Superprix: Reacties na de wedstrijd

EMG Motorsport - BMW 325
EMG Motorsport - BMW 325
Met het vallen van de finishvlag, is ook de laatste wedstrijd in de aanloop naar de 24 Hours of Zolder ten einde gekomen. Autosport.be legde zijn oor te luister bij enkele deelnemers na afloop van de derde wedstrijd van het Belcar Endurance Championship, afgelopen weekend te Circuit Zolder.
  • Powercars
Comparex Racing by EMG - BMW M3 GTR
Comparex Racing by EMG - BMW M3 GTR
Steve Vanbellingen. (EMG Motorsport - BMW M3 GTR #21 - 14de algemeen, winnaar Belcar 4) "Ik ben stikop! In de absolute eindfase van de wedstrijd verloor ik ter hoogte van de Rea plots de aandrijving door een probleem met de versnellingsbak van de BMW. Ik ben dan nog kunnen uitbollen tot aan de Jacky Ickx-chicane. De takeldiensten mochten de wagen niet meer tot aan de box trekken omdat we waren aanbeland in de laatste fase van de race. Ik mocht de wagen echter wel binnenduwen en dat heb ik dan gedaan, maar na een stint van anderhalf uur, was dat echt geen sinecure. De wagen weegt meer dan 1,1 ton en de piste loopt iets omhoog, daarnaast mocht ik mijn helm en racepak niet uittrekken. Met de laatste krachten in mijn lijf heb ik de bolide geduwd tot net voorbij de finishlijn zodat we toch nog geklasseerd waren en punten pakten."

EMG Motorsport - BMW 325
EMG Motorsport - BMW 325
Yannick Redant. (EMG Motorsport BMW 325 #257 - 22ste algemeen, 2de Belcar 7) "Dit was mijn allereerste wedstrijd en meteen staan we op het podium! Dat ik dat samen met mijn broer kan doen, maakt het natuurlijk nog dat tikkeltje specialer. De wedstrijd zelf viel eigenlijk mee, het waren vooral de snellere wagens waar ik me aan moest aanpassen. Ik heb heel wat opgestoken en kon constante tijden klokken. Missie geslaagd dus!"

PG Motorsport - Porsche Cayman GT4
PG Motorsport - Porsche Cayman GT4
Sven Van Laere. (PG Motorsport Porsche Cayman GT4 #981 - 12de algemeen, 3de Belcar 3) "Jammer, maar we hadden tweede kunnen eindigen. De bandenslijtage was iets hoger dan verwacht. We wilden echter koste wat kost de wagen heelhuids aan de finish brengen en daardoor opteerden we om banden te wisselen. Om het tijdsverlies te beperken, monteerden we enkel nieuwe voorbanden, maar dat was een verkeerde keuze want nadien was de balans van de wagen volledig weg. We eindigen echter op het podium en dat is altijd leuk; proficiat aan VGL Racing die vandaag verdiend won."

Belgian Driver Academy - Wolf GB08
Belgian Driver Academy - Wolf GB08
Maxim Pampel.(Belgium Driver Academy Wolf GB08 #44 - 4de algemeen, 3de Belcar 2) "Mijn start was eigenlijk best goed en ik kon de Norma van Deldiche Racing passeren. Na enkele ronden kreeg ik echter een probleem met de balans van de wagen en nadien verloor ik gigantisch veel tijd bij het dubbelen van tragere deelnemers. Het belangrijkste is dat we de wedstrijd zonder problemen hebben kunnen afwerken en uiteindelijk op het podium eindigen. We trekken met een goed gevoel naar huis en vooral naar de 24 Hours of Zolder." Marnik Battryn werd aan de voet van het podium opgewacht door zijn tot tranen toe bewogen vader. "Ik heb zeer zeer zeer veel geleerd dit weekend en dat is van groot belang naar de 24 Hours of Zolder. Hoewel de wagen vergelijkbaar is met de Radical, is hij op andere vlakken toch weer verschillend. Het is belangrijk zoveel mogelijk ervaring op te doen en ik ben dan ook blij dat we op het podium zijn geïndigd", vertelde Marnik.

