller dan wij, dat weten we. Wij moeten ons gedragen en niet onnozel doen, maar als zij op deze manier rijden, dan is dat zeer triestig. Hij wilde een vrije ronde, ik versta dat, maar in dat geval laat je je uitzakken tot je een voldoende groot gat vindt."
Bij het Italiaanse Avelon Formula, het fabrieksteam van Wolf, vonden we in eerste instantie niemand bereid die ons te woord wilde staan. Het team was druk bezig te sleutelen aan de wagen #45, terwijl de zusterbolide #46 onder een zeil in de paddock stond. Laatstegenoemde wagen zal morgen zeker niet meer in actie komen. Uiteindelijk wilde Ivan Bellarosa toch zijn kijk op de feiten geven, al bleef de Italiaan wel zeer bondig. "Die rijder in de BMW zag mij niet en hij reed op mij in. Er is veel schade en het is onzeker of we morgen zullen starten."
Autosport.be heeft de beelden gemaakt vanuit de wagen van Bert Redant gezien en daarop lijkt het of de bolide van Bellarosa plots zeer hard vertraagt op een plaats waar je dat normaal niet verwacht, net na het uitkomen van de Rea. In de remzone naar laatsgenoemde bocht ging de Wolf voorbij aan de BMW M235i en er was dus geen enkele duidelijke aanleiding waarom de Wolf plots zou vertragen, laat staan waarom Bert Redant plots hevig zou moeten remmen. Verscheidene BMW M235i-piloten hebben bovendien aan Autosport.be bevestigd dat het huidige remsysteem op de Duitse bolides niet optimaal is voor de zware omloop te Zolder met een gewicht van om en bij de anderhalve ton.
Update 18:30
Bert Redant bevestigde zonet aan Autosport.be dat de kans dat de bolide morgen aan de start staat bijzonder klein is. "We onderzoeken nog welke stukken we moeten vervangen, maar we hebben simpelweg geen vervangstukken. Ten minste het bodywerk, de intercooler en de radiator moeten vervangen worden, maar waarschijnlijk is er nog een pak meer kapot."Update 22:00
Oordeel zelf over het incident met de videobeelden.Update zondag 10 mei - 13:20
De sportcommissarissen hebben opnieuw samengezeten nadat ze de telemetrie van beide wagens onderzochten. Ivan Bellarosa werd vrijgepleit en het ongeval werd geklasseerd als een racefeit.Foto's: Martijn Wouters, Marnik Mouchaers & Niels Vaeck
Tweet