NRF: Van Hooydonk/Magnus/Thiers winnen seizoensopener
In Belcar 1 stond er geen maat op Belgium Racing. De troepen van Patric Derdaele en Jan Gabriëls hadden een uitgekiende strategie en hielden de ganse race een zeer strak tempo aan. Independent Motorsports - het vroegere MExT Racing Team - pakte de tweede plaats, voor No Speed Limit. PG Motorsport met de in Belcar wederoptredende Jos Menten verloor in de eindfase nog een podiumplaats (penalty wegens inhalen onder de neutralisatie), maar het team toonde zich opgetogen met het resultaat. De Porsche van PK Carsport moest exact halfweg de race de handdoek werpen toen Tom Boonen zijn strijdros diende te parkeren bij het uitkomen van de Lucien Bianchi bocht met ironisch genoeg een stukke krachtbron. Dit was één van de twee eerder vermelde gestrande bolides die de safety car tot actie noopte. Geen al te best seizoensbegin dus voor Kumpen/Boonen/Longin.
Ook slecht nieuws was er voor Longin Junior. De PG Motorsport Porsche Cayman kreeg te kampen met een stukke versnellingsbak en verdween reeds vroeg uit de race. De zege in die klasse (Belcar 3) ging zoals gemeld naar de Mercedes-AMG GT4 van QSR Racing. De troepen van Stefaan Schoonjans boden de problemen na de late BoP-wijziging het hoofd en scoorden een felbetwiste overwinning, ondanks een nukkige motor in de openingsfase. Jimmy De Breucker en Yannick Hoogaars hielden de BMW van Koen De Wit en de SRT Mercedes van Spinoy/Sluys/De Troch achter zich. De intrinsiek snellere VGL Racing Saker verloor de race naar eigen zeggen in de pitlane bij het tanken. De bolide draaide echter wel als een Zwitsers uurwerk en finishte met de upgrades van afgelopen winter zonder het minste technische probleem.
Belcar 4 werd gewonnen door de "oude" BMW Z3 M van Van de Water Motorsport. Ron Van de Water en Nico Vangeel hielden uiteindelijk merkgenoten De Kerpel/Van Asch en Van den Hover/Brandt af. De Diesel-BMW was voor de race nochtans getipt als de sterkhouder in de klasse, maar technische problemen die de 1-serie een vijftal ronden in de pits hielden verknalden uiteindelijk het feestje. VDW Motorsport bedankt, ondanks een stukke radioverbinding met de pitstraat, en beklonk zo de openingsmanche met klassewinst.
In Belcar 5 was er een absolute triomf voor AR Performance. De troepen van Arne Reynders schreven drie BMW's in, wonnen niet alleen de race, maar monopoliseerden het ganse klassepodium én waren bovendien snelste toerisme. Als kers op de taart zagen we ook de allereerste klasseoverwinning van Ines Lammens en Davy Suffeleers; een beter seizoensbegin kon dat duo gekoppeld aan Jo Lammens zich dus niet wensen.
Lees ook: Belcar-reacties na het New Race Festival 2018
--- Uitslag race Belcar Endurance Championship New Race Festival 2018 (pdf) ---
Bekijk ook zeker het fotoboek dat onze fotografen Marnik Mouchaers en Geert Franquet maakten.
Het Belcar-peloton gaat nu een periode van relatieve rust in, want de volgende wedstrijd staat pas over een tweetal maanden op het menu. Op 3 juni wordt in het kader van de Spa Euro Race de eerste van twee Belcar-races dit seizoen verreden op het circuit van Spa-Francorchamps.
Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck
Tweet