Carrosserie Vannerum - BMW M235i
Carrosserie Vannerum - BMW M235i
Johan Vannerum. (Carrosserie Vannerum BMW M235i #16 - 11de algemeen, 2de Belcar 3) "We zijn tevreden met de tweede plaats en hebben ons vooral gericht op punten pakken. Het hoofddoel dit weekend was om een goede voorbereiding te hebben voor de 24 Hours of Zolder, vandaar dat we ook een dubbel programma afwerkten met naast Belcar Endurance ook Supercar Challenge powered by Hankook. De wagen gaf evenwel geen krimp; we zijn blijven rijden en konden een goed tempo aanhouden. Dat betekent dus dat we heel wat vertrouwen hebben kunnen tanken."

DVB Racing - Norma M20 FC
DVB Racing - Norma M20 FC
Frank Thiers. (DVB Racing Norma M20 FC #2 - Winnaar algemeen, Belcar klasse 2) "Eindelijk! Het was echt een lastige race. Mijn teamgenoot kreeg een drive-through penalty voor het niet-respecteren van de normtijd en toen ik het stuur overnam, heb ik er voor geopteerd om een gestaag tempo aan te houden. Ik kon het gat op de leidende Norma van McDonald's Racing dicht rijden. Jeffrey Van Hooydonk heeft de laatste stint afgewerkt en kon een knappe voorsprong uitbouwen. Dit resultaat is zeer bemoedigend voor de 24 Hours of Zolder."

RBC Race Team - Saker RAPX
RBC Race Team - Saker RAPX
Michael Roskam. (RBC Race Team Saker RAPX #123 - 18de algemeen, 7de Belcar 3) "Het is leuk om te zien hoe we elke wedstrijd progressie maken, stap per stap. We leren veel bij en in die zin was deze race een goede generale repetitie voor de 24 Hours of Zolder. Ik had het wel enorm warm in de wagen en dat gecombineerd met het feit dat de baan er wat vettig bij lag, betekende dat het hard werken was aan het stuur. We hebben nu twee keer een wedstrijd over 180 minuten tot een goed einde gebracht, dus dat is bemoedigend.

MExT Racing - Porsche 991 GT3 Cup
MExT Racing - Porsche 991 GT3 Cup
Xavier Stevens. (MExT Racing Porsche 991 GT3 Cup #8 - 3de algemeen, winnaar Belcar 1) "Ik ben tevreden, al was het niet eenvoudig. De piste bood niet altijd evenveel grip, maar we hebben getoond dat we er staan. Dit is de tweede keer op rij dat we onze klasse winnen, want zowel in de vorige race over 2H als in die van vandaag over 3H kwamen we als eerste over de meet. We willen nu die lijn doortrekken naar de 24 Hours of Zolder en ook daar winnen, al zal het niet eenvoudig zijn ten opzichte van de verzamelde concurrentie. Met Dries Vanthoor hebben we echter wel een toppiloot aan boord."

Belgium Racing - Porsche 991 GT3 Cup
Belgium Racing - Porsche 991 GT3 Cup
Pedro Bonnet (Belgium Racing Porsche 991 GT3 Cup #98 - 6de algemeen, 3de Belcar 1) "Spijtig dat we vandaag niet konden meestrijden voor de zege, want het gevoel in de wagen was goed. In de openingsfase zat ik vast achter de wagen van een concurrent en in samenspraak met het team beslisten we om de pitstop iets te vervroegen om niet meer tijd te verliezen. Henk Haane nam het stuur over, maar hij verremde zich en kreeg daardoor een flat spot op zijn band. We moesten bijgevolgd ook de tweede pitstop vervroegen en dat speelde ons parten in de eindfase, want daardoor drong een bijkomende pitstop zich op, met bijkomend tijdsverlies als resultaat.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters

 

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Trophy op maandag 17 juli 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.