van der Horst

New Race Festival: Redant: "Opeens gooide een proto voor mijn neus alles dicht"

Bert Redant - Chris Mattheus - BMW M235i Racing
Bert Redant - Chris Mattheus - BMW M235i Racing
De Avelon Formula Wolf GB08 #45 was het gespreksonderwerp op zaterdag te Circuit Zolder en niet enkel omdat de prototype in elke sessie de primus bleek. De Wolf met dit weekend enkel Ivan Bellarosa achter het stuur was in de eindfase van de kwalificaties namelijk een van de actoren in een bizar incident waar ook de BMW M235i van Redant/Mattheus in betrokken was. In een gesprek met Autosport.be vertellen de drie heren hun visie op de aanrijding, maar zeker is dat dit scenario nog een staartje krijgt...
Bert Redant/Chris Mattheus - BMW M235i
Bert Redant/Chris Mattheus - BMW M235i
Bert Redant doet zijn relaas, "Er was een proto die opeens voor mijn neus alles dichtgooide in de Jochen Rindt bocht. Ik heb alle bewijzen van het incident, want er zitten drie camera's in de auto; één van de organisatie en twee van mijzelf. Wat er precies gebeurd is, tja. Ik denk dat ik hem wat tijd gekost heb in de Villeneuve Chicane omdat dat hij mij niet kon passeren daar. Ik weet niet precies wie het was, maar ik zag een helm met witte en rode kleuren."

Bert Redant/Chris Mattheus - BMW M235i
Bert Redant/Chris Mattheus - BMW M235i
Chris Mattheus bevestigt het verhaal van zijn teamgenoot. "Hij (de Wolf #45 nvdr.) reed achter Peter Beckers en achter Bert (Redant nvdr.). Hij is eerst Peter Beckers voorbij gegaan en in de knik na de 90° bocht Bert. Vervolgens is hij gewoon van het gas gegaan of heeft hij misschien nog geremd ook. Het gevolg is dat Bert er los overgevlogen is, vier wielen van de grond. Peter vreesde dat hij (Bert Redant nvdr.) ondersteboven de vangrails in ging vliegen. Mogelijk was hij (Bellarosa  nvdr.) wat gefrustreerd omdat hij nog een snelle tijd wilde neerzetten, maar iedereen wilde nog een chrono laten noteren; hij had overigens al de pole positie. Naar de eigenlijke schade en de gevolgen hebben we nog het gissen, dat onderzoekt het team momenteel nog. "

Ivan Bellarosa - Wolf GB08
Ivan Bellarosa - Wolf GB08
Nico Verdonck merkte eerder ook reeds dat een Wolf-rijder vrij geagiteerd in de wagen zat. "Ik heb 100% zeker iemand gezien met een rood met witte helm wie danig aan het gesticuleren was. In de auto, tijdens het rijden, de armen in de lucht, aansturend op het feit dat hij niet voorbij gestoken wilde worden. Ik zag het bij de MExT Racing Porsche toen die de Wolf wilde passeren en ik wilde de wagen eveneens voorbijgaan. Ik heb evenwel bewust een gaatje laten vallen, want ik was echt niet gerust in een goede afloop. Die kerel is zo gefrustreerd volgens mij dat hij Bert gewoon de muur in heeft gereden. Die proto's zijn sneller dan wij, dat weten we. Wij moeten ons gedragen en niet onnozel doen, maar als zij op deze manier rijden, dan is dat zeer triestig. Hij wilde een vrije ronde, ik versta dat, maar in dat geval laat je je uitzakken tot je een voldoende groot gat vindt."

Vader Giovanni Bellarosa met zonen Maurizio en Ivan
Vader Giovanni Bellarosa met zonen Maurizio en Ivan
Bij het Italiaanse Avelon Formula, het fabrieksteam van Wolf, vonden we in eerste instantie niemand bereid die ons te woord wilde staan. Het team was druk bezig te sleutelen aan de wagen #45, terwijl de zusterbolide #46 onder een zeil in de paddock stond. Laatstegenoemde wagen zal morgen zeker niet meer in actie komen. Uiteindelijk wilde Ivan Bellarosa toch zijn kijk op de feiten geven, al bleef de Italiaan wel zeer bondig. "Die rijder in de BMW zag mij niet en hij reed op mij in. Er is veel schade en het is onzeker of we morgen zullen starten."

Avelon Formula - Wolf GB08
Avelon Formula - Wolf GB08
Autosport.be heeft de beelden gemaakt vanuit de wagen van Bert Redant gezien en daarop lijkt het of de bolide van Bellarosa plots zeer hard vertraagt op een plaats waar je dat normaal niet verwacht, net na het uitkomen van de Rea. In de remzone naar laatsgenoemde bocht ging de Wolf voorbij aan de BMW M235i en er was dus geen enkele duidelijke aanleiding waarom de Wolf plots zou vertragen, laat staan waarom Bert Redant plots hevig zou moeten remmen. Verscheidene BMW M235i-piloten hebben bovendien aan Autosport.be bevestigd dat het huidige remsysteem op de Duitse bolides niet optimaal is voor de zware omloop te Zolder met een gewicht van om en bij de anderhalve ton.

Update 18:30

Bert Redant - BMW M235i
Bert Redant - BMW M235i
Bert Redant bevestigde zonet aan Autosport.be dat de kans dat de bolide morgen aan de start staat bijzonder klein is. "We onderzoeken nog welke stukken we moeten vervangen, maar we hebben simpelweg geen vervangstukken. Ten minste het bodywerk, de intercooler en de radiator moeten vervangen worden, maar waarschijnlijk is er nog een pak meer kapot."

Update 22:00

Oordeel zelf over het incident met de videobeelden.

Update zondag 10 mei - 13:20

De sportcommissarissen hebben opnieuw samengezeten nadat ze de telemetrie van beide wagens onderzochten. Ivan Bellarosa werd vrijgepleit en het ongeval werd geklasseerd als een racefeit.

Foto's: Martijn Wouters, Marnik Mouchaers & Niels Vaeck



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zaterdag 9 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons