van der Horst

NRF: Nieuwssprokkels op zaterdag

Deldiche racing - Norma M20 FC
Deldiche racing - Norma M20 FC
Met het New Race Festival wordt het startschot gegeven voor het Belcar Endurance Championship 2018. Zoals u van Autosport.be gewoon bent, leggen we ook bij de seizoensopener ons oor te luister in paddock en pitlane bij de verschillende aanwezige teams en rijders. Na een eerste bericht gisteren, vrijdag, treft u hieronder als vanouds een bloemlezing aan van de meest markante feiten.
  • Powerkit.shop
Independent Motorsports - Porsche 991
Independent Motorsports - Porsche 991
Het MExT Racing Team ondergaat in 2018 een naamswijziging en staat ingeschreven onder de vlag van Independent Motorsports. Op de naam na, verandert er echter niets, want de meccano's zijn nog steeds dezelfde. Ook de drijfveer achter de wijziging is weinig complex, zo vertelt Lieven Goegebuer aan Autosport.be. "Gezien ik onlangs mijn bedrijf MExT verkocht en de nieuwe eigenaars niet staan te springen om ons verder te ondersteunen in de autosport, moest de naam van MExT Racing Team er uiteraard aan geloven. Spijtig, want na meer dan een decennium, twee titels in Belcar 1 en twee vicetitels algemeen op rij was de naam MExT Racing Team een vaste waarde geworden en een toonbeeld van betrouwbaarheid. Het team nu opnieuw naar de nieuwe sponsors vernoemen, zou niet verstandig zijn, want dan is de kans groot dat we vroeg of laat opnieuw van naam moeten veranderen. Ik heb de naam zelf bedacht en meer moet je er niet achter zoeken."

Belgium Driver Academy - Wolf GB08
Belgium Driver Academy - Wolf GB08
Belgium Driver Academy staat voor de seizoensopener aan de start met een Wolf GB08 en niet een Wolf GB08 Tornado. "De Belcar-organisatie was redelijk laat met het bevestigen van de reglementen voor volgend jaar. Qua investering moet de aankoop van een nieuwe wagen te verantwoorden zijn en op één jaar tijd kan je geen bolide afschrijven. De bevestiging van de nieuwe reglementen voor de volgende drie jaar kwam dus te laat, waardoor we geen nieuwe wagen bestelden en blijven vertrouwen op de ondertussen gekende Wolf GB08. We voorzien wel een nieuwe krachtbron, die ons wat extra pk's moet geven in de strijd tenopzichte van Norma-concurrentie. Helaas werd die krachtbron pas vorige week geleverd, waardoor we deze nog niet ingebouwd hebben en zullen starten in dezelfde configuratie als eind vorig jaar. Het is frustrerend om andere wagens van je te zien wegrijden op de rechte lijn, maar we gaan de race met het mes tussen de tanden aanvatten en kijken hoe ver we geraken."

Comparex Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Comparex Racing by EMG Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup
Steve Vanbellingen en Wiebe Wijtzes snijden het Belcar Endurance Championship 2018 aan met een Porsche. Het Belgisch-Nederlandse duo ruilde tijdens de winterperiode de potente excentrieke BMW M3 GTR in voor een meer doordeweekse Porsche 911 GT3 Cup, type 991 mk1 - geschoeid op Pirelli's. "We reden afgelopen jaar wat in een leemte in feite. De BMW was net iets te traag voor mee te kunnen dingen met de Porsches, maar was dan ook weer te snel voor de rest van de deelnemers. Dat is ergens jammer en we hadden gehoopt om na een motorupgrade in de aanloop naar het New Race Festival 2017 een stap vooruit te kunnen zetten op vlak van pk's en koppel. Helaas ging die hoop letterlijk in rook op toen onze nieuwe krachtbron reeds na vier ronden de geest gaf... Dit jaar opteren we dus vol voor betrouwbaarheid en willen we terug aanknopen met de mooie resultaten."

GHK Racing - Porsche 991 GT3 Cup
GHK Racing - Porsche 991 GT3 Cup
Een ander team dat dit jaar vertrouwt op de combinatie Porsche 911 en Pirelli, is GHK Racing. De troepen die ondersteund worden door Speedlover en GCS Racing ruilden de Michelin-banden op hun Porsche in voor exemplaren van hun Italiaanse concurrent. De overstap verliep goed, maar het bleek toch wat wennen. "De set-up moet wat aangepast worden, dus het is wat zoeken", vertelt teamchef Dimitri Gorissen aan Autosport.be. "De piloten voelden zich echter goed in de wagen en dat is het belangrijkste. Ik denk dat we eenmaal alles in zijn plooi valt moeten kunnen meedingen met de directe concurrenten, dus ik heb er een goed oog in."

Kata Bozó & Nicolas Hermans
Kata Bozó & Nicolas Hermans
Op de deelnemerslijst die Circuit Zolder vorige week vrijgaf vinden we de imposante Yokohama Power Racing Ford Mustang V8 terug, maar die bolide verschijnt helaas niet aan de start niet van de Belcar-seizoensopener 2018. Chris Van Woensel neemt deel aan een rally en kan daardoor niet present tekenen voor de Belcar-wedstrijd te Circuit Zolder. Eind vorige maand werkte de wagen nog een testsessie af en normaliter zien we de brullende V8 wederoptreden bij de tweede wedstrijd in Spa-Francorchamps, begin juni. Olivier Hermans is wel present te Circuit Zolder, hij neemt een rol op achter de schermen bij AR Performance; het team van Arne Reynders waar ook zijn zoon Nicolas rijdt.

Historic Grand Prix 2018
Historic Grand Prix 2018
De ene topmeeting is amper begonnen of Circuit Zolder denkt al aan een van de volgende hoogtepunten. Eind mei organiseert het Limburgse circuit wederom de Historic Grand Prix en om dat evenement vol in de aandacht te plaatsen, zorgt het circuit voor enkele Historische bolides aan het grasperk nabij de Jacky Ickx chicane. Liefhebbers van historische F1-bolides, rep u dus naar de heuvel aan de laatste chicane voor start/finish! Kaarten voor dit weekend bomvol geschiedenis kan u overigens bestellen via de website van Circuit Zolder - net als tickets voor het New Race Festival overigens!

Belcar paddock
Belcar paddock
Circuit Zolder investeerde afgelopen jaar in een vernieuwde huisstijl en ook het Belcar Endurance Championship bleef niet buiten schot. Het nieuwe logo werd dit jaar ook doorgetrokken richting de broers in de Belcar series, het Belgian Historic Championship en de Belgian Youngtimer Cup - de kampioenschappen die vanaf dit jaar onder de Belcar-umbrella schuilgaan. Ook nieuw voor dit jaar is dat alle Belcar-rijders het embleem van het kampioenschap verplicht op hun pak moeten dragen. De heren piloten kunnen het logo zelf aanbrengen of Circuit Zolder kan patches leveren van 7cm breed bij 10cm hoog. Bovendien is er voor de deelnemers aan de Porsche Endurance Trophy Benelux nog een bijkomende verplichte reclame: het logo van de cup op de linkerborst en het logo van bandenboer Michelin op de linkermouw.

Lees ook: Belcar kortnieuws in de aanloop naar het seizoen 2018

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zaterdag 7 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons