van der Horst

Spa Euro Race: Reacties na de wedstrijd

Russel Racing - Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo 2
Russel Racing - Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo 2
De Spa Euro Race knoopte afgelopen weekend opnieuw aan met het verleden. Net zoals vroeger, werkte het Belcar Endurance Championship een wedstrijd af bij het vallen van de avond. De TotaalPlan Racing Lamborghini van puntenleiders Mario Martlé en Cédric Wauters kende een rotweekend en dus lag de baan open voor de concurrentie om een inhaalslag te maken. Jan Lauryssen, zelf pechvogel bij de seizoensopener in Zolder, profiteerde maximaal en pakte een klinkende zege, de eerste Belcar-triomf voor zowel hem als zijn team. Autosport.be sprokkelde enkele reacties na het vallen van de finishvlag.
  • Powercars
Q1-Trackracing - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Q1-Trackracing - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Jan Lauryssen (Q1 TrackRacing - Porsche 911 GT3 Cup #54 - Winnaar): "Ik wist dat Cédric [Wauters] de intentie had om drie uur te rijden, dus ik wist meteen ook wat mij te doen stond: een kloofje slaan van in het begin. Jammer dat we na een halfuurtje een safety car kregen, dat was niet echt nodig naar mijn mening, maar ik begrijp het wel. Ik kon bij de herstart, net als Cédric bij de vorige race in Zolder, profiteren van een gedubbelde wagen om een aantal seconden te winnen. Mijn communicatiesysteem in de auto werkte evenwel niet perfect, dus ik reed wat blind en zag plots de Audi in mijn spiegel opduiken. Ik heb vervolgens het tempo verhoogd en kon opnieuw uitlopen. Dat vergde evenwel veel van de banden en daarom heb ik tijdens de eerste pitstop voor nieuw rubber geopteerd. Tijdens mijn tweede stint heb ik trachten te consolideren, maar gezien ik geen drinksysteem had dit weekend, begon dat fysiek wel te wegen. De slotstint vatte ik opnieuw aan op nieuwe banden, om geen risico's te nemen, aangezien de baan weinig grip bood dit weekend. Ondanks een late full course yellow en slotsprint van Stienes [Longin] in de Audi, kon ik mijn voorsprong behouden en mijn eerste Belcar-zege pakken. Dit voelt niet echt aan als wraak voor de pech in Zolder, Tommy [Rau] en ik hadden deze prestatie toen al willen neerzetten, maar het is uiteraard leuk om te winnen. Hoewel initieel niet gepland, ga ik nu wel de rest van het seizoen afwerken, want dit smaakt naar meer!"

RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup type 992
RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Michiel Haverans (RedAnt Racing - Porsche 911 GT3 Cup #78 - 3e algemeen - 3e GTA): "Een podium in onze tweede wedstrijd samen bij RedAnt Racing, dat is een mooie beloning na een harde wedstrijd. Philippe [Wils] nam de start en kon goede chrono's neerzetten. Ik heb dan het stuur overgenomen en kende een felle strijd met onder andere mijn teamgenoot Kaï Rillaerts in de zusterwagen #12. We hebben echt moeten vechten voor elke seconde en het was op een gegeven ogenblik kwestie van niet te veel tijd te verliezen in de strijd met mijn teamgenoot, maar ik ben blij dat ik het hoofd heb kunnen koelhouden, geen fouten gemaakt heb en dat Philippe en ik na drie uur op het podium hebben mogen plaatsnemen. Ik wil Marc [Goossens] en het hele RedAnt Racing team bedanken en hoop dat we later dit seizoen nog één of twee trapjes beter kunnen doen!"

BMS Motorsport - BMW M4 GT4
BMS Motorsport - BMW M4 GT4
Raf van Belle (BMS Motorsport - BMW M4 GT4 #45 - 12e algemeen - 3e GTB): "Een moeilijke race. De wagen voelde goed op vrijdag, maar tijdens de eigenlijke wedstrijden kenden we vanaf de beginfase veel overstuur. Dat is de hele wedstrijd lang zo gebleven, wat het lastig maakte om aan te vallen. Ik heb het raden naar de oorzaak, want we hebben de afstelling van de wagen niet aangepast tussen vrijdag en zaterdag. We hebben ook slechts één set banden gebruikt en dat was achteraf gezien misschien niet de beste keuze. We staan op het podium, maar echt tevreden ben ik niet."

PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
PK Carsport - Audi R8 LMS GT2
Bert Longin (PK Carsport - Audi R8 LMS GT2 #1 - 2e algemeen - 2e GTA): "Proficiat aan Jan. De hele race alleen afgewerkt en dan op die manier winnen, chapeau. We hebben alles gegeven deze race, we hebben gestreden vanaf de allereerste ronde, maar zijn uiteindelijk geklopt voor de zege. Dit is voor mij ook een overduidelijk bewijs dat de Balance of Performance goed zit. De Audi, Lamborghini en Porsche waren aan elkaar gewaagd qua snelheid; Stienes heeft alles uit de kast gehaald om onze Audi nog naar de eerste plaats te loodsen, maar Jan heeft zijn voorsprong kunnen behouden. Ik hoop dat de discussies rond de BoP nu kunnen stoppen en we ons opnieuw kunnen richten op het racen."

VDW Motorsport - BMW E46
VDW Motorsport - BMW E46
Ron Van de Water (VDW Motorsport - BMW E46 #83 - 21e algemeen - 1e TB): "Een nieuwe klassezege, op onze vertrouwde manier, de perfecte voorbereiding naar de 24 Hours of Zolder. Nico nam de start en vocht in de beginfase onder andere met de GTB-Porsche van BE Motorsport; we naderden telkens in de remzone en bochten, maar op de rechte lijn reed hij keer op keer van ons weg. Nadien kregen we te maken met een klein technisch probleem, hetzelfde waarmee we de vorige wedstrijd in Zolder ook reeds te kampen hadden. We hebben voor de start van de wedstrijd echter de oorzaak kunnen vinden en waren toen al zeker dat het geen probleem zou geven op vlak van betrouwbaarheid, maar vooral op vlak van rijcomfort en uiteraard rondetijden. We gaan de wagen nu goed onder handen nemen om hem zo in optima forma klaar te stomen voor de 24 uur. Met deze tweede klassezege op evenveel wedstrijden in onze 'kleine BMW' doen we bovendien een heel erg goede zaak in de algemene tussenstand. We stonden op de vierde plaats voor de start van dit weekend en ik denk dat we nu wel een plaats of twee zullen stijgen. Jammer dat we het bonuspuntje van de snelste ronde en de pole dit weekend niet hebben, da's nog een werkpuntje (lacht)."

Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup type 992
Koen Wauters (Belgium Racing - Porsche 911 GT3 Cup #98 - 4e algemeen - 4e GTA): "Een lastige wedstrijd na een domme fout van mijzelf na de herstart in de beginfase van de race. Ik heb mij verontschuldigd bij mijn teamgenoten, ik heb verkeerd gereageerd, mij verremd en daardoor kwam ik aanraking met Michael [Cool]. Ik weet welke lijnen je normaal rijdt in Bruxelles, ik weet dat Michael naar de apex van de bocht zal sturen op een bepaald moment, maar toch schoof ik ernaast en kon hij me niet meer ontwijken. Ik heb geen verklaring hoe het gebeurd is, een gebrek aan wedstrijdritme misschien, maar met al die jaren race-ervaring die ik heb, zouden situaties als deze eigenlijk niet mogen voorvallen."




Foto's: Ollivision



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op maandag 5 juni 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Euro Race.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons