Syntix Superprix: Nieuwssprokkels voor aanvang van de wedstrijd
Bij VGL Racing, tijdens de afgelopen race nog goed voor een podium, heeft men een ganse nacht doorgewerkt om de Saker RapX terug raceklaar te krijgen. Gisteren tijdens de Supercar Challenge kwam de wagen in aanraking met een BMW tijdens het aanremmen van de chicane. "De data wees uit dat de bolide uitbrak in de eerste ronde van de Supercar Challenge race", vertelt engineer Robin Schoenmakers. "De volledige ophanging was zowel voor als achteraan aan één flank afgebroken. Er was dus heel wat schade. Danny Wagtmans, op dat ogenblik achter het stuur, blijft op doktersadvies langs de kant bij de races vandaag, waardoor Luc Branckaerts en Ronald Thienpont alle races (Belcar en Supercar Challenge) met hun twee afwerken." Laastgenoemde piloot vult aan, "We hebben de hele nacht doorgewerkt en vanmorgen reed de wagen terug. We hadden tijdens de Supercar Challenge wel een benzineprobleem, maar dat was niet gerelateerd aan de crash. Ik zal straks de wedstrijd starten en hoop stiekem op regen... Ik heb in Spa in de regen de auto een pak beter leren kennen en regenweer ligt me wel!"
United Motorsports, dat eerder deze week nog werd voorgesteld in de paddock te Circuit Zolder, moet forfait geven voor zijn allereerste wedstrijd. Tijdens de kwalificaties eerder vandaag schoot de bolide hevig rokend de Eerste Linkse in. "We hebben een probleem met de motor en gaan geen risico's nemen", licht Patrick Engelen toe. "Het is niet leuk natuurlijk, maar we moeten nu eenmaal het verstand laten zegevieren. De datalogging toont op zich niets abnormaals, dus met het oogpunt op de 24 Hours of Zolder en het feit dat we nog elke minuut bijleren, gaan we alles rustig nakijken. Dit betekent wel dat we niet zullen starten..."
Dirk Van Rompuy verschijnt wegens medische redenen niet aan de start van de wedstrijd. Zijn zoon Tom Van Rompuy, die zich dit seizoen vooral toelegt op het Belgisch Kampioenschap Rally met de Citroën DS3 R5, springt in en neemt plaats in het kuipje van de BMW M235i Racing Cup met vaste rijder Erik Qvick. Teamgenoten Niels Lagrange en John Rasse wonnen in Spa nog de BMW M235i Racing Cup Belgium.
De BMW M235i Racing Cup van de Noren Egeland/Edland reed tijdens de kwalificatie achteraan in op de BMW E90 325i van de merkgenoten van Velocitas Racing met heel wat schade aan beide wagens als gevolg. De twee bolides raken normaal gezien evenwel hersteld voor de race. De Noorse BMW, die op slicks stond, verremde zich op de nog natte ondergrond. Ben Poelmans verduidelijkte, "De piloot van de andere BMW ging in de fout bij het remmen en knalde achteraan in op onze wagen. Hij heeft dat ook toegegeven en kwam zich nadien bij ons excuseren. Het was een koersincident en voor ons is de kous dus af. Wij hopen dat de wagen klaar geraakt voor de race."
De QSR BMW #257 zal niet aan de start staan van de wedstrijd daar de wagen zich vanmorgen tijdens de kwalificaties verslikte op een nog natte piste en in de Kanaalbocht tegen de muur knalde. " De schade is te groot om nog te herstellen", zucht QSR-teamchef Stefaan Schoonjans. "De wagen slipte weg op een natte plek op de piste en was daarna niet meer te controleren. We gaan ons nu focussen op de overige twee wagens in ons team."
Na de crash tijdens de vorige wedstrijd in Spa-Francorchamps, staat de Focus V8 van VDS Racing Adventures opnieuw op de startlijst. Het betreft evenwel het tweede chassis van de wagen, gezien het team onvoldoende tijd had om de gehavende bolide te herstellen. "De wagen kan nog hersteld worden, maar er was onvoldoende tijd. We hebben dus ons tweede chassis klaargestoomd met onderdelen van de andere wagen. Het was echt een spijtig ongeval, een gladde witte lijn en de wagen was oncontroleerbaar. Al 16 jaar zeg ik tegen beginnende piloten dat ze bij regenweer van de witte lijnen moeten blijven. Wel, nu kan ik laten zien wat er gebeurt als ze dat niet doen", lachte teameigenaar Raphaël van der Straten.
Foto's: Marnik Mouchaers
Tweet